uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zapewniają, aby materiały i części pojazdów wprowadzane do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r. nie zawierały ołowiu, rtęci, kadmu ani sześciowartościowego chromu.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.
(3) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 2c ppkt (i) załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do stopów aluminium do obróbki skrawaniem w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne, ale potrzebny jest okres przejściowy, aby zastąpić stosowanie ołowiu we wszystkich materiałach i częściach objętych tym zwolnieniem. Stosowanie ołowiu w odnośnych materiałach i częściach, w tym ołowiu w obrobionym aluminium, może zostać wycofane do końca 2027 r. Należy zatem ustalić datę wygaśnięcia tego zwolnienia.
(4) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do stopów miedzi w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że wciąż brak jest odpowiednich rozwiązań alternatywnych do stosowania ołowiu w materiałach i częściach objętych tym zwolnieniem. Biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla ołowiu w odnośnych materiałach i częściach, należy przewidzieć nową datę przeglądu tego zwolnienia.
(5) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 5b załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a tego załącznika, które dotyczy akumulatorów w systemach wysokonapięciowych, w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że stosowania ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE można uniknąć w przypadku niektórych zastosowań, ale nie w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 12 V. W celu stosowania spójnych ram regulacyjnych w odniesieniu do akumulatorów, w tym akumulatorów, które nie są objęte zwolnieniem określonym w pkt 5a załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE i nie są wykorzystywane do zastosowań 12 V, należy przewidzieć dwie oddzielne pozycje pkt 5b ppkt (i) i 5b ppkt (ii) zamiast jednego pkt 5b.
(6) Pkt 5b ppkt (i) powinien przewidywać zwolnienie w odniesieniu do stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 12 V i stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 24 V w pojazdach specjalnego przeznaczenia zgodnie z definicją w art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2 . Biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla stosowania ołowiu w odnośnych akumulatorach, należy przewidzieć datę przeglądu tych zwolnień.
(7) Pkt 5b ppkt (ii) powinien przewidywać zwolnienie w odniesieniu do stosowania ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a i pkt 5b ppkt (i) załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE. W wyniku oceny stwierdzono, że można uniknąć stosowania akumulatorów na bazie ołowiu do tych zastosowań, biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do tych zastosowań. Należy zatem przewidzieć datę wygaśnięcia tego zwolnienia umożliwiającą stopniowe wycofywanie stosowania ołowiu w odpowiednich akumulatorach.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.73.5 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2023/544 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w odniesieniu do zwolnień dotyczących stosowania ołowiu w stopach aluminium do obróbki skrawaniem, w stopach miedzi i w niektórych akumulatorach |
| Data aktu: | 16/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2023 |