uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 309
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ,
(1) Zgodnie z art. 38 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w stosunku do pracowników, którzy nie wypełniają swoich zobowiązań wobec EBI, mogą zostać podjęte środki dyscyplinarne przewidziane procedurą określoną w art. 40 tych regulaminów. Zgodnie z art. 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II pracownicy mogą złożyć wniosek o dokonanie przeglądu aktu, który wywiera na nich negatywny wpływ. W związku z takim wnioskiem EBI może w niektórych przypadkach zaproponować pracownikowi ugodę przed komisją pojednawczą. Przepisy wykonawcze dotyczące kontroli administracyjnej określają bardziej szczegółowo zakres mechanizmu kontroli administracyjnej, a także procedurę, którą należy stosować. Zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy EBI musi rozpatrywać skargi dotyczące molestowania.
(2) Podstawową odpowiedzialność za organizację procedur określonych w art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w Polityce godności w miejscu pracy i w Przepisach wykonawczych dotyczących kontroli administracyjnej oraz za zarządzanie tymi procedurami ponosi dyrekcja ds. zasobów ludzkich EBI.
(3) W trakcie wykonywania swoich zadań dyrekcja ds. zasobów ludzkich ma obowiązek przestrzegania praw osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również z aktów prawnych opartych na tych przepisach. Jednocześnie dyrekcja ds. zasobów ludzkich ma obowiązek przestrzegania ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w Regulaminie pracowniczym EBI i w Kodeksie postępowania dla pracowników EBI, oraz poszanowania praw procesowych osób objętych procedurą i świadków, a w szczególności prawa osób objętych procedurą do rzetelnego postępowania sądowego, prawa do obrony i zasady domniemania niewinności.
(4) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, z celami i wymogami zadań realizowanych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 powyższego rozporządzenia stanowi, że dyrekcja ds. zasobów ludzkich może ograniczyć stosowanie art. 14-21 i 35, a także art. 4 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21.
(5) W celu zapewnienia skuteczności procedur realizowanych przez komisję dyscyplinarną powołaną zgodnie z art. 40 pracowniczych I i II, przez służbę odpowiedzialną za kontrolę administracyjną zgodnie z art. 41 Regulaminów pracowniczych I i II oraz, w stosownym przypadku, przez komisję pojednawczą powołaną w celu polubownego rozwiązania sporu, jak również przez panel ds. godności w miejscu pracy powołany zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy, przy jednoczesnym poszanowaniu standardów ochrony danych osobowych wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których dyrekcja ds. zasobów ludzkich będzie mogła ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(6) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania realizowanych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich w ramach wykonywania uprawnień wynikających z art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II oraz zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy. Ponadto powyższe przepisy powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania realizowanych przed uruchomieniem procedur wykonywanych przez komisję dyscyplinarną, służbę odpowiedzialną za kontrolę administracyjną lub komisję pojednawczą i panel ds. godności w miejscu pracy, w trakcie wykonywania powyższych procedur oraz w trakcie wykonywania dalszych działań wynikających z powyższych procedur.
(7) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator danych powinien informować wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz o ich prawach w sposób przejrzysty i spójny w formie komunikatów o ochronie danych publikowanych w serwisie intranetowym EBI, jak również powinien indywidualnie informować osoby, których dane dotyczą i których dotyczy jego działalność, tj. osoby objęte procedurą, strony i świadków.
(8) W celu utrzymania skutecznej współpracy dyrekcja ds. zasobów ludzkich może być także zmuszona do stosowania ograniczeń w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, do ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych. W tym celu dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna konsultować ze wspomnianymi innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii Europejskiej oraz organami państw i organizacjami międzynarodowymi zastosowanie ograniczeń w oparciu o istotne przesłanki, konieczność ich zastosowania oraz ich proporcjonalność.
(9) Dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w przejrzysty sposób i rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie rejestracji.
(10) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. Dotyczy to w szczególności przypadków ograniczenia praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna regularnie weryfikować swoje stanowisko, aby zapewnić, że prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest ograniczone jedynie tak długo, jak długo zachodzą przesłanki opóźnienia przekazania tych informacji.
(11) W przypadku ograniczenia praw innych osób, których dane dotyczą, dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna ocenić w poszczególnych przypadkach, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby celowi takiego ograniczenia.
(12) Inspektor ochrony danych EBI może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2717 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich Europejskiego Banku Inwestycyjnego w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 25/12/2023 |