Rozporządzenie wykonawcze 2023/2712 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w zakresie uszczegółowienia informacji, które mają być przekazywane z krajowych systemów celnych do systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku w odniesieniu do produktów objętych procedurą celną dopuszczenie do obrotu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2712
z dnia 5 grudnia 2023 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w zakresie uszczegółowienia informacji, które mają być przekazywane z krajowych systemów celnych do systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku w odniesieniu do produktów objętych procedurą celną "dopuszczenie do obrotu"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020 nałożono na organy celne obowiązek, w stosownych przypadkach do celów egzekwowania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego i w celu zminimalizowania ryzyka, pozyskiwania z krajowych systemów celnych informacji o produktach objętych procedurą celną "dopuszczenie do obrotu" związanych z egzekwowaniem unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego oraz przekazywania ich do systemu informacyjnego i komunikacyjnego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia, znanego jako system informacyjny i komunikacyjny do celów nadzoru rynku ("ICSMS").

(2) Informacje na temat produktów dopuszczonych do obrotu są już gromadzone przez organy celne na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2  i przekazywane Komisji za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3  ("baza danych nadzoru"). Informacje te należy zatem wykorzystywać do celów przekazywania do ICSMS informacji, o których mowa w art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020.

(3) Baza danych nadzoru zawiera jednak kompleksowe i bardziej szczegółowe informacje, niż jest to potrzebne organom nadzoru rynku na potrzeby art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020. Konieczne jest zatem określenie odpowiednich zbiorów informacji, które mają być agregowane i przekazywane z bazy danych nadzoru do ICSMS. Te zbiory informacji należy zdefiniować w odniesieniu do konkretnych elementów danych określonych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 4 .

(4) Aby uniknąć podwójnego przekazywania informacji przez organy celne, informacje, o których mowa w art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020, należy przekazywać do ICSMS w dwóch etapach: w pierwszym organy celne powinny przekazywać te informacje Komisji za pośrednictwem bazy danych nadzoru; w drugim Komisja powinna zapewnić, aby informacje były pobierane z bazy danych nadzoru i przekazywane do ICSMS w imieniu organów celnych.

(5) Informacje przekazywane do ICSMS zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020 nie powinny pozostawać w interfejsach elektronicznych wykorzystywanych do ich przesyłania dłużej, niż jest to konieczne na potrzeby przedmiotowego przekazania. Informacje te powinny być traktowane jako poufne przez użytkowników ICSMS, o których mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 (jednolite urzędy łącznikowe, organy nadzoru rynku, organy wyznaczone na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 i Komisja), oraz powinny być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z egzekwowaniem unijnego prawodawstwa harmonizacyj- nego i minimalizowaniem ryzyka.

(6) Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć, aby umożliwić opracowanie odpowiedniego narzędzia wizualizacji zapewniającego przyjazny dla użytkownika dostęp do informacji przekazywanych do ICSMS zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje, które mają być przekazywane i proces ich przekazywania

1. 
Informacje dotyczące produktów objętych procedurą celną "dopuszczenie do obrotu", które mają zostać pobrane z krajowych systemów celnych i przekazane do systemu informacyjnego i komunikacyjnego, o którym mowa w art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 ("ICSMS") zgodnie z art. 34 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020, to informacje:
a)
określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
b)
dotyczące produktów zgłoszonych do dopuszczenia do obrotu zgodnie z działami 24-96 nomenklatury celnej, określonej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 5 ;
c)
dostępne w krajowych systemach celnych w ramach elementu danych określonego w załączniku B do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, o którym mowa w załączniku do niniejszego rozporządzenia, oraz w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 ("baza danych nadzoru").

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, przekazuje się w formacie zagregowanym, usuwając wszystkie dane dotyczące poszczególnych transakcji i operatorów.

W przypadku gdy państwa członkowskie, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 lub art. 2, 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 lub innymi przepisami przejściowymi określonymi w tych rozporządzeniach lub na ich podstawie, stosują do zgłoszenia celnego wymogi dotyczące danych, które różnią się od wymogów określonych w załączniku, przekazywane informacje muszą być równoważne informacjom dostępnym w zgłoszeniu celnym podlegającym tym wymogom dotyczącym danych.

2. 
Organy celne przekazują Komisji informacje, o których mowa w ust. 1, za pośrednictwem bazy danych nadzoru.

Komisja zapewnia, aby informacje były pobierane z bazy danych nadzoru i przekazywane do ICSMS co miesiąc. Każde miesięczne przekazanie musi zawierać odpowiednie informacje obejmujące okres pięciu lat poprzedzających miesiąc przekazania.

Artykuł  2

Poufność informacji

1. 
Informacje przekazywane zgodnie z art. 1 nie mogą pozostawać w interfejsach elektronicznych wykorzystywanych do ich przekazywania dłużej, niż jest to konieczne do przedmiotowego przekazania, a Komisja musi zapewnić ich poufność podczas przekazywania.
2. 
Użytkownicy ICSMS zachowują poufność informacji przekazywanych zgodnie z art. 1. Wykorzystuje się je wyłącznie na potrzeby egzekwowania unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego oraz w celu zminimalizowania ryzyka.
Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 6 sierpnia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Informacje, o których mowa w art. 1 ust. 1 Odpowiedni element danych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446
Element danych Opis Element danych Opis
Miesiąc przyjęcia Miesiąc, w którym zgłoszenie zostało przyjęte 15 09 000 000 Data przyjęcia
Wydawca Państwo członkowskie, w którym zgłoszenie zostało przyjęte Element danych technicznych Państwo członkowskie zapewniające dane
Kraj pochodzenia Kraj pochodzenia celnego 16 08 000 000 lub

16 09 000 000

Kraj pochodzenia lub kraj preferencyjnego pochodzenia
Kraj przeznaczenia Kraj ostatecznego przeznaczenia 16 03 000 000 Kraj przeznaczenia
Kod towaru Kod towaru do 10 cyfr 18 09 056 000

18 09 057 000

18 09 058 000

Kod podpozycji systemu zharmonizowanego Kod Nomenklatury scalonej Kod TARIC
Wartość w euro Wartość statystyczna w przeliczeniu na euro 99 06 000 000 Wartość statystyczna 6
Masa netto Masa netto towarów wyrażona w kg 18 01 000 000 Masa netto
1 Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
6 Informacje te są przekazywane przez państwa członkowskie w ich walutach krajowych i automatycznie przeliczane na euro według oficjalnego kursu Europejskiego Banku Centralnego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2712

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2712 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w zakresie uszczegółowienia informacji, które mają być przekazywane z krajowych systemów celnych do systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku w odniesieniu do produktów objętych procedurą celną dopuszczenie do obrotu
Data aktu: 05/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 06/08/2024, 26/12/2023