Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2698
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy 1 , w szczególności jej art. 7ga ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7ga ust. 1 dyrektywy 1999/62/WE państwa członkowskie różnicują opłaty infrastrukturalne i opłaty za korzystanie z infrastruktury dla pojazdów ciężkich. Zróżnicowanie ma opierać się na emisjach odniesienia CO2 w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE i jest obliczane inaczej dla różnych grup pojazdów, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 . W przypadku grupy pojazdów nieobjętej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 3  emisje odniesienia CO2 mają się opierać na danych zgłoszonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 4  i mają odpowiadać średniej wartości wszystkich emisji CO2 z pojazdów tej grupy.

(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja opublikowała sprawozdanie 5  zawierające analizę danych dotyczących pojazdów ciężkich za okres sprawozdawczy 2020 trwający od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. Sprawozdanie zawiera dane dotyczące szeregu grup pojazdów za pierwszy pełny okres sprawozdawczy.

(3) W niniejszej decyzji wykonawczej należy określić emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów 1, 2, 3, 11, 12 i 16 poprzez odtworzenie danych mających znaczenie dla każdej z tych grup pojazdów, opublikowanych w sprawozdaniu, o którym mowa w motywie 2,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242, zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Emisje odniesienia CO2 dla grup pojazdów nieobjętych rozporządzeniem (UE) 2019/1242 zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 38 lit. b) dyrektywy 1999/62/WE

Grupa pojazdów Emisje odniesienia CO2 w g/tkm
1 410,1
2 267,9
3 207,2
11 157,0
12 104,4
16 110,3
1 Dz.U. L 187 z 20.7.1999, s. 42.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2017/2400/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/956/oj).
5 Sprawozdanie Komisji na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956 zawierającego analizę danych przekazanych przez państwa członkowskie i producentów za okres sprawozdawczy obejmujący 2020 r. dotyczących emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez te pojazdy (COM(2023) 517 final).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2698

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2698 w sprawie specyfikacji emisji odniesienia CO2 grup pojazdów ciężkich nieobjętych rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 zgodnie z dyrektywą 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023
Data wejścia w życie: 26/12/2023