uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
(1) Aby promować rozwój nowych i zaawansowanych technologii pojazdów ograniczających emisje CO2, w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 przewidziano możliwość uwzględnienia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki zastosowaniu takich technologii innowacyjnych w samochodach osobowych lub lekkich pojazdach użytkowych, ale którego nie można w pełni określić ilościowo przy użyciu światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP).
(2) W rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 725/2011 2 i (UE) nr 427/2014 3 ustanowiono procedury zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących odpowiednio z samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Chociaż zakres stosowania tych rozporządzeń jest różny, ich treść jest niemal identyczna.
(3) Zgodnie z zakresem stosowania rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 poprawa efektywności w odniesieniu do układów klimatyzacji nie kwalifikuje się jako ekoinnowacje, natomiast art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 stanowi, że taka poprawa efektywności stanie się kwalifikowalna od 1 stycznia 2025 r. Konieczna jest zatem zmiana rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 w celu dostosowania ich do rozporządzenia (UE) 2019/631 i zapewnienia możliwości składania wniosków przed 2025 r., tak aby producenci pojazdów mogli odnieść korzyści z ograniczenia emisji CO2 począwszy od 2025 r.
(4) Należy połączyć rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 w jedno rozporządzenie, przenosząc większość ich przepisów i wprowadzając jednocześnie nowe przepisy na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 oraz, w razie potrzeby, dokonując ulepszeń na podstawie doświadczeń zdobytych podczas stosowania rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014. Należy zatem uchylić te rozporządzenia wykonawcze i zastąpić je jednym rozporządzeniem wykonawczym.
(5) Producenci lub dostawcy mogą składać wnioski zawierające propozycję technologii innowacyjnej jako ekoinnowacji. We wnioskach tych należy przedstawić metodykę zawierającą wszystkie elementy niezbędne do dokładnego określenia osiągniętego ograniczenia emisji CO2, wskazując w szczególności odpowiedni poziom bazowy, konkretne warunki badania i rzeczywiste wykorzystanie technologii innowacyjnej. Taki wniosek powinien również zawierać sprawozdanie weryfikujące sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, który potwierdza kwalifikowalność i adekwatność technologii innowacyjnej.
(6) Aby uprościć procedurę poświadczania ograniczenia emisji CO2, w swoim wniosku o zatwierdzenie technologii innowacyjnej jako ekoinnowacji wnioskodawca powinien mieć możliwość zaproponowania - oprócz szczegółowej metodyki testów do celów określenia ograniczenia emisji - uproszczonej metody oceny lub wstępnie określonych poziomów ograniczenia emisji CO2. W przypadku stosowania takich uproszczonych metod lub wstępnie określonych poziomów ograniczenia emisji CO2 poziomy ograniczenia emisji poświadczone przez organy udzielające homologacji powinny być określane w sposób zachowawczy, odzwierciedlający najniższy wykazany poziom ograniczenia emisji.
(7) Po złożeniu wniosku przez producenta lub dostawcę Komisja powinna ocenić kompletność i treść wniosku i w ciągu 9 miesięcy podjąć decyzję, czy może zatwierdzić ekoinnowację.
(8) Producenci pojazdów, którzy chcą wykorzystać ekoinnowacje, aby odnieść korzyści ze zmniejszenia średnich wartości emisji CO2 swojej floty, powinni określić poziom ograniczenia emisji CO2 do celów homologacji typu na podstawie decyzji o zatwierdzeniu. Aby ograniczyć mechanizm ekoinnowacji do technologii o bardziej znaczącym oddziaływaniu na emisje CO2, należy ustalić minimalny próg 0,5 g/km ograniczenia emisji na innowację.
(9) W przypadku gdy w jednym pojeździe zastosowano więcej niż jedną ekoinnowację, interakcja między tymi technologiami może spowodować, że łączne ograniczenie emisji CO2 za ich pomocą będzie mniejsze niż suma indywidualnych ograniczeń emisji. Każda forma takiej interakcji powinna być oceniana zarówno na etapie składania wniosku, jak i na etapie homologacji typu w celu zapewnienia dokładnego rejestrowania ograniczenia emisji CO2.
(10) Komisja powinna mieć możliwość dokonywania weryfikacji ograniczeń emisji CO2 wynikających z ekoinnowacji przypisanych do poszczególnych pojazdów w celu zapewnienia właściwego wykonania decyzji o zatwierdzeniu wydanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2767 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2767 ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 |
| Data aktu: | 13/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 03/01/2024 |