uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2 w związku z art. 23 ust. 5,
(1) W dniu 6 czerwca 2020 r. Komisja otrzymała od przedsiębiorstwa Cugargestion Management S.L. ("wnioskodawca") wniosek o zatwierdzenie cytrynowego olejku eterycznego jako substancji podstawowej do stosowania w ochronie roślin w charakterze akarycydu, insektycydu i fungicydu na drzewach cytrusowych. W listopadzie 2020 r. Komisja otrzymała zmieniony wniosek, do którego dołączono informacje wymagane na podstawie art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(2) Dostępne były też stosowne oceny przeprowadzone zgodnie z innymi przepisami unijnymi, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W odniesieniu do cytrynowego olejku eterycznego dostępna była ocena panelu FEEDAP Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") 2 . Jeżeli chodzi o główny składnik cytrynowego olejku eterycznego, a mianowicie d-limonen, dostępne odpowiednie oceny obejmowały wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy wydane przez Urząd 3 , a także opinię Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) 4 . Wyniki tych ocen zostały uwzględnione zarówno przez Urząd, jak i przez Komisję.
(3) Komisja zwróciła się do Urzędu o pomoc naukową. W dniu 20 września 2021 r. 5 Urząd przedstawił Komisji sprawozdanie techniczne dotyczące cytrynowego olejku eterycznego.
(4) W odniesieniu do zdrowia ludzi Urząd stwierdził, że chociaż nie ustanowiono zharmonizowanej unijnej klasyfikacji cytrynowego olejku eterycznego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 6 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych, głównym zagrożeniem związanym z cytrynowym olejkiem eterycznym jest toksyczność w wyniku jego wdychania i działanie uczulające na skórę. Główny składnik cytrynowego olejku eterycznego, d-limonen, został sklasyfikowany 7 jako substancja, której połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią (Asp. Tox.1), jako substancja wywołująca podrażnienie skóry (Skin Irrit 2) oraz jako substancja, która może powodować reakcję alergiczną skóry (Skin Sens.1B). Ponadto ze względu na brak danych Urząd nie mógł zakończyć oceny ryzyka niezwiązanego z dietą dla operatorów, pracowników, osób postronnych i mieszkańców.
(5) W odniesieniu do wpływu cytrynowego olejku eterycznego na środowisko Urząd zauważył, że cytrynowy olejek eteryczny jest toksyczny dla organizmów wodnych. D-limonen został sklasyfikowany 8 jako substancja działająca bardzo toksycznie na organizmy wodne (Aquatic Acute 1) i działająca bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki (Aquatic Chronic 3). Ponadto dostępne dane nie były wystarczające do wykazania dopuszczalnego ryzyka dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania.
(6) 12 kwietnia 2022 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz sprawozdanie
z przeglądu, w którym stwierdziła, że w przypadku cytrynowego olejku eterycznego nie są spełnione kryteria zatwierdzenia substancji podstawowych i że w związku z tym nie należy go zatwierdzać jako substancji podstawowej, a 14 października 2022 r. przedstawiła komitetowi projekt niniejszego rozporządzenia wykonawczego.
(7) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do sprawozdania technicznego Urzędu i do sprawozdania z przeglądu sporządzonego przez Komisję. Wnioskodawca przedstawił swoje uwagi, które zostały należycie uwzględnione.
(8) Argumenty przedstawione przez wnioskodawcę nie pozwoliły jednak wyeliminować obaw związanych z bezpieczeństwem stosowania przedmiotowej substancji w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska.
(9) W związku z tym nie stwierdzono, że warunki określone w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Należy zatem postanowić, że nie zatwierdza się cytrynowego olejku eterycznego jako substancji podstawowej.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku o zatwierdzenie cytrynowego olejku eterycznego jako substancji podstawowej zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.27.26 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/200 w sprawie niezatwierdzenia cytrynowego olejku eterycznego (olejku eterycznego z owoców Citrus limon) jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin |
| Data aktu: | 30/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 20/02/2023 |