Decyzja 206/2020 (2023/2008) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 206/2020
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG [2023/2008]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 z dnia 2 sierpnia 2017 r. ustanawiające wytyczne dotyczące pracy systemu przesyłowego energii elektrycznej 1 .

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 nie ma zastosowania do systemów przesyłowych na wyspach, które nie są połączone z innymi systemami przesyłowymi za pomocą połączeń wzajemnych.

(3) Ponieważ system przesyłowy Islandii nie jest połączony z innymi systemami przesyłowymi, rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 nie powinno mieć zastosowania do Islandii.

(4) Ze względu na jego niewielki rozmiar i ograniczoną liczbę odbiorców energii elektrycznej Liechtenstein nie posiada własnej sieci przesyłowej energii elektrycznej. Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 nie powinno zatem mieć zastosowania do Liechtensteinu.

(5) Odniesienia do operatorów systemów przesyłowych ("OSP"), operatorów systemów dystrybucyjnych ("OSD"), znaczących użytkowników sieci ("SGU"), organów regulacyjnych, zainteresowanych stron i wyznaczonych podmiotów odczytuje się jako obejmujące OSP, OSD, SGU, organ regulacyjny, zainteresowane strony i wyznaczone podmioty reprezentujące Norwegię.

(6) Przy wspólnym opracowywaniu warunków i metod zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1485 istotne jest niezwłoczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji. W czasie trwania tych prac OSP i organy regulacyjne powinny ściśle współpracować, by zapewnić skuteczną ochronę informacji szczególnie chronionych, takich jak szczegółowe informacje o podstacjach, dokładna lokalizacja urządzeń przesyłu podziemnego, informacje na temat systemów kontroli oraz szczegółowe analizy podatności, które mogłyby zostać wykorzystane do sabotażu. Aby zapewnić skuteczne wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1485, do celów współpracy z Norwegią należy określić taki sam poziom współpracy w zakresie wymiany informacji i ochrony informacji szczególnie chronionych.

(7) Zasadnicze znaczenie dla ustanowienia skutecznych transgranicznych ram regulacyjnych ma zaangażowanie wszystkich głównych zainteresowanych stron w opracowywanie regionalnych lub obejmujących cały EOG warunków i metod, które mogą stać się wiążące w drodze zatwierdzenia przez organy regulacyjne. OSP i inne zainteresowane strony powinny zatem uczestniczyć w procesach opracowywania wniosków dotyczących ustanowienia warunków i metod, jak wskazano w różnych przepisach rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1485. Norwescy OSP powinni w szczególności uczestniczyć w procesie decyzyjnym zainteresowanych stron w podobny sposób jak OSP reprezentujący państwa członkowskie UE.

(8) W przypadku wniosków regionalnych lub ogólnounijnych, gdy zatwierdzenie wniosków OSP wymaga decyzji więcej niż jednego organu regulacyjnego, organy regulacyjne powinny konsultować się ze sobą i ściśle współpracować w celu osiągnięcia porozumienia, zanim przyjmą decyzję. W taką współpracę należy włączyć norweski organ regulacyjny.

(9) Ponieważ rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 przyjęto na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 2 , dostosowania opracowane i przyjęte na mocy decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 93/2017 z dnia 5 maja 2017 r. zmieniającej załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG 3  w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w szczególności określone w art. 1 pkt 1 i 5 tej decyzji, dotyczące roli Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki w kontekście EOG, mają znaczenie dla stosowania rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1485 w EOG, w szczególności dla stosowania jego art. 6 ust. 8 i art. 7 ust. 3.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IV do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Po pkt 50 (rozporządzenie Komisji (UE) 2016/1719) w załączniku IV do Porozumienia EOG dodaje się, co następuje:

"51. 32017 R 1485: rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1485 z dnia 2 sierpnia 2017 r. ustanawiające wytyczne dotyczące pracy systemu przesyłowego energii elektrycznej (Dz.U. L 220 z 25.8.2017, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) rozporządzenia nie stosuje się do Islandii ani Liechtensteinu;

b) w art. 5:

(i) przy rozważaniu, czy osiągnięto odpowiedni próg liczby ludności wymagany do uzyskania większości kwalifikowanej, odniesienia do «ludności Unii» w art. 5 ust. 3 lit. b), do «ludności odpowiedniego regionu» w art. 5 ust. 5 lit. b) oraz do «ludności uczestniczących państw członkowskich» w art. 5 ust. 6 odczytuje się jako obejmujące ludność Norwegii;

(ii) odniesienia do «regionów leżących na terytoriach więcej niż pięciu państw członkowskich» w art. 5 ust. 5 oraz do «regionów obejmujących nie więcej niż pięć państw członkowskich» w art. 5 ust. 7 odczytuje się jako «regiony leżące na terytoriach więcej niż czterech państw członkowskich Unii i Norwegii»" lub jako «regiony obejmujące nie więcej niż cztery państwa członkowskie Unii i Norwegię»;

c) w art. 12 dodaje się, co następuje:

«Aby zapewnić skuteczną ochronę informacji poufnych lub szczególnie chronionych oraz pomóc w zagwarantowaniu niezwłocznego przekazania wszystkich informacji niezbędnych do opracowania wspólnych warunków i metod, OSP i organy regulacyjne mogą zawierać stosowne porozumienia.»".

Artykuł  2

Tekst rozporządzenia (UE) 2017/1485 w języku norweskim, który zostanie opublikowany w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, jest autentyczny.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 12 grudnia 2020 r. lub z dniem następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *, w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.

1 Dz.U. L 220 z 25.8.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
3 Dz.U. L 36 z 7.2.2019, s. 44.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.240.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 206/2020 (2023/2008) zmieniająca załącznik IV (Energia) do Porozumienia EOG
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 28/09/2023
Data wejścia w życie: 28/09/2023