Decyzja EBC/2023/34 (2023/2818) określająca środki niezbędne do uzupełnienia całkowitej wartości kapitałowej Europejskiego Banku Centralnego oraz korekty wierzytelności krajowych banków centralnych odpowiadających przekazanym rezerwom walutowym i uchylająca (UE) 2020/140 (EBC/2020/6)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/2818
z dnia 7 grudnia 2023 r.
określająca środki niezbędne do uzupełnienia całkowitej wartości kapitałowej Europejskiego Banku Centralnego oraz korekty wierzytelności krajowych banków centralnych odpowiadających przekazanym rezerwom walutowym i uchylająca (UE) 2020/140 (EBC/2020/6) (EBC/2023/34)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 30,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/2811 (EBC/2023/31] 1  wprowadza korektę klucza subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego (EBC) (zwanego dalej "kluczem kapitałowym") zgodnie z art. 29 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") oraz określa, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r., nowe wagi przypisane poszczególnym krajowym bankom centralnym (KBC) w skorygowanym kluczu kapitałowym (zwane dalej "wagami klucza kapitałowego").

(2) W związku z korektą wag klucza kapitałowego i związanymi z nią zmianami udziałów KBC w subskrybowanym kapitale EBC niezbędna jest korekta wierzytelności, które zostały przyznane przez EBC zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu ESBC KBC państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanym dalej "KBC strefy euro") i które odpowiadają rezerwom walutowym przekazywanym przez KBC strefy euro na rzecz EBC (zwanych dalej "wierzytelnościami"). KBC strefy euro, których wierzytelności zwiększą się w wyniku podwyższenia przypisanych im wag klucza kapitałowego z dniem 1 stycznia 2024 r., powinny zatem dokonać wyrównawczego przekazania środków na rzecz EBC, natomiast EBC powinien dokonać wyrównawczego przekazania środków na rzecz tych KBC strefy euro, których wierzytelności zmniejszą się w wyniku obniżenia przypisanych im wag klucza kapitałowego.

(3) Zgodnie z realizowanymi przez Statut ESBC ogólnymi zasadami słuszności, równego traktowania i ochrony uzasadnionych oczekiwań KBC strefy euro, których stosunkowy udział w całkowitej wartości kapitałowej EBC w wyniku wskazanej powyżej korekty wzrośnie, również powinny dokonać wyrównawczego przekazania środków na rzecz tych KBC strefy euro, których stosunkowy udział ulegnie zmniejszeniu.

(4) Na potrzeby wyliczenia korekty wartości udziałów poszczególnych KBC strefy euro w całkowitej wartości kapitałowej EBC odpowiednie wagi klucza kapitałowego przypisane poszczególnym KBC strefy euro do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. powinny zostać wyrażone jako procentowa część całkowitego kapitału EBC subskrybowanego przez wszystkie KBC strefy euro.

(5) Dlatego też niezbędne jest przyjęcie nowej decyzji uchylającej decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/140 (EBC/2020/6) 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji użyte w niej określenia oznaczają:

a)
"całkowita wartość kapitałowa" - sumę rezerw kapitałowych EBC, rachunków różnic z wyceny i rezerw celowych równoważnych rezerwom kapitałowym pomniejszoną o łączne pozostające do pokrycia straty EBC z lat ubiegłych oraz kwotę odpowiadającą saldu rachunku zysków i strat, która nadal pozostaje do zaliczenia do łącznych strat EBC z lat ubiegłych, obliczoną przez EBC na dzień 31 grudnia 2023 r. Rezerwy kapitałowe EBC i równoważne im rezerwy celowe obejmują, bez naruszenia ogólnego znaczenia terminu "całkowita wartość kapitałowa", ogólny fundusz rezerwowy oraz rezerwę celową na ryzyka finansowe;
b)
"data przekazania" - drugi dzień roboczy następujący po zatwierdzeniu przez Radę Prezesów sprawozdań finansowych EBC za rok obrachunkowy 2023.
Artykuł  2

Wkłady na rzecz rezerw kapitałowych i celowych EBC

1. 
KBC strefy euro, którego udział w całkowitej wartości kapitałowej zwiększy się w związku ze wzrostem przypisanej mu od dnia 1 stycznia 2024 r. wagi klucza kapitałowego, przekaże na rzecz EBC w dacie przekazania kwotę określoną zgodnie z ust. 3.
2. 
KBC strefy euro, którego udział w całkowitej wartości kapitałowej zmniejszy się w związku z obniżeniem przypisanej mu od dnia 1 stycznia 2024 r. wagi klucza kapitałowego, otrzyma od EBC w dacie przekazania kwotę określoną zgodnie z ust. 3.
3. 
Najpóźniej w dniu zatwierdzenia przez Radę Prezesów sprawozdań finansowych EBC za rok obrotowy 2023 EBC dokona obliczenia - oraz poinformuje o jego wynikach poszczególne KBC strefy euro - kwot, jakie KBC strefy euro mają przekazać na rzecz EBC w sytuacji, gdy zastosowanie ma ust. 1, lub kwot, jakie KBC strefy euro mają otrzymać od EBC w sytuacji, gdy zastosowanie ma ust. 2. Z uwzględnieniem odpowiednich zaokrągleń, przekazywane lub otrzymywane kwoty oblicza się jako iloczyn całkowitej wartości kapitałowej oraz wyrażonej w liczbach bezwzględnych różnicy pomiędzy wagą klucza kapitałowego przypisaną danemu KBC strefy euro w dniu 31 grudnia 2023 r. a wagą klucza kapitałowego tego KBC obowiązującą od dnia 1 stycznia 2024 r., dzieląc wynik takiej operacji przez 100.
4. 
Kwota obliczona zgodnie z ust. 3 będzie wymagalna w euro na dzień 1 stycznia 2024 r., ale zostanie faktycznie przekazana w dacie przekazania.
5. 
W dacie przekazania KBC strefy euro lub EBC, zobowiązany do przekazania kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1 lub ust. 2, dokona także odrębnie przekazania odsetek naliczonych za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do daty przekazania, odpowiednio w odniesieniu do każdej z kwot należnych od takiego KBC strefy euro lub EBC. Podmioty przekazujące i otrzymujące powyższe odsetki będą tożsame z podmiotami przekazującymi i otrzymującymi kwoty, z tytułu których odsetki te zostały naliczone.
6. 
Jeżeli całkowita wartość kapitałowa jest mniejsza niż zero, kwoty, które mają zostać przekazane lub otrzymane zgodnie z ust. 3 i ust. 5, podlegają rozliczeniu w sposób odwrotny do wskazanego w ust. 3 i ust. 5.
Artykuł  3

Korekta wierzytelności odpowiadających przekazanym rezerwom walutowym

1. 
Wierzytelności KBC strefy euro zostaną skorygowane na dzień 1 stycznia 2024 r. zgodnie z odpowiednio skorygowanymi wagami klucza kapitałowego tych KBC. Wartość wierzytelności KBC strefy euro obowiązująca od dnia 1 stycznia 2024 r. jest wskazana w trzeciej kolumnie tabeli zawartej w załączniku do niniejszej decyzji.
2. 
Na mocy niniejszego postanowienia i bez konieczności dokonywania dalszych formalności lub wydawania dalszych aktów przyjmuje się, że w dniu 1 stycznia 2024 r. każdy KBC strefy euro przekazał lub otrzymał wyrażoną w liczbach bezwzględnych wartość wierzytelności (w euro) wskazanej obok nazwy danego KBC w czwartej kolumnie tabeli zawartej w załączniku do niniejszej decyzji, przy czym znak "-" odnosi się do wierzytelności, którą dany KBC strefy euro ma przekazać na rzecz EBC a znak "+" do wierzytelności, którą EBC ma przekazać na rzecz danego KBC strefy euro.
3. 
W pierwszym dniu operacyjnym transeuropejskiego zautomatyzowanego błyskawicznego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET) następującym po 1 stycznia 2024 r. każdy KBC strefy euro przekaże lub otrzyma wyrażoną w liczbach bezwzględnych wartość kwoty (w euro) wskazanej obok nazwy danego KBC w czwartej kolumnie tabeli zawartej w załączniku do niniejszej decyzji, przy czym znak "+" odnosi się do kwoty, którą dany KBC strefy euro przekaże na rzecz EBC a znak "-" do kwoty, którą EBC przekaże na rzecz danego KBC strefy euro.
4. 
W pierwszym dniu operacyjnym systemu TARGET następującym po 1 stycznia 2024 r. KBC strefy euro lub EBC, zobowiązany do przekazania kwoty ustalonej zgodnie z ust. 3, dokona także odrębnie przekazania odsetek naliczonych za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do daty takiego przekazania od odpowiedniej kwoty należnej od takiego KBC strefy euro lub EBC. Podmioty przekazujące i otrzymujące powyższe odsetki będą tożsame z podmiotami przekazującymi i otrzymującymi kwoty, z tytułu których odsetki te zostały naliczone.
Artykuł  4

Postanowienia ogólne

1. 
Odsetki naliczane zgodnie z art. 2 ust. 5 i art. 3 ust. 4 oblicza się w oparciu o okresy dzienne, przy użyciu metody naliczania przyjmującej 360-dniowy rok oraz przy zastosowaniu stopy procentowej równej ostatniej dostępnej krańcowej stopie procentowej zastosowanej przez Eurosystem w ofertach przetargowych na podstawowe operacje refinansujące.
2. 
Każde przekazanie środków dokonane zgodnie z art. 2 ust. 1, 2 i 5 oraz art. 3 ust. 3 i 4 zostanie dokonane osobno, za pośrednictwem systemu TARGET.
3. 
EBC oraz KBC strefy euro zobowiązane do przekazania odpowiednich kwot zgodnie z ust. 2 wydadzą, przy zastosowaniu odpowiednich procedur, instrukcje niezbędne do prawidłowego i terminowego przekazania środków.
Artykuł  5

Wejście w życie i utrata mocy obowiązującej

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
2. 
Z dniem 1 stycznia 2024 r. traci moc decyzja (UE) 2020/140 (EBC/2020/6).
3. 
Odniesienia do decyzji (UE) 2020/140 (EBC/2020/6) należy rozumieć jako odniesienia do niniejszej decyzji.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

WIERZYTELNOŚCI ODPOWIADAJĄCE PRZEKAZANYM EBC REZERWOM WALUTOWYM

KBC strefy euro Wierzytelność odpowiadająca przekazanym EBC rezerwom walutowym, stan na 31 grudnia 2023 r. (w EUR) Wierzytelność równoważna przekazanym do EBC rezerwom walutowym, stan od dnia 1 stycznia 2024 r. (w EUR) Kwota przekazania (w EUR)
Nationale Bank van Belgiê/ Banque Nationale de Belgique 1 469 828 529,30 1 488 430 814,09 + 18 602 284,79
Deutsche Bundesbank 10 635 248 657,12 10 801 677 098,42 + 166 428 441,30
Eesti Pank 113 647 558,58 120 890 048,12 + 7 242 489,54
Central Bank of Ireland 683 175 109,87 883 534 118,64 + 200 359 008,77
Bank of Greece 997 925 768,61 916 422 958,16 - 81 502 810,45
Banco de España 4 810 848 484,64 4 796 413 111,64 - 14 435 373,00
Banque de France 8 239 968 860,78 8 114 316 627,74 - 125 652 233,04
Hrvatska narodna banka 327 152 181,93 313 956 961,25 - 13 195 220,68
Banca d'Italia 6 853 825 810,01 6 498 050 912,54 - 355 774 897,47
Central Bank of Cyprus 86 810 662,38 89 390 179,20 + 2 579 516,82
Latvijas Banka 157 201 708,04 157 201 708,04 0,00
Lietuvos bankas 233 495 878,75 239 399 003,79 + 5 903 125,04
Banque centrale du Luxembourg 132 894 722,58 147 627 732,14 + 14 733 009,56
Bank Centrali ta' Malta/Central Bank of Malta 42 313 997,15 52 235 215,71 + 9 921 218,56
De Nederlandsche Bank 2 364 325 594,45 2 396 271 918,20 + 31 946 323,75
Oesterreichische Nationalbank 1 180 823 432,72 1 199 227 293,14 + 18 403 860,42
Banco de Portugal 944 251 976,21 943 210 248,26 - 1 041 727,95
Banka Slovenije 194 257 459,36 200 458 220,96 + 6 200 761,60
Národná banka Slovenska 462 031 148,22 466 446 090,48 + 4 414 942,26
Suomen Pankki 741 065 420,16 736 799 296,18 - 4 266 123,98
Razem (1): 40 671 092 960,86 40 561 959 556,70 - 109 133 404,16
(1) W związku z zaokrągleniami wskazane kwoty mogą nie sumować się do kwoty podanej w rubryce "Razem".
1 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2023/2811 z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie procentowego udziału krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego i uchylająca decyzję (UE) 2020/137 (EBC/2023/31) (Dz.U. L, 2023/2811,18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2811/oj).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/140 z dnia 22 stycznia 2020 r. określająca środki niezbędne do uzupełnienia całkowitej wartości kapitałowej Europejskiego Banku Centralnego oraz korekty wierzytelności krajowych banków centralnych odpowiadających przekazanym rezerwom walutowym i uchylająca decyzję (UE) 2019/46 (EBC/2020/6) (Dz.U. L 27I z 1.2.2020, s. 15).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2818

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2023/34 (2023/2818) określająca środki niezbędne do uzupełnienia całkowitej wartości kapitałowej Europejskiego Banku Centralnego oraz korekty wierzytelności krajowych banków centralnych odpowiadających przekazanym rezerwom walutowym i uchylająca (UE) 2020/140 (EBC/2020/6)
Data aktu: 07/12/2023
Data ogłoszenia: 18/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024