Rozporządzenie delegowane 2023/2502 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2502
z dnia 7 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 średnia masa w stanie gotowym do jazdy dla unijnego parku pojazdów, stosowana do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji dwutlenku węgla (CO2) dla każdego producenta nowych lekkich pojazdów użytkowych (M0), ma być regularnie dostosowywana do 2024 r., aby uwzględnić zmiany średniej masy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii.

(2) Na podstawie danych w załącznikach I-IV do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/973 2 , w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 3  oraz w załącznikach I-III do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 4  średnia masa w stanie gotowym do jazdy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w latach kalendarzowych 2019, 2020 i 2021, ważona zgodnie z liczbą nowych rejestracji w każdym z tych lat, wyniosła 1 875,07 kg. Wartość M0 dla roku kalendarzowego 2024, o której mowa w części B pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinna być zatem równa tej wartości.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 od 2025 r. do obliczania referencyjnych docelowych indywidualnych poziomów emisji dla każdego producenta nowych samochodów osobowych i każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych należy stosować średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych (wartości TM0). Wartości TM0 stosowane do obliczeń należy regularnie dostosowywać do odpowiedniej średniej masy próbnej wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów osobowych i nowych zarejestrowanych lekkich pojazdów użytkowych.

(4) Orientacyjne wartości TM0 na 2025 r. ustala się jako odpowiednią średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021. Na podstawie danych zawartych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 średnia masa próbna wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 1 609,6 kg, a średnia masa próbna wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 2 163,0 kg. Orientacyjne wartości TM0 dla roku kalendarzowego 2025, o których mowa w części A pkt 6.2.1 i części B pkt 6.2.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinny być zatem równe tym wartościom.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/631 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w części A pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie:

"TM0 wynosi 1 609,6 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.";

2)
w części B pkt 4 pozycja M0 otrzymuje brzmienie:

"M0 wynosi: 1 766,4 w 2020 r., 1 825,23 w latach 2021, 2022 i 2023 oraz 1 875,07 w 2024 r.";

3)
w części B pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie:

"TM0 wynosi 2 163,0 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2023 r.

1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/973 z dnia 1 czerwca 2021 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2019 oraz dla producenta samochodów osobowych Dr Ing. h.c. F. Porsche AG i grupy Volkswagen w latach kalendarzowych 2014-2018 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 215 z 17.6.2021, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2087 z dnia 26 września 2022 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2020 oraz informująca producentów o wartościach, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji i poziomów docelowych w ramach odstępstw w latach kalendarzowych 2021-2024 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 280 z 28.10.2022, s. 49).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1623 z dnia 3 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia wartości odnoszących się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych na rok kalendarzowy 2021 oraz wartości, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r., na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/631 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 (Dz.U. L 200 z 10.8.2023, s. 5).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2502

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2502 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych
Data aktu: 07/09/2023
Data ogłoszenia: 13/11/2023
Data wejścia w życie: 03/12/2023