Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/165
z dnia 12 stycznia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 39)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 stycznia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 14 listopada 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(2) Ogólny cel inicjatywy określony przez organizatorów jest następujący: "W ramach kompetencji UE w przestrzeni sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa - określonych w art. 78 TFUE na temat polityk dotyczących kontroli granicznej, azylu i imigracji - wzywamy do przyjęcia odpowiednich regulacji, aby zapewnić skuteczne stosowanie art. 4 Karty praw podstawowych oraz zakazać stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania na granicach UE i w państwach trzecich, z którymi instytucje europejskie lub co najmniej jedno państwo członkowskie zawarły umowy ograniczające wjazd do Europy migrantów lub osób ubiegających się o azyl, a także na terenie samych państw członkowskich w kontekście zarządzania przyjmowaniem migrantów lub osób ubiegających się o azyl, oraz do nakładania kar za nieprzestrzeganie ustanowionych obowiązków".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy twierdzą, że w ostatnich latach coraz częściej dochodzi do przemocy wobec migrantów, co zgłaszają organizacje międzynarodowe, takie jak Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR), Amnesty International i Human Rights Watch. Organizatorzy wzywają Unię, aby wykorzystała swoje uprawnienia do położenia kresu tym domniemanym naruszeniom art. 4 Karty praw podstawowych, w szczególności "1) w kontekście wjazdu na wspólny obszar europejski - przez regulowanie kontroli granicznej i nakładanie kar na państwa, które otwarcie naruszają zakaz stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania; 2) w państwach niebędących członkami UE, w kontekście eksternalizacji granic UE - przez nakładanie kar na państwa członkowskie, które zawierają umowy nieprzewidujące monitorowania zgodności z art. 4; 3) w kontekście ustalania standardów przyjmowania na cały okres pobytu w UE - przez nakładanie kar na państwa, których władze lub organy ścigania naruszają prawa migrantów lub osób ubiegających się o azyl".

(4) W związku z tym wydaje się, że głównym celem inicjatywy jest ustanowienie ram zapewniających przestrzeganie zakazu przemocy oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania zapisanego w art. 4 Karty praw podstawowych w odniesieniu do polityki Unii dotyczącej kontroli granicznej, azylu i imigracji. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do kontroli granicznej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 77 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki w dziedzinie azylu, ochrony uzupełniającej i tymczasowej ochrony, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 78 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki imigracyjnej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 79 ust. 2 TFUE.

(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Utworzono podmiot prawny specjalnie do celu zarządzania inicjatywą.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Marco CIURCINA i Maria Cristina FRANCESCONI.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.23.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 12/01/2023
Data ogłoszenia: 25/01/2023