uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W 2019 r. Komisja rozpoczęła ocenę funkcjonowania instrumentów sektorowych mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury od czasu ich przyjęcia w latach 2014-2015, włącznie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 717/2014 2 , w celu ich zmiany lub zastąpienia na lata 2021-2027. Wyniki tej oceny wykazały, że rozporządzenie (UE) nr 717/2014 pozostaje przydatnym, wydajnym i skutecznym narzędziem 3 do celów do pomocy de minimis w sektorach rybołówstwa i akwakultury.
(2) W kontekście tej oceny oraz aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy w oczekiwaniu, w tamtym czasie, na przyjęcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 4 , rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/2008 5 przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa oraz w świetle uwag otrzymanych w ramach konsultacji publicznych z zainteresowanymi stronami w temacie przeglądu instrumentów mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury przyjęto rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2514 6 , którym przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2023 r., aby umożliwić Komisji sfinalizowanie stanowiska w tej sprawie oraz zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 717/2014 ma obecnie zastosowanie do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom działającym w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w tym przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, natomiast rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 7 ma zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych. Oznacza to, że wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury stosuje się ten sam indywidualny pułap, który ustanowiono rozporządzeniem (UE) nr 717/2014 dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury. Wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych stosuje się jednak wyższy pułap indywidualny określony w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 8 .
(5) Zróżnicowane traktowanie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z różnych łańcuchów dostaw żywności może ostatecznie doprowadzić do zakłócenia dynamiki sektora spożywczego. Ze względu na charakter działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz jej podobieństwo do innych rodzajów działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 powinno mieć zastosowanie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, jeżeli określone warunki są spełnione. Do tego celu przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu nie obejmuje ani czynności wykonywanych w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędnych, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcia, filetowania lub zamrażania, ani pierwszej sprzedaży odsprzedawcom lub przetwórcom.
(6) Należy zatem zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1407/2013, aby umożliwić przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury korzystanie z pomocy de minimis na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1407/2013. Aby zapewnić spójność rozporządzeń de minimis, w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 9 należy stosować to samo podejście do przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Na potrzeby takiego dostosowania należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1408/2013.
(7) Obecnie załącznik do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 określa maksymalne łączne kwoty pomocy de minimis, którą państwo członkowskie może przyznać wszystkim przedsiębiorstwom w dowolnym okresie trzech lat podatkowych, na podstawie art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia. Te maksymalne łączne kwoty odpowiadają 2,5 % rocznych obrotów sektora rybołówstwa obejmujących działalność w zakresie połowów, przetwórstwa i akwakultury. W świetle niezbędnych zmian w rozporządzeniach (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 należy dostosować te maksymalne łączne kwoty, aby nie obejmowały działalności związanej z przetwarzaniem. Ponadto konieczna jest aktualizacja obrotów związanych z działalnością w zakresie połowów i akwakultury w oparciu o bardziej aktualne dane sektorowe. Przede wszystkim, maksymalne łączne kwoty należy oprzeć na trzyletniej średniej rocznego obrotu z działalności w zakresie połowu i akwakultury w każdym państwie członkowskim, wyliczonej poprzez wyłączenie wartości najwyższej i najniższej w okresie pięciu lat od 2014 r. do 2018 r. Aby zapewnić ciągłość planowania i dystrybucji pomocy de minimis na produkcję podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury oraz wystarczający zakres pola działania we wszystkich państwach członkowskich, Komisja jest zdania, że żadne państwo członkowskie nie powinno utracić więcej niż 60 % maksymalnej łącznej kwoty określonej wcześniej w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014.
(8) Ze względu na zwiększoną potrzebę korzystania z pomocy de minimis należy zwiększyć indywidualny pułap, czyli maksymalną kwotę pomocy na jedno przedsiębiorstwo, którą określono w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014. Z uwagi na warunki panujące w sektorze rybołówstwa i akwakultury takie zwiększenie kwoty wymaga ściślejszego monitorowania przyznawanej pomocy, w związku z czym państwa członkowskie, które zdecydują się na wprowadzenie wyższego pułapu indywidualnego, powinny być zobowiązane do prowadzenia centralnego rejestru w celu rejestrowania wszelkiej przyznanej pomocy de minimis oraz do weryfikowania, czy nie przekroczono indywidualnego pułapu lub górnego limitu krajowego.
(9) Kryteria obliczania ekwiwalentu dotacji brutto w odniesieniu do pożyczek i gwarancji, na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014, należy dostosować zgodnie z podwyższonym pułapem de minimis.
(10) Z uwagi na sytuację flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 Traktatu, niektóre operacje nieobjęte zakresem rozporządzenia (UE) nr 717/2014 należy wyjątkowo objąć zakresem stosowania wyłącznie w odniesieniu do takich regionów najbardziej oddalonych. Statki o długości całkowitej poniżej 12 metrów stanowią znaczną część flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, a operacje mające na celu modernizację takich statków odpowiednio rozwiązują problemy dotyczące bezpieczeństwa, związane w szczególności z przestarzałymi flotami i wysokim narażeniem na ekstremalne zdarzenia pogodowe. Ze względu na oddalenie, niewielkie rozmiary i tradycyjny charakter działalności połowowej w tych regionach oraz biorąc pod uwagę, że pomoc de minimis na takie operacje podlega pułapom de minimis i górnym limitom krajowym określonym w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014, taka pomoc pozostaje poniżej poziomu, który może wpłynąć na konkurencję i wymianę handlową na rynku wewnętrznym.
(11) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"), której integralną częścią jest Protokół w sprawie Irlan- dii/Irlandii Północnej ("protokół"), weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.
(12) Art. 126 umowy o wystąpieniu przewiduje okres przejściowy kończący się w dniu 31 grudnia 2020 r., po upływie którego prawo Unii nie ma już zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(13) Art. 10 protokołu stanowi jednak, że niektóre przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 5 do tego protokołu i obejmujące rozporządzenie (UE) nr 717/2014, mają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do środków mających wpływ na handel produktami rolnymi między Irlandią Północną a Unią.
(14) Aby zapewnić zgodność z postanowieniami umowy o wystąpieniu i protokołu, należy zastąpić maksymalną łączną kwotę dla całego Zjednoczonego Królestwa określoną w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 odpowiednią kwotą odnoszącą się wyłącznie do Irlandii Północnej.
(15) Aby zapewnić równe warunki działania, maksymalną łączną kwotę dla Irlandii Północnej należy obliczyć w oparciu o tę samą metodę, którą stosuje się w odniesieniu do państw członkowskich.
(16) Aby zapewnić ciągłość i pewność prawa oraz dostosować rozporządzenie (UE) nr 717/2014 do ram prawnych mających zastosowanie w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w szczególności do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2473 10 , należy przedłużyć okres jego stosowania do dnia 31 grudnia 2029 r.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 oraz (UE) nr 360/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2391 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2391 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 w odniesieniu do pomocy de minimis przyznawanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznawanej jednemu przedsiębiorstwu, do okresu stosowania takiej pomocy i do innych kwestii |
| Data aktu: | 04/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 25/10/2023 |