Rozporządzenie delegowane 2023/2724 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 w zakresie niektórych odniesień do regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) oraz dostępności niektórych czystych gazów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2724
z dnia 27 września 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 w zakresie niektórych odniesień do regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) oraz dostępności niektórych czystych gazów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby uwzględnić najnowsze aktualizacje regulaminów nr 9 2 , 41 3 , 63 4  i 92 5  Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w sprawie emisji dźwięku przez pojazdy kategorii L, które obejmują rozszerzony zakres stosowania dodatkowych przepisów dotyczących emisji dźwięku w celu lepszego odzwierciedlenia rzeczywistych warunków eksploatacji motocykli w warunkach miejskich i pozamiejskich, konieczna jest zmiana załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 134/2014 6  w celu włączenia odniesienia do najnowszej serii poprawek do wspomnianych regulaminów EKG ONZ.

(2) W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla organów krajowych i producentów datę rozpoczęcia stosowania najnowszej serii poprawek do regulaminów EKG ONZ nr 9, 41, 63 i 92 należy dostosować do stosowania wymogów Euro 5+ wprowadzonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/239 7 .

(3) Rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zakłóciła dostawy gazowego helu, który jest niezbędny do uzyskania oczyszczonego wodoru potrzebnego do przeprowadzania badań emisji spalin. Biorąc pod uwagę obecną sytuację oraz fakt, że azot jest już wykorzystywany jako gaz obojętny alternatywny dla helu zarówno w przypadku lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych, jak i w pojazdów ciężkich, konieczne jest uwzględnienie azotu w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 134/2014 jako opcjonalnego gazu w mieszaninie służącej do uzyskania oczyszczonego wodoru.

(4) W rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 dokonano błędnego odniesienia do regulaminu EKG ONZ dotyczącego wymogów w zakresie dźwięku mających zastosowanie do pojazdów kategorii L4e i L6e-A. Błąd ten został następnie skorygowany, ale odpowiedniej zmiany nie wprowadzono do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014. Należy zatem sprostować tabelę 8-1 w załączniku IX do tego rozporządzenia, aby odzwierciedlić zmiany już wprowadzone do rozporządzenia (UE) nr 168/2013.

(5) W jednym ze współczynników mocy zastosowanych w równaniu w pkt 3.3 dodatku 2.2 do załącznika X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 występuje błąd. Równanie to powinno być takie samo jak równanie, o którym mowa w pkt 3.3 dodatku 2.1 do załącznika X do tego rozporządzenia. Ze względu na pewność prawa błąd ten należy poprawić.

(6) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) nr 134/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 134/2014

W załącznikach I, II i V do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014

W załącznikach VI, IX i X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Przepisy przejściowe

1. 
Niniejsze rozporządzenie nie unieważnia żadnej homologacji typu UE udzielonej pojazdom lub układom, komponentom lub oddzielnym zespołom technicznym do dnia DD month YYYY, chyba że niniejszym rozporządzeniem zmieniono odpowiednie wymogi mające zastosowanie do takich pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych bądź dodano nowe wymogi.
2. 
Organy udzielające homologacji nadal udzielają rozszerzenia homologacji typu UE, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach I, II i V do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik I otrzymuje brzmienie:

ZAŁĄCZNIK I

Wykaz regulaminów EKG ONZ, o których mowa w art. 4 ust. 1

Numer regulaminu EKG ONZ Przedmiot Seria poprawek Odniesienie do Dz.U. Stosowanie Obowiązkowe w przypadku nowych typów Obowiązkowe w przypadku istniejących typów
9 Hałas emitowany przez motocykle z wózkami bocznymi i pojazdy trzykołowe 07 Dz.U. L 290

z 16.11.2018, s. 1.

L2e, L4e, L5e, L6e, L7e 1.1.2024 1.1.2025
41 Hałas emitowany przez motocykle 04 Dz.U. L 317

z 14.11.2012, s. 1.

L3e 1.1.2016 1.1.2017
41 Hałas emitowany przez motocykle 05 Dz.U. L 43

z 13.2.2023, s. 14.

L3e 1.1.2024 1.1.2025
63 Hałas emitowany przez motorowery 02 Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 28. L1e 1.1.2024 1.1.2025
92 Hałas emitowany przez nieoryginalne zamienne układy tłumiące wydechu motocykli, motorowerów i pojazdów trzykołowych 02 Dz.U. L 221

z 8.9.2023, s. 55.

1.1.2024 1.1.2025
Objaśnienie:
uwzględnienie układu lub komponentu w niniejszym wykazie nie oznacza, że ich instalacja jest obowiązkowa. Dla niektórych komponentów wymogi dotyczące obowiązkowego montażu zostały jednak określone w innych załącznikach do niniejszego rozporządzenia.

"

ZAŁĄCZNIK  II

W załącznikach VI, IX i X do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku VI dodatek 1 pkt 2.7.6 otrzymuje brzmienie:

"2.7.6. Zmiany biegów należy przeprowadzać zgodnie z wytycznymi określonymi w pkt 4.5.5 załącznika II. Alternatywnie można skorzystać z wytycznych przygotowanych przez producenta dla konsumenta, o ile zostały one zatwierdzone przez urząd udzielający homologacji.";

2)
w załączniku IX tabela 8-1 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 8-1

Podkategorie pojazdów kategorii L i mające zastosowanie regulaminy EKG ONZ w zakresie wymogów dotyczących hałasu

(Pod)kategoria pojazdu Nazwa kategorii pojazdu Właściwa procedura badania
L1e-A

L1e-B

L2e

Rower z napędem Regulamin EKG ONZ nr 63
Dwukołowy motorower vmax ≤ 25 km/h
Dwukołowy motorower vmax ≤ 45 km/h
Trzykołowy motorower Regulamin EKG ONZ nr 9
L3e Dwukołowy motocykl

Pojemność silnika ≤ 80 cm3

Regulamin EKG ONZ nr 41
Dwukołowy motocykl 80 cm3 <

Pojemność silnika ≤ 175 cm3

Dwukołowy motocykl Pojemność silnika >175 cm3
L4e Dwukołowy motocykl z wózkiem bocznym Regulamin EKG ONZ nr 9"
L5e-A Pojazd trzykołowy
L5e-B Trzykołowy pojazd użytkowy
L6e-A Lekki czterokołowiec drogowy
L6e-B Lekki czterokołowiec
L7e-A Ciężki czterokołowiec drogowy
L7e-B Ciężki czterokołowiec terenowy
L7e-C Ciężki czterokołowiec

3) w załączniku X dodatek 2.2 pkt 3.3 równanie Ap2.2-2 otrzymuje brzmienie:

2)
w załączniku II pkt 5.2.3.6.1 otrzymuje brzmienie:

"5.2.3.6.1. Gazy czyste

W razie potrzeby do celów kalibracji i pomiarów dostępne muszą być następujące gazy czyste: oczyszczony azot: (czystość: ≤ 1 ppm C1, ≤ 1 ppm CO, ≤ 400 ppm CO2, ≤ 0,1 ppm NO);

oczyszczone powietrze syntetyczne: (czystość: ≤ 1 ppm C1, ≤ 1 ppm CO, ≤ 400 ppm CO2, < 0,1 ppm NO); zawartość tlenu od 18 do 21 % objętości;

oczyszczony tlen: (czystość > 99,5 % objętości O2);

oczyszczony wodór (oraz mieszanka zawierająca hel lub azot): (czystość ≤ 1 ppm C1, ≤ 400 ppm CO2, zawartość wodoru między 39 a 41 % objętości);

tlenek węgla: (czystość co najmniej 99,5 %).

propan: (czystość co najmniej 99,5 %).";

3)
w załączniku V dodatek 3 pkt 4.7.1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) paliwo gazowe do analizatora węglowodorów (zawiera 40 ± 2 % wodoru, pozostała część to hel lub azot, mniej niż 1 ppm ekwiwalentu C1 w przeliczeniu na węglowodory, mniej niż 400 ppm CO2);".

1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.
2 Regulamin nr 9 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L2, L4 oraz L5 w odniesieniu do emisji dźwięku [2018/1704] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 1).
3 Regulamin ONZ nr 41 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu [2023/320] (Dz.U. L 43 z 13.2.2023, s. 14).
4 Regulamin nr 63 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1 w odniesieniu do emisji dźwięku [2018/1705] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 28).
5 Regulamin nr 92 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji nieoryginalnych zamiennych układów tłumiących wydechu (NORESS) w pojazdach kategorii L1, L2, L3, L4 oraz L5 w odniesieniu do ich emisji dźwięku [2018/1707] (Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 162).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 134/2014 z dnia 16 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej oraz zmieniające jego załącznik V (Dz.U. L 53 z 21.2.2014, s. 1).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 6).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2724

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2724 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 134/2014 w zakresie niektórych odniesień do regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) oraz dostępności niektórych czystych gazów
Data aktu: 27/09/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 26/12/2023