uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) zobowiązany jest, co do zasady, podatnik dostarczający towary lub świadczący usługi.
(2) Decyzjami wykonawczymi Rady 2010/583/UE 2 i 2013/676/UE 3 upoważniono Rumunię do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE polegającego na wyznaczeniu podatnika, na rzecz którego dokonywane są przez podatników dostawy produktów z drewna, jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT od tych dostaw (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Stosowanie szczególnego środka zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 11 kwietnia 2022 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka po dniu 31 grudnia 2022 r. Pismem z dnia 28 czerwca 2022 r. Komisja zwróciła się o przedstawienie dodatkowych informacji. Rumunia przedstawiła je w piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 22 sierpnia 2022 r.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/EW pismem z dnia 1 września 2022 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim, z wyjątkiem Hiszpanii. Pismem z dnia 2 września 2022 r. Komisja przekazała ten wniosek Hiszpanii. Pismem z dnia 5 września 2022 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię faktyczna sytuacja, która uzasadniała zastosowanie szczególnego środka, nie uległa zmianie. Ponadto z analizy przedstawionej przez władze rumuńskie wynika, że szczególny środek okazał się skuteczny w ograniczaniu zjawiska uchylania się od opodatkowania. Ponadto szczególny środek nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(6) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ ogranicza się do ściśle określonych operacji w sektorze, który stwarza poważne problemy w odniesieniu do uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania. Ponadto dalsze stosowanie szczególnego środka nie będzie wywierało negatywnego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej, ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.
(7) Szczególne środki przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres, aby umożliwić ocenę ich adekwatności i skuteczności. Szczególne środki dają państwom członkowskim czas na wprowadzenie na poziomie krajowym innych konwencjonalnych środków umożliwiających monitorowanie przemieszczania materiałów, płatności VAT i przestrzegania przepisów przez podatników. Szczególne środki powinny służyć rozwiązaniu odnośnych problemów do czasu ich wygaśnięcia i uczynić przedłużenie ich upoważnienia zbędnym. Upoważnienia do stosowania szczególnych środków umożliwiające skorzystanie z procedury odwrotnego obciążenia są przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach, w odniesieniu do szczególnych obszarów, w których występują oszustwa, i takie szczególne środki stosowane są w ostateczności. W związku z tym przed następnym wygaśnięciem szczególnego środka Rumunia powinna wdrożyć inne konwencjonalne środki w celu zwalczania oszustw związanych z VAT na rynku drewna i zapobiegania im, tak by kolejne przedłużenie szczególnego środka nie było już konieczne.
(8) Należy zatem przedłużyć szczególny środek. Przedłużenie szczególnego środka powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę jego skuteczności i adekwatności.
(9) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnego środka, w tym jego nieprzerwane stosowanie, oraz aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do przedłużenia stosowania szczególnego środka ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Ponieważ Rumunia wystąpiła w dniu 11 kwietnia 2022 r. z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka i, po dniu 1 stycznia 2023 r., w dalszym ciągu stosowała system prawny, który został ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej 2013/676/UE, uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/676/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.30.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/218 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej 2013/676/UE upoważniającej Rumunię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 30/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2023 |