Rozporządzenie 2023/2379 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 oraz załącznik do rozporządzenia Komisji (UE) nr 231/2012 w odniesieniu do dodatku do żywności winian stearylu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/2379
z dnia 29 września 2023 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 oraz załącznik do rozporządzenia Komisji (UE) nr 231/2012 w odniesieniu do dodatku do żywności winian stearylu (E 483)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3 i art. 14,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.

(2) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 unijny wykaz dodatków do żywności może być aktualizowany z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku.

(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 3  ustanowiono specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.

(4) Winian stearylu (E 483) jest substancją dozwoloną w określonych rodzajach żywności zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.

(5) W dniu 11 marca 2020 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Urząd) wydał opinię naukową w sprawie ponownej oceny winianu stearylu (E 483) jako dodatku do żywności 4 . W opinii stwierdzono, że brakuje odpowiednich danych toksykologicznych dotyczących winianu stearylu. Ponadto brakowało odpowiednich danych, które umożliwiłyby przekrojowe porównanie z danymi dotyczącymi innych substancji. W związku z powyższym Urząd nie był w stanie potwierdzić bezpieczeństwa winianu stearylu jako dodatku do żywności i stwierdził, że nie można potwierdzić dopuszczalnego dziennego spożycia tej substancji.

(6) W dniu 19 stycznia 2021 r. Komisja ogłosiła publiczne zaproszenie do przedstawienia danych technicznych i naukowych dotyczących dozwolonego dodatku do żywności winian stearylu (E 483) w celu uzyskania danych, które Urząd uznał za niezbędne. Żaden podmiot gospodarczy nie podjął się jednak dostarczenia wymaganych danych toksykologicznych dotyczących winianu stearylu (E 483). Bez tych danych Urząd nie może zakończyć ponownej oceny bezpieczeństwa winianu stearylu jako dodatku do żywności. Nie można zatem ustalić, czy substancja ta nadal spełnia warunki określone w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 dotyczące włączenia do unijnego wykazu dopuszczonych dodatków do żywności.

(7) Należy zatem wykreślić winian stearylu (E 483) z unijnego wykazu dopuszczonych dodatków do żywności.

(8) Ze względu na brak odpowiednich danych toksykologicznych potwierdzających bezpieczeństwo winianu stearylu (E 483) jako dodatku do żywności nie można uzasadnić jego dalszego uwzględniania w tym wykazie i należy usunąć winian stearylu (E 483) z unijnego wykazu dopuszczonych dodatków do żywności. Należy odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 oraz załącznik do rozporządzenia (UE) nr 231/2012.

(9) Aby podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze mogły znaleźć alternatywy dla winianu stearylu (E 483), niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać sześć miesięcy po dacie jego wejścia w życie.

(10) Należy również ustanowić okres przejściowy, w którym żywność zawierająca winian stearylu (E 483), legalnie wprowadzona do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, może pozostawać w obrocie.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W załączniku do rozporządzenia (UE) nr 231/2012 skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności winian stearylu (E 483).

Artykuł  3

Środki spożywcze zawierające winian stearylu (E 483), które zostały legalnie wprowadzone do obrotu przed dniem 23 kwietnia 2024 r., mogą pozostawać w obrocie do ich daty minimalnej trwałości lub do upływu ich terminu przydatności do spożycia.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 23 kwietnia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części B tabela 3 "Dodatki inne niż barwniki i substancje słodzące" skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności E 483 Winian stearylu;
2)
w części E wprowadza się następujące zmiany:
a)
w kategorii 01.4 (Fermentowane przetwory mleczne z dodatkami smakowymi lub środkami aromatyzującymi, włącznie z produktami poddanymi obróbce cieplnej) skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności E 483 (Winian stearylu);
b)
w kategorii 07.1 (Chleb i bułki) skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności E 483 (Winian stearylu);
c)
w kategorii 07.2 (Pieczywo cukiernicze i wyroby ciastkarskie) skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności E 483 (Winian stearylu);
d)
w kategorii 16 (Desery z wyłączeniem produktów objętych kategorią 1, 3 i 4) skreśla się pozycję dotyczącą dodatku do żywności E 483 (Winian stearylu).
1 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
2 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 231/2012 z dnia 9 marca 2012 r. ustanawiające specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1).
4 Dziennik EFSA 2020;18(3):6033.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2379

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2379 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 oraz załącznik do rozporządzenia Komisji (UE) nr 231/2012 w odniesieniu do dodatku do żywności winian stearylu
Data aktu: 29/09/2023
Data ogłoszenia: 03/10/2023
Data wejścia w życie: 23/10/2023, 23/04/2024