uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,
(1) W art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, przed jej zmianą dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 2 , nałożono na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia i utrzymania rejestru w celu zapewnienia należytego uwzględnienia wydania, posiadania, przenoszenia oraz anulowania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. W tym celu art. 19 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE i art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 3 ustanowiono system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który zaczął funkcjonować w styczniu 2005 r. System ten zapewniał dokładne rozliczanie wszystkich uprawnień do emisji gazów cieplarnianych wydanych w ramach unijnego systemu handlu emisjami ("EU ETS") i rejestrowanie własności uprawnień w ramach EU ETS przechowywanych na rachunkach elektronicznych. Składał się on z rejestrów wszystkich państw członkowskich oraz wyznaczonego przez Komisję centralnego administratora, który miał prowadzić niezależny dziennik transakcji rejestrujący wydawanie, przekazywanie i anulowanie uprawnień. Ten niezależny dziennik transakcji - niezależny dziennik transakcji Wspólnoty (CITL) - utworzono na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2216/2004. CITL służył do automatycznego sprawdzania, rejestrowania i zatwierdzania wszystkich transakcji między rachunkami w rejestrach krajowych. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku automatycznych kontroli CITL przerywał transakcje obarczone takimi nieprawidłowościami, a centralny administrator miał obowiązek poinformować o tym zainteresowane państwo członkowskie lub zainteresowane państwa członkowskie. Ponadto to państwo członkowskie lub te państwa członkowskie miały nie rejestrować tych transakcji ani żadnych innych transakcji dotyczących przedmiotowych uprawnień do czasu usunięcia nieprawidłowości.
(2) Art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE zmieniono dyrektywą 2009/29/WE, na mocy której zastąpiono rejestry krajowe rejestrem Unii. Art. 3 dyrektywy 2009/29/WE zawierał jednak przepis przejściowy, zgodnie z którym przepisy dyrektywy 2003/87/WE miały być nadal stosowane do dnia 31 grudnia 2012 r. W międzyczasie CITL zastąpiono dziennikiem transakcji Unii Europejskiej ("EUTL"), który ustanowiono na mocy art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 4 . To rozporządzenie Komisji zastąpiono rozporządzeniem Komisji (UE) nr 389/2013 5 , w którego art. 4 ustanowiono rejestr Unii. Odnośne rozporządzenie Komisji zostało z kolei, z wyjątkiem jego art. 3 pkt 30, zastąpione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1122 6 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 zawiera zatem obecnie zasady funkcjonowania rejestru Unii na potrzeby 4. etapu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), który rozpoczął się dnia 1 stycznia 2021 r., przy czym wszystkie uprawnienia w ramach EU ETS wydane od dnia 1 stycznia 2012 r. mają być przechowywane w rejestrze Unii. W wyniku centralizacji rejestrów EUTL stał się częścią rejestru Unii, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122. Od dnia 1 stycznia 2012 r. rejestr Unii pełni zatem wszystkie funkcje EUTL.
(3) W ramach modernizacji infrastruktury informatycznej rejestru Unii jej rola i ewentualne zmiany są okresowo poddawane ponownej ocenie przez Komisję jako centralnego administratora w celu usunięcia nadmiarowych elementów informatycznych (tj. odniesienia do niektórych komponentów informatycznych zamiast do funkcji lub kontroli) i przygotowania infrastruktury do przyszłych zmian ram informatycznych, jednak bez wpływu na jej funkcjonalność lub bezpieczeństwo. Chociaż taka modernizacja wpłynie na sposób przeprowadzania automatycznych kontroli, należy utrzymać wszystkie kontrole przewidziane w art. 20 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, zapewniające brak nieprawidłowości przy wydawaniu, przekazywaniu lub anulowaniu uprawnień.
(4) Obecnie użytkownicy rejestru Unii mogą inicjować przekazy bez żadnych ograniczeń w zależności od progów (wartości) przekazu. W celu poprawy bezpieczeństwa transakcji o wysokiej wartości należy wprowadzić obowiązek stosowania wykazów bezpiecznych rachunków w przypadku transakcji powyżej określonego progu.
(5) W swoim komunikacie z dnia 13 października 2021 r. w sprawie rosnących cen energii 7 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o dokładniejsze zbadanie prawidłowości w zakresie praktyk handlowych i ewentualnej potrzeby ukierunkowanych działań na europejskim rynku emisji. Jednym z ważnych źródeł tej analizy przeprowadzonej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych były dane z rejestru Unii dotyczące własności i przekazów uprawnień w rejestrze Unii. Analiza wykazała, że do celów monitorowania rynku korzystne byłoby dodanie do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymogu identyfikacji transakcji związanych z uprawnieniami do emisji pomiędzy posiadaczami rachunków należącymi do tej samej grupy. Obecnie informacje o strukturze grupy są wymagane wyłącznie w przypadku rachunków posiadania operatora. Wymóg dostarczania tych informacji powinien być wprowadzony również w przypadku rachunków obrotowych.
(6) W art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymieniono podmioty, które mogą uzyskać dane z rejestru Unii. W rozporządzeniu Rady (UE) 2017/1939 8 ustanowiono Prokuraturę Europejską (EPPO) właściwą do spraw dochodzenia, ścigania i stawiania przed sądem sprawców przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii od dnia 1 czerwca 2021 r. Przestępstwa te obejmują kilka rodzajów nadużyć finansowych, oszustwa związane z VAT wiążące się z wystąpieniem szkody o wartości powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję itp. Należy zatem dodać EPPO do podmiotów wymienionych w art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.
(8) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 20 kwietnia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.206.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1642 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 w odniesieniu do modernizacji funkcjonowania rejestru Unii |
| Data aktu: | 14/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |
| Data wejścia w życie: | 10/09/2023 |