uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10d ust. 12,
(1) Dyrektywą 2003/87/WE ustanowiono fundusz w celu wspierania inwestycji w modernizację systemów energetycznych i poprawę efektywności energetycznej w niektórych państwach członkowskich ("fundusz modernizacyjny"). W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1001 2 ustanowiono szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania funduszu modernizacyjnego.
(2) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 3 zmieniono w kilku aspektach art. 10d dyrektywy 2003/87/WE ustanawiający fundusz modernizacyjny. Zakres inwestycji priorytetowych rozszerzono między innymi na infrastrukturę na potrzeby mobilności bezemisyjnej, a wsparcie z funduszu modernizacyjnego rozszerzono na Grecję, Portugalię i Słowenię. Szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania funduszu modernizacyjnego określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1001 należy zatem dostosować do dyrektywy 2003/87/WE zmienionej dyrektywą (UE) 2023/959.
(3) W dyrektywie 2003/87/WE określono, które dochody z funduszu modernizacyjnego mogą być wykorzystywane na inwestycje związane z gazowymi paliwami kopalnymi. Ponadto w dyrektywie tej wskazano, które dochody mają być wykorzystywane zgodnie z kryteriami dotyczącymi zasady "nie czyń poważnych szkód" określonymi w art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 4 , jeżeli dochody te wykorzystuje się na potrzeby działalności gospodarczej, w odniesieniu do której zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia określono techniczne kryteria kwalifikacji służące ustaleniu, czy dana działalność gospodarcza wyrządza poważne szkody co najmniej jednemu z odpowiednich celów środowiskowych. Aby zapewnić zgodność z tymi wymogami, w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1001 należy wprowadzić, w procedurach składania i oceny projektów inwestycji, rozróżnienie na szereg kategorii i podkategorii dochodów z funduszu modernizacyjnego.
(4) Aby poprawić należyte zarządzanie finansami funduszu modernizacyjnego, wsparcie na rzecz projektów, w przypadku których kwota wnioskowanego wsparcia z funduszu modernizacyjnego przekracza 70 000 000 EUR ("projekty na dużą skalę") i które w związku z tym mogą być realizowane w dłuższym okresie lub w etapach, powinno być wypłacane w ratach na podstawie harmonogramu zaproponowanego przez państwo członkowskie będące beneficjentem. Do takich projektów na dużą skalę powinny mieć zastosowanie zasady dotyczące pierwszej i kolejnych wypłat, które mają zastosowanie do programów. Wnioskując o kolejne wypłaty, państwo członkowskie będące beneficjentem powinno przedstawić informacje na temat zaawansowania wdrożenia projektu na dużą skalę.
(5) Aby zwiększyć przejrzystość finansowania w ramach funduszu modernizacyjnego, przed przedłożeniem Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI) i komitetowi inwestycyjnemu projektów inwestycji dotyczących projektów na dużą skalę i programów, w przypadku których łączna kwota wnioskowanego wsparcia przekracza 100 000 000 EUR (»programy na dużą skalę«), należy skonsultować się w sprawie tych projektów i programów z odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Państwa członkowskie będące beneficjentami powinny podjąć decyzję w sprawie trybu takich konsultacji.
(6) Aby zapewnić efektywne wykorzystanie zasobów funduszu modernizacyjnego na potrzeby programów, które mogą obejmować dużą liczbę małych inwestycji realizowanych w okresie kilku lat, państwo członkowskie będące beneficjentem, wnioskując o kolejne wypłaty, powinno przedstawić informacje na temat zaawansowania wdrożenia tych programów. Ponadto aby zapewnić, by programy długoterminowe nadal spełniały cele funduszu modernizacyjnego, należy ograniczyć czas ich trwania do maksymalnie pięciu lat, po czym państwo członkowskie będące beneficjentem, które chce kontynuować program, może przedłożyć nowy projekt inwestycji, który powinien zostać poddany pełnej ocenie.
(7) Aby zagwarantować pewność prawa w odniesieniu do programów zatwierdzonych przez EBI lub programów, których finansowanie zalecił komitet inwestycyjny przed 5 czerwca 2023 r. (tj. przed datą wejścia w życie dyrektywy (UE) 2023/959, którą wprowadzono art. 10f do dyrektywy 2003/87/WE), należy przewidzieć, że kolejne wypłaty na rzecz tych programów nie zależą od zgodności programu z art. 10f dyrektywy 2003/87/WE. Z drugiej strony wypłaty z tytułu wszelkich inwestycji zatwierdzonych przez EBI lub inwestycji, których finansowanie zalecił komitet inwestycyjny 5 czerwca 2023 r. lub po tej dacie, muszą być zgodne z art. 10f dyrektywy 2003/87/WE.
(8) Aby propagować efektywne wykorzystanie środków z funduszu modernizacyjnego i uniknąć zamrażania ich w inwestycjach, które nie są wdrażane, należy udoskonalić przepisy mające zastosowanie do inwestycji wstrzymanych. Inwestycje należy uznać za wstrzymane, jeżeli po upływie określonego czasu nie doprowadziły one do wiążą- cego zobowiązania prawnego między państwem członkowskim lub instytucją zarządzającą programem a beneficjentem końcowym środków z funduszu modernizacyjnego lub jeżeli na inwestycję nie przyznano wsparcia, chyba że państwo członkowskie będące beneficjentem jest w stanie wykazać, że inwestycja jest realizowana.
(9) Zasady dotyczące działania komitetu inwestycyjnego należy zaktualizować w celu uwzględnienia rozszerzonego składu komitetu obejmującego przedstawicieli nowych państw członkowskich będących beneficjentami.
(10) Aby poprawić spójność inwestycji finansowanych w ramach funduszu modernizacyjnego i zapewnić ich wkład w realizację celów klimatycznych i energetycznych Unii, państwa członkowskie będące beneficjentami powinny przesyłać przegląd swoich planowanych inwestycji w tym samym czasie, co sprawozdanie roczne. W sprawozdaniu rocznym należy wyjaśnić związek między planowanymi inwestycjami a krajowymi planami w dziedzinie energii i klimatu sporządzanymi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 5 . Projekt przeglądu planowanych inwestycji należy skonsultować z odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Państwa członkowskie będące beneficjentami powinny podjąć decyzję w sprawie trybu takich konsultacji.
(11) Aby poprawić ocenę projektów inwestycji i monitorowanie realizacji inwestycji w toku, należy przedstawić dodatkowe informacje na temat takich projektów i inwestycji. W szczególności, aby zapewnić kompleksowe informacje na temat potencjału każdej inwestycji w zakresie obniżenia emisyjności, wszystkie projekty inwestycji powinny zawierać informacje na temat ich potencjału w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz powiązanych kosztów redukcji emisji. Ponadto przeglądy planowanych inwestycji i projektów inwestycji powinny zawierać informacje na temat tego, czy inwestycji przyznano pieczęć lub jakikolwiek znak jakości przewidziany w prawie Unii po pozytywnej ocenie inwestycji w ramach programu finansowania objętego zarządzaniem bezpośrednim.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/1001.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2606 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2606 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania funduszu modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich |
| Data aktu: | 22/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 13/12/2023, 01/01/2024 |