uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie przepisów szczególnych dotyczących wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek towarów detalicznych, roślin przeznaczonych do sadzenia, sadzeniaków ziemniaka, maszyn i niektórych pojazdów wykorzystywanych do celów rolniczych lub leśnych, a także przemieszczania o charakterze niehandlowym niektórych zwierząt domowych do Irlandii Północnej 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/1231 ustanowiono przepisy szczegółowe dotyczące między innymi wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka oraz przesyłek maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, na potrzeby wysyłki i sprzedaży przez podmioty profesjonalne ("przesyłki").
(2) W szczególności art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1231 stanowi, że przed wprowadzeniem do Irlandii Północnej przesyłki podlegają przepisom szczególnym dotyczącym ich wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa i ich wprowadzania do obrotu w Irlandii Północnej oraz wymogom w zakresie etykiety dotyczącej zdrowia roślin, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków, w tym przedstawienia przez Zjednoczone Królestwo pisemnych gwarancji zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. g) tego rozporządzenia ("pisemne gwarancje").
(3) Pisemne gwarancje mają dawać pewność, że istnieje proces udzielania zezwoleń podmiotom profesjonalnym i ich rejestracji, zapewniający wysyłanie przesyłek zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1231, w tym urzędowe procedury zapewniające zgodność z tym rozporządzeniem oraz eliminujące niezgodności, a w punktach kontroli sanitarnej i fitosanitarnej (SPS) pierwszego przybycia do Irlandii Północnej przeprowadzane są kontrole urzędowe przesyłek przed ich wprowadzeniem do Irlandii Północnej, które to kontrole spełniają wymogi określone w załączniku II do tego rozporządzenia, oraz że te kontrole urzędowe przeprowadza się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 2 . Pisemne gwarancje mają również zapewnić, że stosowane kontrole urzędowe są potwierdzone za pomocą planu kontroli oraz środki nadzoru obejmują przemieszczanie przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej do miejsca przeznaczenia w Irlandii Północnej, aby zagwarantować, że przesyłki te nie będą następnie przemieszczane do państwa członkowskiego.
(4) W pismach z 4, 11 i 15 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza, że proces wydawania zezwoleń i rejestracji podmiotów profesjonalnych w częściach Zjednoczonego Królestwa innych niż Irlandia Północna oraz w Irlandii Północnej jest w toku, a oficjalne procedury mające na celu zapewnienie przestrzegania przez te podmioty rozporządzenia (UE) 2023/1231 oraz eliminowania przypadków niezgodności zostaną przyjęte i wdrożone do dnia 1 października 2023 r.
(5) W pismach z 4, 11 i 15 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza ponadto, że do dnia 1 października 2023 r. punkty kontroli SPS pierwszego przybycia do Irlandii Północnej będą spełniać wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231 oraz że kontrole urzędowe przesyłek w punktach kontroli SPS będą przeprowadzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625.
(6) W pismach z 4, 11 i 15 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo stwierdza również, że od 1 października 2023 r. przeprowadzane będą kontrole urzędowe i stosowane środki nadzoru obejmujące przemieszczanie przesyłek z punktów kontroli SPS pierwszego przybycia w Irlandii Północnej do miejsca przeznaczenia w Irlandii Północnej.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1231 w dniach 11-14 września 2023 r. służby Komisji przeprowadziły w Irlandii Północnej kontrolę zgodności punktów kontroli SPS w Irlandii Północnej z wymogami określonymi w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231. W sprawozdaniu z dnia 15 września 2023 r. sporządzonym w następstwie tej kontroli Komisji stwierdzono, że punkty kontroli SPS portu w Belfaście, portu w Larne i portu w Warrenpoint spełniają wymogi określone w części 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2023/1231.
(8) W pismach z 4, 11 i 15 września 2023 r. Zjednoczone Królestwo przedstawiło niezbędne gwarancje pisemne wymagane na mocy art. 10 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/1231. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące treści i wzoru etykiety dotyczącej zdrowia roślin, o których mowa w art. 10 ust. 3 tego rozporządzenia.
(9) Na etykietach dotyczących zdrowia roślin, które mają być stosowane do celów wprowadzania przesyłek do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa, należy wskazać wszystkie elementy niezbędne do ich identyfikacji i identyfikowalności, w tym numer rejestracyjny danego podmiotu profesjonalnego, kod identyfikacyjny oraz odniesienie do mających zastosowanie przepisów Unii. W szczególności etykieta dotycząca zdrowia roślin powinna zawierać nazwę botaniczną danego gatunku roślin lub taksonu oraz, opcjonalnie, nazwę odmiany roślin. W przypadku maszyn i pojazdów etykieta dotycząca zdrowia roślin powinna ponadto zawierać nazwę danego przedmiotu.
(10) Format etykiety dotyczącej zdrowia roślin powinien być znormalizowany, aby zapewnić jej widoczność i odróżnić ją od innych etykiet, które mogą towarzyszyć roślinom przeznaczonym do sadzenia innym niż sadzeniaki ziemniaka, oraz maszynom i pojazdom, których to dotyczy. Aby zapewnić przejrzystość i odpowiednie informacje dla producentów i użytkowników, etykieta dotycząca zdrowia roślin powinna zawierać wskazania "NI plant health label" (Irlandia Północna - etykieta dotycząca zdrowia roślin) i "for use in the United Kingdom only" (do stosowania wyłącznie w Zjednoczonym Królestwie).
(11) W interesie pewności prawa oraz w celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(12) Pisemne gwarancje przedstawione przez Zjednoczone Królestwo stanowią, że wszystkie warunki, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1231, zostaną spełnione od dnia 1 października 2023 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć zastosowanie od tej daty, aby zapewnić pewność prawa i pozwolić uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.241.106 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2090 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1231 w odniesieniu do treści i wzoru etykiety dotyczącej zdrowia roślin w przypadku roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka oraz maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa na potrzeby ich wprowadzenia do obrotu |
| Data aktu: | 28/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/09/2023, 01/10/2023 |