uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") izoksabenu, metaldehydu i paklobutrazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do Metarhizium brunneum szczep Ma 43 i feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (SCLP) nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa określona w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W przypadku metaldehydu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do kapustnych kwitnących i kapustnych liściowych.
(3) Ponadto w ramach innego wniosku złożonego na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 inny wnioskodawca przedłożył informacje, które nie były wcześniej dostępne, na temat badania hydrolizy dotyczącego wpływu sterylizacji na charakter pozostałości. Badanie to wykazało, że obecne NDP metaldehydu w ziemniakach, pozostałych warzywach korzeniowych i bulwiastych oprócz buraka cukrowego (z wyjątkiem brukwi/karpieli), pomidorach, oberżynach/ bakłażanach, warzywach kapustnych (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drob- nych liściach), sałatach i warzywach sałatowych, szpinaku i podobnych liściach, karczochach zwyczajnych są w pełni poparte danymi.
(4) W odniesieniu do paklobutrazolu podczas przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje na temat reprezentatywnego badania dotyczącego metabolizmu pierwotnego w uprawach owocowych. Badanie to wykazało, że obecne NDP tej substancji w jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nieszpułki zwyczajnej, owocach nieśplika japońskiego/owocach misz- pelnika japońskiego, morelach i brzoskwiniach są w pełni poparte danymi.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(6) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metaldehyde in certain legume vegetables and pulses" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP metaldehydu w niektórych warzywach strączkowych i jadalnych nasionach roślin strączkowych). Dziennik EFSA 2014;12(1):3537.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. "Reasoned Opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for paclobutrazol" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP paklobutra- zolu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2022;20(11):7651.
(7) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(8) W odniesieniu do izoksabenu złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w korniszonach na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP 3 w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości na cukiniach.
(10) Urząd dokonał oceny badań pozostałości na cukiniach w ramach przeglądu obecnych NDP izoksabenu i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 4 . Opinia ta opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej w tej dziedzinie. Ponieważ należy ekstrapolować z badań pozostałości przeprowadzonych na cukiniach na korniszony, co potwierdzają unijne wytyczne w sprawie ekstrapolacji NDP 5 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii dotyczącej w szczególności korniszonów.
(11) Należy zatem ustalić NDP izoksabenu w korniszonach na poziomie 0,05 mg/kg na podstawie badań pozostałości przeprowadzonych na cukiniach.
(12) Zatwierdzenia substancji czynnych niskiego ryzyka: Metarhizium brunneum szczep Ma 43 i feromony łuskoskrzyd- łych o łańcuchach prostych (SCLP) zostały odnowione odpowiednio rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2022/383 6 i (UE) 2022/1251 7 . Nie oczekuje się, że warunki stosowania tych substancji doprowadzą do obecności w żywności lub paszy pozostałości, które mogą stanowić ryzyko dla konsumentów, w związku z czym NDP nie są wymagane. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Ze względów technicznych zmiany proponowanych NDP powinny mieć zastosowanie później niż zmiany wprowadzone rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/466 8 .
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.223.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1719 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izoksabenu, metaldehydu, Metarhizium brunneum szczep Ma 43, paklobutrazolu i feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (SCLP) w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 08/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2023, 01/10/2023 |