Rozporządzenie delegowane 2023/2445 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 w zakresie ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji na potrzeby Programu na rzecz jednolitego rynku

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2445
z dnia 28 lipca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 w zakresie ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji na potrzeby Programu na rzecz jednolitego rynku

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2021/690 ustanawia się program na rzecz poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego (zwany dalej "programem") na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. Wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej postępów w realizacji celów ogólnych i szczegółowych Programu na rzecz jednolitego rynku ("SMP"), określonych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/690 wymieniono w załączniku IV do tego rozporządzenia.

(2) Wskaźniki wymienione w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2021/690, choć są odpowiednie do celów corocznego monitorowania realizacji celów, nie są wystarczające, aby umożliwić kompleksowe monitorowanie i ewaluację działań i wyników programu pod kątem realizacji jego celów ogólnych i szczegółowych. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewaluacji.

(3) Wskaźniki powinny służyć do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu z uwzględnieniem obowiązujących wymogów dotyczących sprawozdawczości i ewaluacji określonych w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE) 2021/690.

(4) Aby zapewnić efektywne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych, na odbiorców środków finansowych pochodzących z SMP należy nałożyć proporcjonalne wymogi dotyczące sprawozdawczości, przy jednoczesnym zminimalizowaniu obciążenia administracyjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Podczas monitorowania i ewaluacji Programu na rzecz jednolitego rynku (zwanego dalej "programem") zgodnie z art. 17 i 18 rozporządzenia (UE) 2021/690 jako część ram monitorowania i ewaluacji stosuje się następujące wskaźniki:

Istniejące podstawowe wskaźniki skuteczności realizacji określone w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2021/690 określa się jako:

"OP 1", "OP 2", "OP 3", "OP 4", "OP 5", "OP 6", "OP 7", "OP 8",

"RES 1", "RES 2", "RES 3", "RES 4", "RES 5", "RES 6",

"IMP 1".

Nowe wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które służą do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania programu na poziomie drugim.

"OP 0.1", "OP 0.2", "OP 0.3", "OP 0.4", "OP 0.5", "OP 1.1", "OP 1.2", "OP 2.1", "OP 4.1", "OP 4.2", "OP 4.3", "OP 4.4", "OP 4.5", "OP 4.6", "OP 5.1", "OP 6.1", "OP 6.2", "OP 6.3". "RES 0.1", "RES 0.2", "RES 0.3", "RES 0.4", "RES 1.1", "RES1.2", "RES 1.3", "RES 1.4", "RES 1.5", "RES 1.6", "RES 1.7", "RES 1.8", "RES 2.1", "RES 2.2", "RES 2.3", "RES 2.4". "RES 2.5", "RES 2.6", "RES 2.7", "RES 3.1", "RES 3.2", "RES 3.3", "RES 4.1", "RES 4.2", "RES 4.3", "RES4.4", "RES 5.1", "RES 6.1", "RES 6.2", "RES 6.3", "RES 6.4", "RES 6.5", "RES 6.6",

"IMP 5.1", "IMP 6.1".

Dane bazowe wykorzystywane przez Komisję do pomiaru wskaźników, o których mowa w akapicie pierwszym, są gromadzone ze źródeł danych w obrębie Komisji.

Odbiorcy środków finansowych Unii przekazują dane co roku, o ile takie dane są dostępne. Zainteresowanym stronom można udostępnić roczny przegląd wyników oparty na arkuszach informacyjnych dotyczących monitorowania każdego działania. Takie arkusze informacyjne sporządza się na podstawie danych zawartych w sprawozdaniach z projektów oraz dodatkowych danych z narzędzia sprawozdawczego.

Wyjątkowo w przypadku filaru dotyczącego żywności wyniki zostaną uzyskane za pośrednictwem administracji krajowych poprzez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji.

Komisja wykorzystuje dane przekazane przez odbiorców środków unijnych lub państwa członkowskie do pomiaru wskaźników, o których mowa w akapicie pierwszym, jako element ram monitorowania i ewaluacji.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz wskaźników poziomu drugiego w odniesieniu do ram monitorowania i ewaluacji Programu na rzecz jednolitego rynku, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2021/690

1.
Wskaźniki realizacji programu na poziomie projektowania
a)
Wskaźniki produktu
1)
OP 0.1: Liczba i przedmiot zorganizowanych szkoleń obejmujących więcej niż jeden obszar polityki (ze wspólnym programem, wspólnym miejscem, wspólnymi uczestnikami lub wspólną datą)
2)
OP 0.2: Liczba wspólnych przetargów: wspólne zakupy baz danych, wspólne badania, badania Eurobarometru i wspólne umowy ramowe
3)
OP 0.3: Liczba wspólnych projektów informatycznych do obsługi co najmniej jednego obszaru polityki i koszty związane z opracowaniem
4)
OP 0.4: Liczba przypadków przeniesienia środków na płatności i środków na zobowiązania między dyrekcjami generalnymi z jednej linii budżetowej do drugiej
5)
OP 0.5: Efekt skali przekładający się na oszczędności zasobów i inwestycji (narzędzi, personelu, czasu) w całym okresie zarządzania działaniami administracyjnymi, informatycznymi i komunikacyjnymi
b)
Wskaźniki rezultatu
1)
RES 0.1: Poziom zadowolenia uczestników szkoleń obejmujących więcej niż jeden obszar polityki (ze wspólnym programem, wspólnym miejscem, wspólnymi uczestnikami lub wspólną datą)
2)
RES 0.2: Oszczędności wynikające ze wspólnych przetargów: wspólne zakupy baz danych, wspólne badania, badania Eurobarometru i wspólne umowy ramowe
3)
RES 0.3: Miara sukcesu wspólnych kampanii
4)
RES 0.4: Poziom zadowolenia użytkowników z systemów informatycznych
2.
Wskaźniki na poziomie treści - Cel 1: Skuteczniejszy jednolity rynek
a)
Wskaźniki produktu
1)
OP 1.1: Liczba obszarów polityki objętych systemem IMI
2)
OP 1.2: Liczba procedur współpracy administracyjnej w systemie IMI
b)
Wskaźniki rezultatu
1)
RES 1.1: Szacowane korzyści dla klientów wynikające z decyzji o zakazie karteli
2)
RES 1.2: Łączne wydatki z tytułu pomocy państwa wchodzące w zakres rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 2  jako odsetek całkowitej pomocy państwa w UE
3)
RES 1.3: Szacowane korzyści dla klientów wynikające z interwencji dotyczących połączeń przedsiębiorstw
4)
RES 1.4: Szacowane korzyści dla klientów wynikające z interwencji antymonopolowych niedotyczących karteli
5)
RES 1.5: Liczba wizyt w portalu Twoja Europa - Porady (YEA)
6)
RES 1.6: Wydajność YEA
7)
RES 1.7: Łączna liczba wymienionych informacji w ramach systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI)
8)
RES 1.8: Liczba właściwych organów korzystających z systemu IMI
3.
Cel nr 2: Pomoc dla MŚP
a)
Wskaźniki produktu

OP 2.1: Liczba MŚP korzystających z finansowania zewnętrznego w celu uczestnictwa w projektach służących zwiększeniu ich konkurencyjności, stopnia zrównoważoności lub cyfryzacji bądź innowacyjnym procesom biznesowym

b)
Wskaźniki rezultatu
1)
RES 2.1: Wskaźnik zadowolenia klientów ze sztandarowych usług wsparcia dla MŚP
2)
RES 2.2: Liczba wspieranych MŚP, które wdrożyły innowacje w zakresie procesów biznesowych związane z przyjęciem technologii, co doprowadziło do postępów w ich transformacji ekologicznej (w tym poprawy wyników w dziedzinie klimatu lub wyższego poziomu zrównoważoności)
3)
RES 2.3: Liczba wspieranych MŚP, które wdrożyły innowacje w dziedzinie procesów biznesowych związane z przyjęciem technologii, co doprowadziło do większej cyfryzacji
4)
RES 2.4: Liczba wspieranych MŚP (w drodze wsparcia bezpośredniego/finansowania zewnętrznego), które zwiększyły swoje umiejętności w zakresie wdrażania zrównoważonych modeli i praktyk biznesowych lub umiejętności cyfrowe w wyniku uczestnictwa w projekcie
5)
RES 2.5: Odsetek przedsiębiorstw o neutralnym lub pozytywnym wpływie na klimat lub takich, które wdrożyły już odpowiednią strategię w tym celu (tj. w celu zmniejszenia śladu węglowego i osiągnięcia neutralnego bądź pozytywnego wpływu na klimat)
6)
RES 2.6: Obciążenia związane z regulacjami rządowymi
7)
RES 2.7: Liczba użytkowników usług cyfrowych lub cyfrowych narzędzi informacyjnych udostępnionych w ramach programu
4.
Cel nr 3: Skuteczne normy europejskie

Wskaźniki rezultatu

1)
RES 3.1: Liczba państw stosujących międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej (MSSF)
2)
RES 3.2: Liczba projektów europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS) przygotowanych przez EFRAG i ich zasięg zgodnie z mandatem wynikającym z dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD)
3)
RES 3.3: Publikacja kwestii interesu publicznego przez Radę Nadzoru nad Interesem Publicznym (PIOB)
5.
Cel nr 4: Ochrona konsumentów
a)
Wskaźniki produktu
1)
OP 4.1: Liczba organów uczestniczących we wspólnych działaniach związanych z bezpieczeństwem produktów (CASP)
2)
OP 4.2: Liczba szkoleń "Consumer Law Ready" i "ConsumerPro"
3)
OP 4.3: Liczba uczestników ważnych wydarzeń komunikacyjnych dotyczących polityki konsumenckiej
4)
OP 4.4: Liczba komunikatów prasowych opublikowanych przez beneficjentów
5)
OP 4.5: Liczba konferencji, seminariów i webinariów zorganizowanych przez beneficjentów
6)
OP 4.6: Liczba spotkań z komisarzami, posłami do PE, przedstawicielami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i stałych przedstawicielstw
b)
Wskaźniki rezultatu
1)
RES 4.1: Efekty zapytań konsumentów kierowanych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC Net)
2)
RES 4.2: Liczba środków dotyczących niebezpiecznych produktów niespożywczych, o których powiadomiono na platformie Safety Gate
3)
RES 4.3: Liczba wspieranych organów pozasądowego rozstrzygania sporów
4)
RES 4.4: Liczba użytkowników obserwujących beneficjentów w mediach społecznościowych
6.
Cel nr 5: Bezpieczeństwo żywności
a)
Wskaźniki produktu

OP 5.1: Liczba międzylaboratoryjnych badaniach biegłości i badań porównawczych zorganizowanych przez laboratoria referencyjne UE dla krajowych laboratoriów referencyjnych

b)
Wskaźniki rezultatu

RES 5.1: Ogólny poziom zadowolenia uczestników biorących udział w osobistym szkoleniu w ramach programu BTSF

c)
Wskaźniki oddziaływania

IMP 5.1: Liczba finansowanych państw członkowskich, które zgromadziły i terminowo zgłosiły Europejskiej Agencji Leków (EMA) dane dotyczące sprzedaży przeciwdrobnoustrojowych weterynaryjnych produktów leczniczych i stosowania u zwierząt przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych

7.
Cel nr 6: Statystyki europejskie
a)
Wskaźniki produktu
1)
OP 6.1: Zakres statystyczny (mierzony liczbą wskaźników, podwskaźników i wszystkich ich elementów składowych)
2)
OP 6.2: Łatwość użytkowania strony internetowej Eurostatu
3)
OP 6.3: Liczba uczestników kursów ESTP dotyczących innowacyjnych źródeł i metod statystyki publicznej
b)
Wskaźniki rezultatu
1)
RES 6.1: Liczba sesji bazy danych (w mln) przeprowadzonych przez użytkowników zewnętrznych z referencyjnej bazy danych Eurostatu za pośrednictwem strony internetowej Eurostatu
2)
RES 6.2: Aktualność statystyk mierzona na podstawie publikacji prasowych zbioru statystyk kwartalnych i miesięcznych
3)
RES 6.3: Liczba opublikowanych nowych eksperymentalnych zbiorów danych statystycznych
4)
RES 6.4: Zaufanie użytkowników do statystyki europejskiej
5)
RES 6.5: Liczba porozumień administracyjnych, które Eurostat co roku weryfikuje, przedłuża lub podpisuje z kluczowymi partnerami
6)
RES 6.6: Liczba projektów badawczych wymagających dostępu do europejskich mikrodanych w bazie danych Eurostatu.
c)
Wskaźniki oddziaływania

IMP 6.1: Liczba obserwujących Eurostat i wskaźnik zaangażowania w mediach społecznościowych.

1 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2445

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2445 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 w zakresie ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji na potrzeby Programu na rzecz jednolitego rynku
Data aktu: 28/07/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023
Data wejścia w życie: 16/11/2023