Rozporządzenie 2023/2468 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 12

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/2468
z dnia 8 listopada 2023 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 12
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/1803 2  przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości oraz ich interpretacje istniejące w dniu 8 września 2022 r.

(2) W dniu 23 maja 2023 r. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości ("RMSR") opublikowała pewne zmiany Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 12 Podatek dochodowy ("MSR 12"). Na podstawie tych zmian wprowadzono tymczasowy wyjątek dopuszczający nieujmowanie odroczonych podatków dochodowych wynikających z wdrożenia zasad modelowych filaru II OECD, a także ukierunkowane wymogi dotyczące ujawniania informacji przez zainteresowane jednostki.

(3) Tymczasowy wyjątek ma być stosowany niezwłocznie po opublikowaniu tych zmian przez RMSR i retrospektywnie zgodnie z Międzynarodowym Standardem Rachunkowości 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów ("MSR 8"). Wymogi dotyczące ujawniania informacji mają być stosowane do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2023 r. i później. Jednostka nie jest zobowiązana do stosowania wymogów dotyczących ujawniania informacji w śródrocznych raportach finansowych za okresy śródroczne kończące się dnia 31 grudnia 2023 r. lub przed tym dniem.

(4) Po przeprowadzeniu konsultacji z Europejską Grupą Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) Komisja stwierdziła, że zmiana MSR 12 spełnia kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(5) Niektóre państwa trzecie wdrożyły już w tym roku zasady modelowe filaru II OECD. Jeżeli nie zostanie przyjęta decyzja w sprawie zastosowania zmian MSR 12, grupy z UE będą musiały ujmować w swoich śródrocznych skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych wzrost zobowiązań podatkowych wynikający z wdrożenia tego filaru II jako podatek odroczony. Aby temu zapobiec, konieczne jest pilne przyjęcie niniejszej decyzji w odniesieniu do grup mających siedzibę w Unii.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1803.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/1803 w Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości 12 Podatek dochodowy wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Każda jednostka stosuje:

a)
pkt 4 A i 88 A załącznika do niniejszego rozporządzenia niezwłocznie po opublikowaniu tych zmian i retrospektywnie zgodnie z MSR 8; oraz
b)
pkt 88B-88D załącznika do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2023 r. i później. Jednostka nie ma obowiązku ujawniania informacji wymaganych w tych punktach za jakikolwiek okres śródroczny kończący się w dniu 31 grudnia 2023 r. lub przed tym dniem.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWA REFORMA PODATKOWA - ZASADY MODELOWE FILARU II

Zmiany MSR 12

Zmiany MSR 12 Podatek dochodowy

Dodaje się pkt 4 A, pkt 88 A-88D (wraz z ich nagłówkiem i tekstem w ramce po pkt 88D) i pkt 98M.

Zakres ...

4 A Niniejszy standard ma zastosowanie do podatków dochodowych wynikających z przepisów podatkowych prawomocnie lub faktycznie uchwalonych w celu wdrożenia modelowych zasad filaru II opublikowanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w tym przepisów podatkowych wdrażających kwalifikowane krajowe minimalne podatki wyrównawcze opisane w tych zasadach. Takie przepisy podatkowe oraz wynikające z nich podatki dochodowe zwane są dalej "przepisami wdrażającymi filar II" i "podatkami dochodowymi filaru II". W drodze wyjątku od wymogów niniejszego standardu jednostka nie ujmuje aktywów i zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego związanych z podatkami dochodowymi filaru II ani nie ujawnia informacji na temat tych aktywów i zobowiązań.

...

Ujawnianie informacji

...

Międzynarodowa reforma podatkowa - zasady modelowe filaru II

88 A Jednostka ujawnia, że zastosowała wyjątek dopuszczający nieujmowanie aktywów i zobowiązań z tytułu odroczonego podatku dochodowego związanych z podatkami dochodowymi filaru II i nieujawnianie informacji na temat tych aktywów i zobowiązań (zob. pkt 4 A).

88B Jednostka ujawnia oddzielnie swoje bieżące obciążenie podatkowe (przychód podatkowy) związane z podatkami dochodowym filaru II.

88C W okresach, gdy przepisy wdrażające filar II były już prawomocnie lub faktycznie uchwalone, ale jeszcze nie weszły w życie, jednostka ujawnia znane lub możliwe do racjonalnego oszacowania informacje, które pomagają użytkownikom sprawozdań finansowych zrozumieć ekspozycję jednostki z tytułu podatków dochodowych filaru II wynikających z tych przepisów.

88D Aby osiągnąć cel ujawniania informacji określony w pkt 88C, jednostka ujawnia informacje jakościowe i ilościowe na temat swojej ekspozycji z tytułu podatków dochodowych filaru II według stanu na koniec okresu sprawozdawczego. Informacje te nie muszą odzwierciedlać wszystkich szczegółowych wymogów przepisów wdrażających filar II i mogą być przekazywane w formie orientacyjnego przedziału. W zakresie, w jakim informacje nie są znane lub nie można ich racjonalnie oszacować, jednostka ujawnia ten fakt w formie oświadczenia i ujawnia informacje na temat postępów, jakie czyni w szacowaniu swojej ekspozycji.

Przykłady ilustrujące pkt 88C-88D
Przykłady informacji, które jednostka mogłaby ujawnić w celu spełnienia celu i wymogów określonych w pkt 88C- 88D, obejmują:
a) informacje jakościowe, takie jak informacje na temat tego, w jaki sposób przepisy wdrażające filar II wpływają na jednostkę, oraz główne jurysdykcje, w których mogą występować ekspozycje z tytułu podatków dochodowych filaru II; oraz
Przykłady ilustrujące pkt 88C-88D
b) informacje ilościowe, takie jak:
(i) wskazanie części zysków jednostki, która może podlegać podatkom dochodowym filaru II, oraz średniej efektywnej stawki podatkowej mającej zastosowanie do tych zysków; lub
(ii) wskazanie, w jaki sposób średnia efektywna stawka podatkowa jednostki uległaby zmianie, gdyby obowiązywały przepisy wdrażające filar II.

...

Data wejścia w życie ...

98M Na podstawie dokumentu International Tax Reform - Pillar Two Model Rules, wydanego w maju 2023 r., dodano pkt 4 A i 88 A-88D. Jednostka:

a)
stosuje pkt 4 A i 88 A niezwłocznie po opublikowaniu tych zmian i retrospektywnie zgodnie z MSR 8; oraz
b)
stosuje pkt 88B-88D w odniesieniu do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2023 r. i później. Jednostka nie ma obowiązku ujawniania informacji wymaganych w tych punktach za jakikolwiek okres śródroczny kończący się w dniu 31 grudnia 2023 r. lub przed tym dniem.
1 Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1803 z dnia 13 września 2023 r. przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 237 z 26.9.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2468

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2468 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 12
Data aktu: 08/11/2023
Data ogłoszenia: 09/11/2023
Data wejścia w życie: 10/11/2023