uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylającą dyrektywę 1999/5/WE 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jednym z celów dyrektywy 2014/53/UE jest zapewnienie należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego urządzeń radiowych.
(2) Aby zharmonizować interfejsy ładowania i protokoły komunikacyjne w zakresie ładowania dla określonych kategorii lub klas urządzeń radiowych oraz określić wymogi dotyczące łącznej sprzedaży urządzeń radiowych i ładowarek do nich oraz dotyczące informacji, które mają być przekazywane konsumentom i innym użytkownikom końcowym, dyrektywa 2014/53/UE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 2 .
(3) W następstwie zmian wprowadzonych dyrektywą (UE) 2022/2380 dyrektywa 2014/53/UE stanowi również podstawę do dostosowywania tych wymogów do wszelkich przyszłych postępów naukowych i technologicznych lub zmian na rynku w celu zapewnienia minimalnej wspólnej interoperacyjności urządzeń radiowych i ich urządzeń ładujących, a także poprawy wygody konsumentów, zmniejszenia ilości odpadów środowiskowych i uniknięcia frag- mentacji rynku.
(4) Jeżeli chodzi o harmonizację interfejsów ładowania i protokołów komunikacyjnych w zakresie ładowania w odniesieniu do ładowania przewodowego, art. 3 ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy 2014/53/UE zawiera wymóg, aby urządzenia radiowe należące do kategorii lub klas urządzeń radiowych określonych w części I załącznika Ia do tej dyrektywy były skonstruowane w taki sposób, aby były zgodne ze specyfikacjami dotyczącymi możliwości ładowania określonymi w tym załączniku.
(5) Specyfikacje określone w części I załącznika Ia do dyrektywy 2014/53/UE stanowią, że kategorie lub klasy urządzeń radiowych, które są wymienione w tym załączniku i które można ładować za pomocą ładowania przewodowego, mają być wyposażone w gniazdo USB typu C opisane w normie EN IEC 62680-1-3:2021 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych i zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®". Dodatkowo, specyfikacje określone w części I załącznika Ia do dyrektywy 2014/53/UE stanowią, że kategorie lub klasy urządzeń radiowych, które są wymienione w tym załączniku i które można ładować za pomocą ładowania przewodowego napięciem wyższym niż 5 V, prądem o natężeniu wyższym niż 3 A lub mocą wyższą niż 15 W, mają umożliwiać zasilanie przez USB opisane w normie EN IEC 62680-1-2:2021 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych i zasilania - Część 1-2: Elementy wspólne - Specyfikacja zasilania przez USB".
(6) W dniu 5 września 2022 r. Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) opublikowała normę IEC 62680-1-2:2022 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część1-2: Elementy wspólne - Specyfikacja zasilania przez USB" oraz normę IEC 62680-1-3:2022 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®". Obie te normy zawierają zaktualizowane specyfikacje.
(7) W dniu 14 października 2022 r. Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki (CENELEC) przyjął - jako normy europejskie (EN) - te dwie normy IEC, opublikowane w dniu 5 września 2022 r., za pośrednictwem normy EN IEC 62680-1-2:2022 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-2: Elementy wspólne - Specyfikacja zasilania przez USB" oraz normy EN IEC 62680-1-3:2022 "Interfejsy uniwersalnej magistrali szeregowej do transmisji danych oraz zasilania - Część 1-3: Elementy wspólne - Specyfikacja kabla i złącza USB Type-C®".
(8) W celu dostosowania do postępu technicznego należy zmienić w części I pkt 2 załącznika Ia do dyrektywy 2014/53/UE odniesienia do normy dotyczącej gniazda ładowania i kabli do ładowania przewodowego zgodnie z normą EN IEC 62680-1-3:2022.
(9) Należy również zmienić, w części I pkt 3 załącznika Ia do dyrektywy 2014/53/UE, odniesienia do normy dotyczącej protokołu komunikacyjnego w zakresie ładowania odnoszącego się do ładowania przewodowego napięciem wyższym niż 5 V, prądem o natężeniu wyższym niż 3 A lub mocą wyższą niż 15 W, zgodnie z normą EN IEC 62680-1-2:2022.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/53/UE,
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.223.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1717 zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE w odniesieniu do specyfikacji technicznych dotyczących gniazda ładowania i protokołu komunikacyjnego w zakresie ładowania dla wszystkich kategorii lub klas urządzeń radiowych, które można ładować za pomocą ładowania przewodowego |
| Data aktu: | 27/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2023 |