uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej benzoesan denatonium wygasło w dniu 30 listopada 2020 r. 2 i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe nie istnieją dla tej substancji. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów ustalono na poziomie granicy oznaczalności ("LOD"). Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej diuron wygasło w dniu 30 września 2020 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej etoksazol zostało odnowione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2105 3 z przepisem szczegółowym, zgodnie z którym państwa członkowskie zezwalają wyłącznie na stosowanie środków ochrony roślin na roślinach ozdobnych w szklarniach trwałych. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania na roślinach jadalnych środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski 4 z wzajemnej weryfikacji, w których wyjaśnił, że ze względu na niewystarczające dane nie można wykluczyć ryzyka dla zdrowia ludzi wynikającego ze spożycia roślin jadalnych poddanych działaniu etoksazolu. W związku z tym nie można potwierdzić, że obecne NDP oparte na CXL są bezpieczne dla konsumentów, i nie można ich utrzymać. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP etoksazolu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypis wskazujący na brak informacji na temat metod analitycznych.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej metomyl wygasło w dniu 31 sierpnia 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. NDP metomylu na kumkwatach i korniszonach oparto na CXL, co do których Urząd potwierdził, że są bezpieczne dla konsumentów 5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Obecne NDP metomylu na sałacie, fasoli (suchej), ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, kukurydzy i owsie zwyczajnym oparto na CXL, co do których Urząd stwierdził, że nie są one w wystarczającym stopniu poparte danymi, ponieważ brakuje danych dotyczących metabolizmu metomylu w roślinach liściastych, jadalnych nasionach roślin strączkowych i nasionach oleistych 6 . Wspomniane NDP należy zatem obniżyć do granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości i metabolizmu upraw.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej teflubenzuron wygasło w dniu 30 listopada 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. NDP teflubenzuronu na grejpfrutach i mandarynkach opierają się na wnioskach Brazylii o tolerancję importową, co Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 7 . NDP teflubenzuronu na pomarańczach, cytrynach, limach/limonkach, winogronach, papai, pomidorach, ogórkach, korniszonach, melonach, ziarnach słonecznika, ziarnach soi zwyczajnej i ziarnach kawy wynikają z wdrożenia CXL, które Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 8 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) W odniesieniu do substancji czynnych benzoesan denatonium, diuron, metomyl i teflubenzuron, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w przypadku których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.229.63 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1783 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 15/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 08/04/2024, 08/10/2023 |