uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3ga ust. 2,
(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą (UE) 2023/959 2 w celu uwzględnienia emisji z transportu morskiego w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS").
(2) Aby ograniczyć ryzyko zawijania kontenerowców do portów poza Unią oraz przenoszenia działalności przeładunkowej kontenerów do portów poza Unią, w dyrektywie 2003/87/WE przewidziano wyłączenie z definicji "portu zawinięcia" postojów kontenerowców w sąsiadującym porcie przeładunku kontenerów określonym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 3ga ust. 2 tej dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 3ga ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE port, który należy wskazać jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów, musi spełniać kilka kryteriów. Udział portu w przeładunku kontenerów musi przekraczać 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Port musi znajdować się poza Unią, ale mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Akt wykonawczy nie ma jednak na celu wskazania portów znajdujących się w państwie trzecim, w odniesieniu do których to państwo trzecie skutecznie stosuje środki równoważne z dyrektywą 2003/87/WE.
(4) East Port Said znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w East Port Said przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Egipt nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do East Port Said. East Port Said powinien zatem zostać uznany za sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(5) Tanger Med znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów Tanger Med przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Maroko nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do Tanger Med. Należy zatem określić Tanger Med jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(6) Komisja powinna monitorować wdrażanie EU ETS w odniesieniu do transportu morskiego, w szczególności w celu wykrywania przypadków zawijania kontenerowców do portów poza Unią, aby zaradzić takim zachowaniom na wczesnym etapie. W stosownych przypadkach Komisja powinna zaproponować środki mające na celu przeciwdziałanie zawijaniu kontenerowców do portów poza Unią.
(7) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie EU ETS, który ma obejmować emisje z transportu morskiego uwolnione od dnia 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2297 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2297 określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 26/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 16/11/2023, 01/01/2024 |