uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 1 i art. 62 ust. 15 lit. c),
(1) Biorąc pod uwagę cele i zasady określone w art. 1 i 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139, a w szczególności charakter danej działalności i związane z nią ryzyko, organizacje zajmujące się projektowaniem lub produkcją systemów zarządzania ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej (ATM/ANS) oraz części składowych ATM/ANS powinny być zobowiązane do posiadania certyfikatu.
(2) W celu zapewnienia jednolitego wdrażania zasadniczych wymogów, o których mowa w art. 40 rozporządzenia (UE) 2018/1139, dotyczących zapewniania ATM/ANS, i zgodności z tymi wymogami, w niniejszym rozporządzeniu należy określić zasady i procedury wydawania, utrzymywania, zmiany, ograniczania, zawieszania lub cofania certyfikatów dla organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS, jak również przywileje i obowiązki posiadaczy certyfikatów.
(3) Ocena zgodności urządzeń ATM/ANS określona w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1768 2 zależy od charakteru i ryzyka służby ATM/ANS lub od funkcjonalności danego urządzenia ATM/ANS i opiera się na istniejących metodach i najlepszych praktykach. W rozporządzeniu tym ustanowiono trzy różne rodzaje oceny zgodności, w szczególności: certyfikacja niektórych urządzeń ATM/ANS przez Agencję; deklaracja składana przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS; oraz oświadczenie o zgodności wydawane przez instytucję zapewniającą ATM/ANS lub przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS.
(4) Typowy cykl życia urządzeń ATM/ANS składa się z różnych etapów: projektowanie, produkcja, instalacja, eksploatacja, konserwacja i wycofanie z eksploatacji. Instytucja zapewniająca ATM/ANS odpowiada zazwyczaj za realizację niektórych z tych etapów, inne tymczasem leżą w gestii organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS. Należy zatem ustanowić wspólne wymogi dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją niektórych urządzeń ATM/ANS wykorzystywanych w zapewnianiu ATM/ANS i nadzoru nad tymi organizacjami, szczególnie wymogi, o których mowa w pkt 3.1 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(5) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") odpowiada za wszystkie zadania właściwego organu związane z certyfikacją i deklaracjami dotyczącymi systemów i części składowych ATM/ANS ("urządzenia ATM/ANS"), w tym za nadzór i egzekwowanie przepisów. W celu zapewnienia spójności i oceny opartej na analizie ryzyka oraz, m.in., aby uniknąć powielania działań oraz obciążeń administracyjnych, jak również w celu promowania skuteczności procesów certyfikacji i nadzoru, wspomniane funkcje nadzoru i egzekwowania przepisów powinna pełnić Agencja. Do celów certyfikacji lub przeglądu deklaracji dotyczących urządzeń ATM/ANS konieczne jest, aby Agencja sprawowała również nadzór nad procesami ustanowionymi przez organizacje zajmujące się projektowaniem i produkcją, w tym, w stosownych przypadkach, certyfikacją tych organizacji. W związku z tym Agencja powinna odpowiadać za zatwierdzanie organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS i jednocześnie za poświadczanie zgodności urządzeń ATM/ANS.
(6) Kompetencje Agencji do certyfikowania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją powinny umożliwiać również przyjęcie niedyskryminacyjnego i zharmonizowanego podejścia do wszystkich takich organizacji ubiegających się o przyznanie certyfikatu na podstawie niniejszego rozporządzenia. Urządzenia ATM/ANS wprowadzane do obrotu w Unii można wykorzystywać we wszystkich państwach członkowskich i w każdym rodzaju służby, niezależnie czy wykorzystują je instytucje zapewniające ATM/ANS działające w jednym państwie członkowskim, czy w wielu państwach członkowskich. Nie jest możliwe kategoryzowanie organizacji zajmujących się projektowaniem i produkcją na podstawie ich przyszłego katalogu urządzeń przeznaczonych do wykorzystywania na poziomie lokalnym lub unijnym. Ta sama zasada obowiązuje przy przydzielaniu zadań dotyczących certyfikacji i nadzoru.
(7) Zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 3 Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) powierzono zadanie polegające na zarządzaniu eksploatacją europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia. Eksploatacja EGNOS obejmuje między innymi wspieranie działań w zakresie certyfikacji i normalizacji. EUSPA nie wykonuje sama wszystkich zadać związanych z eksploatacją EGNOS, lecz korzysta z wiedzy fachowej innych podmiotów, w szczególności Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), dotyczącej działań związanych z ewolucją systemów oraz projektowaniem i rozwojem części segmentu naziemnego. W kontekście niniejszego rozporządzenia należy zatem uznać EUSPA za równorzędną organizacji zajmującej się projektowaniem lub produkcją.
(8) Zgodnie z rolami i obowiązkami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/696 w odniesieniu do EUSPA i ESA nie ma jednego podmiotu odpowiedzialnego za projektowanie systemu EGNOS i jego wyposażenie, a zatem nie istnieje jedna organizacja projektująca i produkująca, która mogłaby zostać zatwierdzona przez EASA.
(9) W związku z tym specyfika ustaleń dotyczących projektowania systemu EGNOS wymaga szczególnych środków, aby wykazać zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/1139, przy uwzględnieniu, że EGNOS jest systemem multimodalnym, który powinien być również zgodny z odpowiednimi wymogami regulacyjnymi dotyczącymi innych sektorów.
(10) Obie agencje powinny ze sobą współpracować w celu zapewnienia zgodności systemu EGNOS z właściwymi normami ICAO, tak aby za sprawą odpowiednich ustaleń zapewnić poziom bezpieczeństwa i interoperacyjności równy poziomowi wynikającemu z pełnego przestrzegania wymogów dotyczących projektowania i produkcji określonych w niniejszym rozporządzeniu. Współpraca ta będzie również obejmowała konsultacje z EUSPA podczas opracowywania szczegółowych specyfikacji.
(11) W niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniono treść centralnego planu ATM oraz zawarte w nim zdolności w zakresie technologii.
(12) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 01/2023 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(13) W celu jak najbardziej optymalnego wykorzystania zasobów i wiedzy fachowej Agencja może zwrócić się do właściwych organów krajowych o wsparcie administracyjne przy wykonywaniu zadań wynikających z niniejszego rozporządzenia związanych z certyfikacją, nadzorem i egzekwowaniem przepisów. Takie wsparcie administracyjne nie powinno polegać na jakimkolwiek delegowaniu uprawnień lub obowiązków związanych z zadaniami.
(14) Aby włączyć organizacje zajmujące się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS do zakresu zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.228.19 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1769 ustanawiające wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją systemów i części składowych wykorzystywanych do zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 |
| Data aktu: | 12/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 15/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |