uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) karbetamidu, karboksyny i triflumuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej karbetamid wygasło z dniem 31 maja 2021 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla karbetamidu nie istnieją kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie granicy oznaczalności (GO) określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć niejasności, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat metabolizmu upraw, badań pozostałości i stabilności przy przechowywaniu.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej karboksyna wygasło z dniem 31 maja 2021 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla karboksyny nie istnieją CXL ani tolerancje importowe. NDP dla karboksyny na powierzchni wszystkich produktów określono już na granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy skreślić NDP karboksyny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie GO określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej triflumuron wygasło z dniem 31 marca 2021 r., a wnioskodawca nie złożył wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla triflumuronu nie istnieją CXL ani tolerancje importowe. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie GO określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć niejasności, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji dotyczących ilości pozostałości w towarach przetworzonych i badań pozostałości.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych GO. W przypadku karbetamidu, karboksyny i triflumuronu laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne pod względem analitycznym.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) W przypadku karbetamidu, karboksyny i triflumuronu, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2382 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2382 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości karbetamidu, karboksyny i triflumuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 29/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 25/10/2023, 25/04/2024 |