uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 2,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 średnia masa w stanie gotowym do jazdy dla unijnego parku pojazdów, stosowana do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji dwutlenku węgla (CO2) dla każdego producenta nowych lekkich pojazdów użytkowych (M0), ma być regularnie dostosowywana do 2024 r., aby uwzględnić zmiany średniej masy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii.
(2) Na podstawie danych w załącznikach I-IV do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/973 2 , w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 3 oraz w załącznikach I-III do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 4 średnia masa w stanie gotowym do jazdy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w latach kalendarzowych 2019, 2020 i 2021, ważona zgodnie z liczbą nowych rejestracji w każdym z tych lat, wyniosła 1 875,07 kg. Wartość M0 dla roku kalendarzowego 2024, o której mowa w części B pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinna być zatem równa tej wartości.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 od 2025 r. do obliczania referencyjnych docelowych indywidualnych poziomów emisji dla każdego producenta nowych samochodów osobowych i każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych należy stosować średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych (wartości TM0). Wartości TM0 stosowane do obliczeń należy regularnie dostosowywać do odpowiedniej średniej masy próbnej wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów osobowych i nowych zarejestrowanych lekkich pojazdów użytkowych.
(4) Orientacyjne wartości TM0 na 2025 r. ustala się jako odpowiednią średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021. Na podstawie danych zawartych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 średnia masa próbna wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 1 609,6 kg, a średnia masa próbna wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 2 163,0 kg. Orientacyjne wartości TM0 dla roku kalendarzowego 2025, o których mowa w części A pkt 6.2.1 i części B pkt 6.2.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinny być zatem równe tym wartościom.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2502 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2502 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych |
| Data aktu: | 07/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 03/12/2023 |