uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie są uprawnione do przyjmowania na swoich wodach środków ochronnych rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia ich obowiązków wynikających z art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG ("dyrektywa siedliskowa") 2 , art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE ("dyrektywa ptasia") 3 i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE ("dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej") 4 .
(2) Art. 6 dyrektywy siedliskowej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanawiania w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony koniecznych środków ochronnych, które odpowiadają ekologicznym wymaganiom wymienionych w załącznikach do tej dyrektywy typów siedlisk przyrodniczych i gatunków żyjących na danych terenach.
(3) Art. 4 dyrektywy ptasiej zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia specjalnych środków ochronnych dotyczących typów siedlisk wymienionych w załączniku I i gatunków wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ponadto zgodnie z tym artykułem państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary.
(4) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków, w tym środków ochrony przestrzennej na rzecz osiągnięcia lub utrzymania dobrego stanu środowiska, przyczyniających się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą siedliskową, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Unii i zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(5) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że należy przyjąć środki, aby mogło wypełnić swoje obowiązki wynikające z unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, a inne państwa członkowskie mają bezpośredni interes w zarządzaniu łowiskiem, którego mają dotyczyć te środki, Komisja jest uprawniona do przyjmowania takich środków w drodze aktów delegowanych po otrzymaniu wspólnej rekomendacji przedstawionej przez te państwa członkowskie.
(6) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/118 5 ustanowiono środki ochronne w celu ochrony środowiska morskiego w niektórych obszarach Morza Północnego.
(7) W dniu 4 lutego 2019 r. Niemcy, po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, wraz Belgią, Danią, Francją, Niderlandami, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem, przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych rybołówstwa na czterech obszarach Natura 2000, a mianowicie DE1209-301 Sylter Aussenriff, DE2104-301 Borkum-Riffgrund, DE1003-301 Doggerbank i na obszarze specjalnej ochrony DE1011-401 Östliche Deutsche Bucht, położonych w niemieckiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Północnego.
(8) Wspólna rekomendacja zawiera środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę piaszczystych ławic podmorskich (typ siedliska 1110) i raf (typa siedliska 1170) w Sylter Aussenriff i Borkum-Riffgrund przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem, ochronę morświna zwyczajnego w Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund i Doggerbank oraz ochronę sześciu gatunków ptaków morskich w Östliche Deutsche Bucht przed złapaniem lub zabiciem w sieciach skrzelowych i oplątujących - w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 6 dyrektywy siedliskowej i art. 4 dyrektywy ptasiej. Wspólna rekomendacja zawiera również środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego" w Sylter Aussenriff i Borkum-Riffgrund przed wpływem działalności połowowej - w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
(9) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał przeglądu i oceny wspólnej rekomendacji podczas sesji plenarnej w dniach 25-29 marca 2019 r. 6 i stwierdził, że proponowane środki ochronne stanowią pierwszy krok w kierunku uniknięcia dalszej degradacji środowiska morskiego i ograniczenia negatywnego wpływu działalności połowowej na piaszczyste ławice podmorskie i rafy, na biotop "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego", na morświna zwyczajnego i niektóre populacje ptaków morskich. Chociaż STECF stwierdził, że zamrożenie nakładu połowowego wykonywanego z użyciem sieci skrzelowych i oplątują- cych nie zmniejszy ich wpływu, już sam brak możliwości wzrostu intensywności połowów w przyszłości będzie miał pozytywny wpływ na siedliska i gatunki na obszarach chronionych. Ponadto STECF zwrócił uwagę na pewne szczególne kwestie dotyczące kontroli, egzekwowania i monitorowania skuteczności proponowanych środków, w przypadku których można by wprowadzić dalsze usprawnienia.
(10) Komisja poprosiła o dodatkowe wyjaśnienia i zwróciła się do regionalnej grupy państw członkowskich Morza Północnego ("grupy z Scheveningen") o rozważenie dalszych ulepszeń proponowanych środków ochronnych. Wnioski Komisji i kolejne zmiany omówiono z państwami członkowskimi mającymi bezpośredni interes w zarządzaniu i w dniu 17 czerwca 2021 r. przedłożono Komisji zmienioną wspólną rekomendację.
(11) W dniu 2 marca 2022 r. Komisja przedstawiła akt delegowany grupie ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury, w czym Parlament Europejski uczestniczył w charakterze obserwatora.
(12) We wspólnej rekomendacji przedstawionej przez Niemcy, jako inicjujące państwo członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu zaproponowano następujące środki zarządzania na czterech obszarach Natura 2000 (Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund, Doggerbank i Östliche Deutsche Bucht) w niemieckiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Północnym:
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, SB, DRB, DRH i HMD) w niektórych obszarach zarządzania na trzech obszarach Natura 2000 (Sylter Aussenriff, Östliche Deutsche Bucht i Borkum-Riffgrund), z wyjątkiem TBB_CRU_16-31 w niektórych strefach we wschodniej części obszaru Sylter Aussenriff, w celu ochrony piaszczystych ławic podmorskich (typ siedliska 1110), raf (typ siedliska 1170) lub obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego",
- zakaz jakiejkolwiek działalności połowowej na 55 % obszaru Amrum Bank (typ siedliska 1110) na obszarze Natura 2000 Sylter Aussenriff w celu ochrony obszarów dna morskiego o typie biotopu "bogate gatunkowo obszary żwiru, grubego piasku i żwiru muszlowego",
- zakaz działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w niektórych częściach dwóch obszarów Natura 2000 (wschodnia część Sylter Aussenriff i Östliche Deutsche Bucht) w celu ochrony morświna zwyczajnego i sześciu kluczowych gatunków ptaków morskich,
- okres zamknięty dla działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w zachodniej części obszaru Natura 2000 Sylter Aussenriff od 1 marca do 31 października w celu ochrony morświna zwyczajnego przed przyłowem podczas wysokiej koncentracji w okresie godowym i okresie cielenia,
- ograniczenie działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) do średniego poziomu z ostatnich sześciu lat przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia delegowanego na dwóch obszarach Natura 2000 (Borkum-Riffgrund i Doggerbank) w celu ochrony morświna zwyczajnego.
(13) W dniu 17 czerwca 2019 r. Niderlandy, po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego, wraz z Belgią, Danią, Francją, Niemcami, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem, przedłożyły Komisji trzy kolejne wspólne rekomendacje dotyczące środków zarządzania rybołówstwem na dwóch obszarach Natura 2000, a mianowicie na specjalnym obszarze ochrony NL2008002 Klaverbank, na obszarze specjalnej ochrony NL2016166 Friese Front oraz na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden położonych na Morzu Północnym. Wspólne rekomendacje zawierają środki zarządzania rybołówstwem mające na celu ochronę raf (typ siedliska H1170) przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem na obszarze Klaverbank, ochronę nurzyka zwyczajnego przed złowieniem lub zabiciem w sieciach skrzelowych i oplątujących na obszarze Friese Front oraz ochronę znacznych części dna morskiego przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem. Środki te przyczynią się do wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 6 dyrektywy siedliskowej, art. 4 dyrektywy ptasiej oraz art. 13 ust. 4 dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej.
(14) STECF dokonał przeglądu i oceny tych wspólnych rekomendacji w sierpniu 2019 r. 7 i stwierdził, że proponowane środki ochronne stanowią pozytywny krok w celu uniknięcia dalszej degradacji środowiska morskiego i zmniejszenia negatywnego wpływu działalności połowowej na rafy, nurzyka zwyczajnego i znaczne obszary dna morskiego. Chociaż STECF stwierdził, że należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu połowów z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących w okresie zamknięcia, już sam brak możliwości wzrostu intensywności działalności połowowej w przyszłości będzie miał pozytywny wpływ na siedliska i gatunki na obszarze chronionym. Ponadto STECF wyraził pewne obawy w kwestii skuteczności kontroli, egzekwowania i monitorowania proponowanych środków, którą to skuteczność, zdaniem komitetu, można by dalej usprawnić.
(15) Komisja poprosiła o dodatkowe wyjaśnienia i zwróciła się do grupy z Scheveningen o rozważenie dalszych ulepszeń proponowanych środków ochronnych. Wnioski Komisji i kolejne zmiany omówiono z państwami członkowskimi mającymi bezpośredni interes w zarządzaniu i w dniu 1 lipca 2021 r. przedłożono Komisji zmienione wspólne rekomendacje.
(16) W trzech wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niderlandy, jako inicjujące państwo członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu zaproponowano następujące środki zarządzania na dwóch obszarach Natura 2000 (Klaverbank i Friese Front) oraz na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden na Morzu Północnym:
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, DRB i HMD) na niektórych obszarach zarządzania na obszarze Natura 2000 Klaverbank w celu ochrony raf (typ siedliska 1170),
- ograniczenie działalności połowowej z użyciem sieci skrzelowych i oplątujących (GN, GNS, GND, GNC, GTR i GTN) w okresie zamkniętym w oparciu o średnią liczbę dni na morzu w okresie referencyjnym 2012-2016 na obszarze Natura 2000 Friese Front w celu ochrony nurzyka zwyczajnego,
- zakaz działalności połowowej z użyciem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem (TBB, OTB, OTT, PTB, TB, TBN, TBS, SX, SDN, SSC, SPR, SV, DRB i HMD) na chronionych obszarach morskich Friese Front i Centrale Oestergronden w celu ochrony znacznych części ekosystemu dna morskiego.
(17) We wszystkich wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niemcy i Niderlandy, jako inicjujące państwa członkowskie, oraz inne państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu kontrola działalności połowowej i egzekwowanie przepisów z nią związanych w proponowanych obszarach zarządzania odbywa się głównie za pośrednictwem satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) zainstalowanego na statkach rybackich o długości całkowitej co najmniej 12 m, zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
(18) Oprócz przepisów rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 zaproponowano dodatkowy środek kontroli i egzekwowania przepisów ze względu na konieczność skutecznego śledzenia pozycji statków rybackich na stosunkowo niewielkich obszarach objętych niektórymi proponowanymi środkami zarządzania. Częstotliwość transmisji VMS na tych obszarach należy zwiększyć do jednej transmisji co 10 minut, ze względu na brak ogólnego odniesienia do częstotliwości dla chronionych obszarów morskich.
(19) Zarówno w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/118, jak i we wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niemcy i Niderlandy jako inicjujące państwa członkowskie uwzględniono tylko te narzędzia mające kontakt z dnem, które są ruchome. W związku z tym i w celu zapewnienia jasności należy zmienić to rozporządzenie, aby zdefiniować ruchome narzędzia mające kontakt z dnem.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118, aby uwzględnić środki ochronne zaproponowane we wspólnej rekomendacji przedstawionej przez Niemcy 17 czerwca 2021 r. oraz w trzech wspólnych rekomendacjach przedstawionych przez Niderlandy 1 lipca 2021 r.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 8 i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy.
(22) Niniejsze rozporządzenie delegowane pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych niezbędnych do zapewnienia zgodności z odpowiednimi przepisami i stanowiskiem Komisji w odniesieniu do wypełniania przez zainteresowane państwa członkowskie ich obowiązków wynikających z odpowiedniego unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.48.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/340 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/118 w odniesieniu do środków ochronnych na obszarach Sylter Aussenriff, Borkum-Riffgrund, Doggerbank i Östliche Deutsche Bucht oraz na obszarach Klaverbank, Friese Front i Centrale Oestergronden |
| Data aktu: | 08/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2023 |
| Data wejścia w życie: | 08/03/2023 |