Rozporządzenie wykonawcze 2023/2526 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2526
z dnia 17 listopada 2023 r.
zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 57 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/389 2  ustanowiono wzory na potrzeby publikacji informacji, które właściwe organy muszą ujawniać zgodnie z art. 57 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. Informacje te dotyczą struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych według rodzaju wymogu, ale ograniczają się do firm inwestycyjnych, które nie kwalifikują się jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne.

(2) Ponieważ w niektórych państwach członkowskich małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne mogą być liczne, brak publicznie dostępnych informacji na temat struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych tych firm inwestycyjnych może zniekształcić miarodajne porównanie zagregowanych wymogów według rodzaju w różnych państwach członkowskich. W związku z tym wzory określone w części 1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/389 powinny również odnosić się do danych dotyczących struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych według rodzaju wymogu w odniesieniu do tych firm inwestycyjnych, które kwalifikują się jako małe i niepowiązane wzajemnie.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/389.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(5) Niezbędne zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 nie pociągają za sobą istotnych zmian pod względem merytorycznym ani dodatkowego obciążenia sprawozdawczego dla firm inwestycyjnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3  Europejski Urząd Nadzoru Bankowego nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych ani nie przeanalizował potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, uznając, że byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnych projektów wykonawczych standardów technicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/389 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik IV część 1 otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 1

Dane indywidualne w rozbiciu na właściwe organy (20XX r.)

Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych
010 Liczba firm inwestycyjnych [Wartość]
020 Aktywa ogółem wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim (w mln EUR) (1) [Wartość]
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych z państw trzecich (2)
030 Z państw trzecich Liczba oddziałów (3) [Wartość]
040 Liczba jednostek zależnych (4) [Wartość]
Struktura funduszy własnych w odniesieniu do wymogów w zakresie funduszy własnych Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
050 Łączny kapitał podstawowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0030 i I 01.01 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
060 Łączny kapitał dodatkowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0300 i I 01.01 wiersz 0300 [Wartość] [Wartość]
070 Łączny kapitał Tier II (5) I 01.00 wiersz 0420 i I 01.01 wiersz 0420 [Wartość] [Wartość]
080 Łączne fundusze własne (6) I 01.00 wiersz 0010 i I 01.01 wiersz 0010 [Wartość] [Wartość]
Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych według rodzaju Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
090 Dane dotyczące wymogów w zakresie funduszy własnych Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich (7) I 02.01 wiersz 0030 i I 02.03 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
100 Stały minimalny wymóg kapitałowy (8) I 02.01 wiersz 0020 i I 02.03 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
110 Wymóg oparty na współczynniku K (9) I 02.01 wiersz 0040 [Wartość] [Wartość]
120 w tym ryzyko dla klienta (RtC) (10) I 04.00 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
130 w tym ryzyko dla rynku (RtM) (11) I 04.00 wiersz 0090 [Wartość] [Wartość]
140 w tym ryzyko dla firmy (RtF) (12) I 04.00 wiersz 0120 [Wartość] [Wartość]
(1) Wartość aktywów ogółem stanowi sumę wartości aktywów wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim, obliczoną na podstawie mających zastosowanie standardów rachunkowości, z wyłączeniem wszelkich zarządzanych aktywów.

(2) Nie należy uwzględniać państw EOG.

(3) Liczba oddziałów zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 3 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jako jeden oddział należy traktować dowolną liczbę miejsc prowadzenia działalności ustanowionych w tym samym państwie przez firmę inwestycyjną posiadającą siedzibę główną w państwie trzecim.

(4) Liczba jednostek zależnych zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 29 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jednostki zależne wobec jednostki zależnej są uznawane za jednostki zależne wobec jednostki dominującej kierującej tymi jednostkami.

(5) Kapitał zgodnie z definicją w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(6) Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(7) Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(8) Stały minimalny wymóg kapitałowy, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(9) Wymóg dotyczący współczynnika K, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(10) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla klienta, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033. Należy podać łączny współczynnik kapitałowy w kolumnie "Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych %".

(11) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla rynku, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(12) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla firmy, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.".

1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/389 z dnia 8 marca 2022 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do formatu, struktury, spisu treści i daty corocznej publikacji informacji ujawnianych przez właściwe organy (Dz.U. L 79 z 9.3.2022, s. 4).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2526

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2526 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy
Data aktu: 17/11/2023
Data ogłoszenia: 20/11/2023
Data wejścia w życie: 10/12/2023