uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,
(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 .
(2) Działalność Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") może mieć wpływ na poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
(3) Rozporządzenie (UE) 2018/1139 powinno zatem zostać włączone do Porozumienia EOG w celu umożliwienia pełnego uczestnictwa państw EFTA w działaniach Agencji.
(4) Niektóre przepisy dotyczące zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej zawarte w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia pochodzą z załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (konwencja chicagowska), procedur dla służb żeglugi powietrznej (PANS) oraz regionalnych procedur uzupełniających (SUPPS) mających zastosowanie do regionów ICAO - europejskiego (EUR) lub Afryki i Oceanu Indyjskiego (AFI) - które mogą być nieodpowiednie wobec przepisów mających zastosowanie do regionu północnoatlantyckiego ICAO (NAT) lub niezgodne z nimi. Choć Islandia jest zaangażowana w spełnianie i przestrzeganie przepisów wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1139, to jednak jej położenie w regionie NAT oznacza konieczność spełniania i przestrzegania SUPPS mających zastosowanie do regionu NAT. W związku z tym procedury i wytyczne dotyczące regionu NAT można uznać za odpowiednie akceptowalne sposoby spełnienia wymagań i materiały zawierające wytyczne dla Islandii.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i XIII do Porozumienia EOG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Wspólna deklaracja Umawiających się Stron
do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 114/2023 uwzględniającej w Porozumieniu rozporządzenie (UE) 2018/1139 Parlamentu Europejskiego i Rady
Strony potwierdzają, że uwzględnienie przedmiotowego aktu pozostaje bez uszczerbku dla bezpośredniego stosowania Protokołu 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej w odniesieniu do obywateli państw EFTA na terytorium każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zgodnie z art. 11 tego Protokołu.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2294 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 114/2023 (2023/2294) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) i załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG |
| Data aktu: | 28/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 09/11/2023 |