uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,
(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na mocy umowy między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii, na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) W dniu 16 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od właściwego organu Finlandii uzasadniony wniosek o ustalenie, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie umowy między właściwymi organami tego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem, odnoszą się do działań objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i czy są one równoważne z informacjami wymaganymi na mocy przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Do celów ustalenia właściwy organ Finlandii przedłożył projekty rozporządzeń Zjednoczonego Królestwa określonych w Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 3 (rozporządzeniach w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r.) ("projekty rozporządzeń"), które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz wielostronnej umowy w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych 4 ("DPI MCAA"), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa.
(4) W projektach rozporządzeń stosuje się przepisy modelowych zasad sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia z 2020 r. 5 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), uzupełnione modelowymi zasadami sprawozdawczości dla platform cyfrowych OECD z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 6 . Wszelkie wyrażenia zdefiniowane w modelowych zasadach, ale niezdefiniowane w projektach przepisów, mają takie samo znaczenie w projektach przepisów jak w modelowych zasadach.
(5) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie modelowych zasad OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, jak określono na podstawie procedur należytej staranności.
(6) Zjednoczone Królestwo i Finlandia są sygnatariuszami DPI MCAA, jednak zawarcie umowy wymaga uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między obiema stronami zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych (DPI MCAA), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz na podstawie DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje stosownej czynności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury należytej staranności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że obowiązki sprawozdawcze określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 i w części B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury administracyjne określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem.
(14) To ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem że projekty rozporządzeń zostaną w pełni przyjęte przez Zjednoczone Królestwo, a DPI MCAA zostanie zawarta w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między Finlandią a Zjednoczonym Królestwem zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(15) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 8 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2389 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE |
| Data aktu: | 29/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2023 |