Decyzja 2023/2416 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach trzeciej raty za 2023 r.

DECYZJA RADY (UE) 2023/2416
z dnia 24 października 2023 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach trzeciej raty za 2023 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przekazuje Komisji swoje zaktualizowane szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(2) Zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja do dnia 10 października 2023 r. przedstawia wniosek określający kwotę trzeciej raty wkładu na 2023 r.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju. Należy zatem wezwać do przekazania EBI i Komisji wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") pozostaje stroną Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2022/2242 3  ustalono wysokość rocznej kwoty wkładów na 2023 r. wpłacanych przez strony EFR do Komisji na 1 800 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków określonych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwotę wkładów wpłacanych przez strony EFR w ramach trzeciej raty za 2023 r. ustala się niniejszym na 500 000 000 EUR.

Kwota ta jest podzielona na 400 000 000 EUR wpłacanych do Komisji i 100 000 000 eUr - do EBI.

Artykuł  2

Poszczególne wkłady na rzecz EFR wpłacane przez strony tego funduszu do Komisji i do EBI w ramach trzeciej raty za 2023 r. zostały określone w załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 24 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Trzecia rata wkładów na rzecz EFR za 2023 r. (w EUR) wpłacana do Komisji i do EBI

PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO Klucz dot. 11. EFR (w %) Trzecia rata za 2023 r. (w EUR) Ogółem
Komisja

11. EFR

EBI

11. EFR

BELGIA 3,24927 12 997080 3249270 16 246 350
BUŁGARIA 0,21853 874 120 218 530 1 092 650
CZECHY 0,79745 3 189 800 797 450 3 987 250
DANIA 1,98045 7 921 800 1 980 450 9 902 250
NIEMCY 20,57980 82 319 200 20 579 800 102 899 000
ESTONIA 0,08635 345 400 86 350 431 750
IRLANDIA 0,94006 3 760 240 940060 4 700 300
GRECJA 1,50735 6 029 400 1 507 350 7 536 750
HISZPANIA 7,93248 31 729 920 7 932 480 39 662 400
FRANCJA 17,81269 71 250 760 17 812 690 89 063 450
CHORWACJA 0,22518 900 720 225180 1 125 900
WŁOCHY 12,53009 50 120 360 12 530090 62 650 450
CYPR 0,11162 446480 111620 558 100
ŁOTWA 0,11612 464 480 116120 580 600
LITWA 0,18077 723080 180 770 903 850
LUKSEMBURG 0,25509 1 020 360 255090 1 275 450
WĘGRY 0,61456 2 458 240 614 560 3 072 800
MALTA 0,03801 152 040 38 010 190 050
NIDERLANDY 4,77678 19 107 120 4776780 23 883 900
AUSTRIA 2,39757 9 590280 2 397 570 11 987 850
POLSKA 2,00734 8 029 360 2007 340 10 036 700
PORTUGALIA 1,19679 4787160 1 196 790 5 983 950
RUMUNIA 0,71815 2872600 718150 3 590 750
SŁOWENIA 0,22452 898 080 224520 1 122 600
SŁOWACJA 0,37616 1 504 640 376160 1 880 800
FINLANDIA 1,50909 6036 360 1 509 090 7 545 450
SZWECJA 2,93911 11 756440 2 939 110 14 695 550
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*) 14,67862 58 714 480 14 678 620 73 393 100
OGÓŁEM UE-27

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

100,00 400 000 000 100 000 000 500 000 000
(*) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek, aby Komisja zwróciła w 2023 r. pozostający udział Zjednoczonego Królestwa w rezerwach 10. i 11. EFR przez jego potrącenie z pozostającego do wpłaty wkładu Zjednoczonego Królestwa na rzecz EFR w 2023 r. (2. i 3. rata, tj. ogółem 154,12 mln EUR). To potrącenie ma zostać uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2242 z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026 (Dz.U. L 294 z 15.11.2022, s. 17).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2416

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2416 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu w ramach trzeciej raty za 2023 r.
Data aktu: 24/10/2023
Data ogłoszenia: 25/10/2023
Data wejścia w życie: 25/10/2023