uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 5, art. 12 ust. 2 i art. 17 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1927 2 określono szablony i zasady techniczne na potrzeby składania planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji i dokumentów zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/757.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2023/957 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji metanu (CH4) i podtlenku azotu (N2O) i emisji z dodatkowych typów statków. Nałożono w nim również na przedsiębiorstwa obowiązek zgłaszania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("raporty na poziomie przedsiębiorstwa"). Nałożono w nim ponadto na Komisję obowiązek ustanowienia przepisów technicznych dotyczących automatycznego przedkładania szablonów do celów składania planów monitorowania.
(3) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 należy zmienić w celu odzwierciedlenia tych zmian. Zakres niezbędnych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1927 wymaga publikacji całego tekstu. Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 i zastąpić je niniejszym rozporządzeniem,
(4) Plan monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757. Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757 i zgodnie z art. 10 akapit ostatni tego rozporządzenia plany monitorowania powinny umożliwiać monitorowanie i raportowanie zużycia paliwa i wyemitowanej emisji gazów cieplarnianych na podstawie innych, dobrowolnie wybranych kryteriów.
(5) Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, przedsiębiorstwa powinny mieć również możliwość odwołania się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) 4 bądź plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) 5 , lub do systemów i kontroli objętych zharmonizowanymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury, zgodnie z przepisami dotyczącymi monitorowania emisji określonymi w załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2015/757, są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia.
(6) Aby ułatwić monitorowanie, należy umożliwić stosowanie domyślnych wartości w odniesieniu do poziomu niepewności związanego z monitorowaniem paliwa przy uwzględnieniu wytycznych opracowanych przez Komisję.
(7) Należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu raportów na temat wielkości emisji. Jest to konieczne, aby zapewnić składanie zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji drogą elektroniczną i zamieszczenie w nich pełnych i zagregowanych informacji w ujęciu rocznym.
(8) Raport na temat wielkości emisji powinien zawierać co najmniej informacje określone w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, w tym wyniki rocznego monitorowania. Powinien również umożliwić zgłaszanie dodatkowych informacji, które ułatwiają zrozumienie zgłaszanych dobrowolnie średnich wskaźników eksploatacyjnej efektywności energetycznej.
(9) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757, w przypadku zmiany przedsiębiorstwa w odniesieniu do statku poprzednie przedsiębiorstwo składa raport na poziomie statku, obejmujący te same elementy co roczny raport na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia, tyle że ograniczony do okresu odpowiadającego działalności prowadzonej na odpowiedzialność poprzedniego przedsiębiorstwa ("częściowe raporty na temat wielkości emisji"). Specyfikacje elektronicznego szablonu raportu na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/757, powinny mieć również zastosowanie do częściowych raportów na temat wielkości emisji.
(10) Należy zmienić przepisy ustanawiające elektroniczny szablon dokumentów zgodności, aby dostosować je do zmian wprowadzonych do informacji o przedsiębiorstwie i danych identyfikacyjnych statku w szablonach planów monitorowania.
(11) Zgodnie z art. 11a ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757 od 2025 r. przedsiębiorstwa mają przekazywać zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa") właściwemu organowi administrującemu. Aby przedmiotowe plany monitorowania zawierały znormalizowane informacje umożliwiające harmonijne wdrożenie obowiązków sprawozdawczych na poziomie przedsiębiorstwa, należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu tych raportów.
(12) Sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa powinny obejmować co najmniej informacje określone w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757. Powinny one również obejmować elementy wymagane do przekazywania zweryfikowanych emisji do rejestru Unii zgodnie z art. 31 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1122 6 .
(13) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego zostaną włączone do EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r., a emisje metanu i podtlenku azotu zostaną objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757 od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do tej daty,
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2449 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2449 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927 |
| Data aktu: | 06/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 27/11/2023, 01/01/2024 |