uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 1 i 2,
(1) Zgodnie z art. 95 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja - w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi - przyjęła indywidualne programy kontroli i inspekcji w odniesieniu do określonych łowisk i basenów morskich. Programy te zostały wdrożone przez państwa członkowskie i poprzez wspólne plany rozmieszczenia, przy czym Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) zapewnia operacyjną koordynację działań inspekcyjnych w tym zakresie na szczeblu regionalnym.
(2) Biorąc pod uwagę poziom działalności połowowej floty rybackiej Unii Europejskiej na wodach państw trzecich Morza Północnego i wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku, zakres geograficzny indywidualnych programów kontroli i inspekcji w odniesieniu do obu obszarów powinien obejmować monitorowanie działalności połowowej unijnej floty rybackiej w wodach państw trzecich na mocy umów dwustronnych z Norwegią 2 i Zjednoczonym Królestwem 3 oraz, jeżeli zostało to uzgodnione z państwem trzecim, inspekcje tej unijnej floty rybackiej i nadzór nad nią.
(3) Unijne połowy w wodach państw trzecich objęte indywidualnymi programami kontroli i inspekcji na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego powinny obejmować połowy eksploatujące stada objęte kwotami.
(4) Należy ustanowić indywidualne programy kontroli i inspekcji w odniesieniu do połowów tuńczyka z wód tropikalnych w Oceanie Indyjskim w celu wzmocnienia kontroli statków pływających pod banderą niektórych państw członkowskich, które prowadzą połowy przy użyciu okrężnic w Oceanie Indyjskim.
(5) Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu geograficznego programów na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego oraz dodanie programu na Oceanie Indyjskim, ocena ryzyka przeprowadzona zgodnie z art. 5 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1986 4 powinna obejmować niektóre unijne połowy prowadzone pod auspicjami Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) oraz na wodach państw trzecich na mocy umów dwustronnych z Norwegią i Zjednoczonym Królestwem.
(6) Aby poprawić ocenę ryzyka dla statków rybackich pływających pod banderą państwa członkowskiego, które nie jest zainteresowanym państwem członkowskim, oraz dla statków rybackich państw trzecich, ryzyko to powinno zostać określone przez wszystkie zainteresowane państwa członkowskie we współpracy z EFCA, chyba że państwo bandery ustali poziom ryzyka.
(7) Na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku, na Morzu Północnym i na Oceanie Indyjskim należy zezwolić urzędnikom i inspektorom zainteresowanych państw trzecich na uczestnictwo we wspólnych działaniach w zakresie inspekcji i nadzoru w celu zacieśnienia współpracy między urzędnikami i inspektorami Unii a urzędnikami i inspektorami z państw trzecich oraz umożliwienia skutecznych działań następczych w związku z inspekcjami prowadzonymi na wodach międzynarodowych lub wodach państw trzecich
(8) Działania w zakresie inspekcji i nadzoru w wodach państw trzecich muszą być zgodne z porozumieniami zawartymi przez Unię z danym państwem trzecim. Wartości odniesienia dla inspekcji ustanowione dla wód zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego powinny nadal mieć zastosowanie do wód Unii i portów Unii.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 5 zastępuje rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 6 , które zostało ujednolicone. Niektóre przepisy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 należy zaktualizować poprzez odniesienie do przepisów rozporządzenia (UE) 2019/473.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2376 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2376 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów |
| Data aktu: | 22/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |