(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 9 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów dotyczą następujących kwestii: "[z]amieszczenie kodów QR na każdym przystanku autobusowym pozwoli pasażerom uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym dotyczących rozkładów jazdy, tras, opóźnień i aktualizacji; inicjatywa ta ma zrewolucjonizować dostępność informacji o transporcie publicznym we wszystkich państwach członkowskich UE. Te łatwo dostępne informacje poprawią komfort pasażerów i zmniejszą niepewność, są też zgodne z celami w dziedzinie zrównoważonego transportu, które obejmują promowanie korzystania z transportu publicznego. Inicjatywa wspiera wizję bardziej ekologicznych miast, gdyż zachęca do podróżowania autobusami, co zmniejszy zatory komunikacyjne i emisje. Zgodnie z postanowieniami traktatów UE, m.in. dotyczącymi jednolitego rynku cyfrowego, inicjatywa służy wprowadzeniu nowoczesnych technologii do usług publicznych, co umożliwi pasażerom podejmowanie świadomych decyzji. Przejrzystość ta jest zgodna z unijnymi zasadami ochrony konsumentów, gdyż udostępniane będą dokładne i aktualne informacje".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Powołano się w nim na "potrzebę poprawy komfortu i mobilności pasażerów korzystających z sieci transportu publicznego Unii Europejskiej" oraz "poprawy dostępu do informacji w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w celu zmniejszenia niepewności, z jaką zmagają się pasażerowie w odniesieniu do rozkładów jazdy autobusów, ich sprawności, opóźnień i alternatyw". W załączniku wskazano pięć celów: "1. Wyższy komfort pasażerów"; "2. Zmniejszona niepewność"; "3. Promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju"; "4. Integracja technologii cyfrowych"; "5. Przejrzystość i dostępność". Organizatorzy uważają, że inicjatywa "jest zgodna z zaangażowaniem UE na rzecz zrównoważonej mobilności, wydajnego transportu i innowacji technologicznych" oraz że sprzyja bardziej ekologicznemu transportowi i wdrożeniu agendy cyfrowej Unii.
(4) Wraz z wnioskiem o rejestrację organizatorzy przedłożyli dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy przedstawiający w ogólnym zarysie projekt aktu prawnego.
(5) Komisja uważa, że cele inicjatywy mogą zasadniczo być objęte zakresem art. 91 ust. 1 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z tym przepisem Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają wszelkie inne właściwe przepisy w celu wykonania art. 90 TFUE dotyczącego wspólnej polityki transportowej.
(6) Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2523 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2523 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej EU Live Bus Stop Info (Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 08/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/11/2023 |