Rozporządzenie wykonawcze 2023/2297 określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2297
z dnia 26 października 2023 r.
określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3ga ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą (UE) 2023/959 2  w celu uwzględnienia emisji z transportu morskiego w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS").

(2) Aby ograniczyć ryzyko zawijania kontenerowców do portów poza Unią oraz przenoszenia działalności przeładunkowej kontenerów do portów poza Unią, w dyrektywie 2003/87/WE przewidziano wyłączenie z definicji "portu zawinięcia" postojów kontenerowców w sąsiadującym porcie przeładunku kontenerów określonym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 3ga ust. 2 tej dyrektywy.

(3) Zgodnie z art. 3ga ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE port, który należy wskazać jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów, musi spełniać kilka kryteriów. Udział portu w przeładunku kontenerów musi przekraczać 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Port musi znajdować się poza Unią, ale mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Akt wykonawczy nie ma jednak na celu wskazania portów znajdujących się w państwie trzecim, w odniesieniu do których to państwo trzecie skutecznie stosuje środki równoważne z dyrektywą 2003/87/WE.

(4) East Port Said znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w East Port Said przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Egipt nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do East Port Said. East Port Said powinien zatem zostać uznany za sąsiadujący port przeładunku kontenerów.

(5) Tanger Med znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów Tanger Med przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Maroko nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do Tanger Med. Należy zatem określić Tanger Med jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów.

(6) Komisja powinna monitorować wdrażanie EU ETS w odniesieniu do transportu morskiego, w szczególności w celu wykrywania przypadków zawijania kontenerowców do portów poza Unią, aby zaradzić takim zachowaniom na wczesnym etapie. W stosownych przypadkach Komisja powinna zaproponować środki mające na celu przeciwdziałanie zawijaniu kontenerowców do portów poza Unią.

(7) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie EU ETS, który ma obejmować emisje z transportu morskiego uwolnione od dnia 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Sąsiadujące porty przeładunku kontenerów, o których mowa w art. 3ga ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Sąsiadujące porty przeładunku kontenerów, o których mowa w art. 3ga ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE

Nr Nazwa portu Państwo
1. EAST PORT SAID EGIPT
2. TANGER MED MAROKO
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2297

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2297 określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 26/10/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023
Data wejścia w życie: 16/11/2023, 01/01/2024