uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 133 i art. 134 ust. 14,
(1) W pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/130 2 określono sposób przedstawienia informacji ilościowych niezbędnych do uzgodnienia informacji określonych w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów z wydatkami zadeklarowanymi w rocznych sprawozdaniach, jak określono w art. 134 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Zgodnie z art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 3 i art. 32 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/128 4 kwoty odpowiadające karom zastosowanym zgodnie z art. 12 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/2115 (kary w związku z warunkowością) deklaruje się w rocznych sprawozdaniach finansowych jako dochody przeznaczone na określony cel, oddzielnie od wydatków Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG). W związku z tym nie ma potrzeby uwzględniania informacji ilościowych dotyczących tych kar w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów pośród wydatków związanych z interwencjami w formie płatności bezpośrednich, które wymagają uzgodnienia z rocznym sprawozdaniem finansowym. Należy zatem zmienić informacje ilościowe niezbędne do uzgodnienia informacji przedstawionych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów z wydatkami określonymi w rocznym sprawozdaniu finansowym, określone w pkt 2.2.1 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/130, aby usunąć odniesienie do kar związanych z warunkowością.
(2) Jak określono w art. 12 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/2115 oraz w art. 83 rozporządzenia (UE) 2021/2116, system warunkowości nie ma zastosowania do rodzajów interwencji w niektórych sektorach, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115. Należy zatem zmienić informacje ilościowe niezbędne do uzgodnienia informacji przedstawionych w odniesieniu do rodzajów interwencji, określone w pkt 2.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/130, aby usunąć odniesienie do kar związanych z warunkowością.
(3) Aby zapewnić jasność i spójność w odniesieniu do zgłaszania kwot niewypłaconych w następstwie kar w odniesieniu do wydatków w ramach EFRROW, w pkt 2.2.3 lit. b) ppkt (ii) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/130 należy skreślić odniesienie do art. 45 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2116. Kwoty niewypłacone w następstwie kar zastosowanych zgodnie z art. 12 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/2115 zgłasza się w ramach pkt 2.2.3 lit. b) ppkt (ii) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/130 zgodnie z art. 85 i 89 rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(4) Art. 44 rozporządzenia (UE) 2021/2116 zmieniono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1408 5 w odniesieniu do wypłaty zaliczek beneficjentom interwencji, o których mowa w tytule III rozdział III rozporządzenia (UE) 2021/2115, oprócz możliwości wypłaty zaliczek beneficjentom interwencji określonych w art. 44 ust. 3 tego rozporządzenia. Rozporządzenie delegowane (UE) 2022/1408 weszło w życie dnia 26 sierpnia 2022 r. Pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2290 6 odnosi się wyłącznie do płatności zaliczek, o których mowa w art. 44 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2116. Należy zatem zmienić pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2290, aby rozszerzyć przepisy mające zastosowanie do zgłaszania zaliczek we wskaźnikach produktu wykorzystywanych do rozliczania z realizacji celów również na zaliczki wypłacone zgodnie z art. 44 ust. 3a rozporządzenia (UE) 2021/2116.
(5) Wspólne wskaźniki produktu określone w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2021/2115 stanowią podstawę monitorowania i ewaluacji realizacji celów planów strategicznych WPR w trakcie ich wdrażania. Wspólne zasady dotyczące metod obliczania zagregowanych wartości wskaźników produktu, wykorzystywanych do rozliczania z realizacji celów, określono w pkt 3 lit. a) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2290. Przepisy te należy zmienić, aby zapewnić kompletność i spójność sprawozdawczości w zakresie zagregowanych wartości wskaźników produktu na poziomie kwoty jednostkowej. Należy również zmienić pkt 3 lit. a) ppkt (i) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2290, aby zapewnić sprawozdawczość w zakresie zagregowanych wartości wskaźników produktu w odniesieniu do wsparcia udzielanego ostatecznym odbiorcom za pomocą instrumentów finansowych.
(6) W pkt 3 lit. b) ppkt (i) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2290 ustanowiono przepisy dotyczące zgłaszania zagregowanych wartości w odniesieniu do wskaźnika produktu O.3. Przepisy te należy zmienić, aby zapewnić spójność z przepisami dotyczącymi sprawozdawczości w zakresie zagregowanych wartości wskaźników produktu, określonymi w pkt 3 lit. a) ppkt (i)-(ix) tego załącznika.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2023/130 i (UE) 2021/2290.
(8) Aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie ich systemów informacyjnych do zmienionych przepisów dotyczących zgłaszania zagregowanych wartości wskaźnika produktu, określonych w pkt 3 lit. b) ppkt (i) załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2290, art. 2 pkt 3 lit. b) powinien mieć zastosowanie od dnia 16 lutego 2024 r., aby zapewnić zgłaszanie tych wartości w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów, o których mowa w art. 134 rozporządzenia (UE) 2021/2115, począwszy od roku budżetowego 2024.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2141 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2141 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/130 w odniesieniu do zgłaszania kar w związku z warunkowością oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/2290 w odniesieniu do zgłaszania zaliczek we wskaźnikach produktu wykorzystywanych do rozliczania z realizacji celów i zagregowanych wartości wskaźników produktu |
| Data aktu: | 13/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2024, 23/10/2023 |