(Dz.U.UE L z dnia 16 sierpnia 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu "Europejska współpraca terytorialna" (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
po konsultacji z komitetem ustanowionym art. 115 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą (UE) 2022/74 3 Komisja określiła wykaz programów Interreg i całkowitą kwotę łącznego wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ("EFRR") oraz, w stosownych przypadkach, całkowitą kwotę wsparcia z każdego unijnego instrumentu finansowania zewnętrznego dla każdego programu, w podziale na państwa członkowskie na lata 2021-2027.
(2) Niczym niesprowokowana i nieuzasadniona agresja wojskowa Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy i toczący się konflikt zbrojny zasadniczo zmieniły sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Europie. W swoich konkluzjach z 24 lutego 2022 r. Rada Europejska potępiła agresję wojskową wobec Ukrainy, a także zaangażowanie Białorusi w tę agresję.
(3) W związku z tym Komisja zawiesiła przygotowywanie programów Interreg z udziałem Unii, Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi, a Unia nałożyła szereg sankcji na te dwa państwa. Całkowite kwoty na 2022 r. przydzielone na programy współpracy transgranicznej Interreg, których przygotowywanie zawieszono, zostały w 2022 r. ponownie podzielone między inne programy Interreg zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1059.
(4) Biorąc pod uwagę kontynuację wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, na obecną sytuację programów, które miały obejmować Federację Rosyjską i Białoruś, wpływa znacząca zmiana w stosunkach z Federacją Rosyjską i Białorusią, co wyklucza możliwość przywrócenia warunków realizacji programów współpracy z tymi państwami na warunkach i w ramach czasowych przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2021/1059.
(5) Zainteresowane państwa członkowskie i Komisja uzgodniły zatem, że nie będą kontynuować przygotowywania programów Interreg z udziałem Federacji Rosyjskiej i Białorusi w okresie programowania 2021-2027. Początkowo przewidziane programy należy zatem usunąć z wykazu programów Interreg, które mają otrzymać wsparcie. Z tych samych powodów należy anulować pierwotnie planowany udział Federacji Rosyjskiej i Białorusi w dwóch programach transnarodowych.
(6) W tym kontekście środki przydzielone na cały okres programowania do 2027 r. na programy z udziałem Federacji Rosyjskiej i Białorusi, które nie zostaną zatwierdzone w tym okresie, należy zbiorczo ponownie podzielić między inne istniejące programy Interreg. Ponowny podział może polegać w szczególności na przeniesieniu przydzielonych zasobów z EFRR do innego programu Interreg również wspieranego ze środków Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej przydzielonych na współpracę transgraniczną (IPA III - współpraca transgraniczna) lub ze środków Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej przydzielonych na współpracę transgraniczną dla obszaru geograficznego w ramach polityki sąsiedztwa (ISWMR - współpraca transgraniczna) lub na wewnętrzne programy transgraniczne Interreg, w których uczestniczy dane państwo członkowskie.
(7) Ponadto zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/1059 niektóre państwa członkowskie poinformowały Komisję o zmianie pierwotnie wskazanego podziału swojego udziału na każdy program, w którym uczestniczą. W niniejszej decyzji należy również odzwierciedlić te zaktualizowane kwoty. Ponadto w związku z decyzją o rozszerzeniu zasięgu geograficznego dwóch programów transnarodowych na inne państwa należy zaktualizować załącznik III.
(8) W oparciu o wszystkie informacje przekazane przez zainteresowane państwa członkowskie należy zatem zaktualizować wykaz programów Interreg i całkowitą kwotę łącznego wsparcia z EFRR oraz, w stosownych przypadkach, całkowitą kwotę wsparcia z każdego unijnego instrumentu finansowania zewnętrznego dla każdego programu, w podziale na państwa członkowskie.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/74,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 sierpnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.203.11 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/1635 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/74 określającą wykaz programów Interreg i całkowitą kwotę łącznego wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i z każdego unijnego instrumentu finansowania zewnętrznego dla każdego programu oraz wykaz kwot przesuniętych między komponentami w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" na lata 2021-2027 |
| Data aktu: | 14/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/08/2023 |
| Data wejścia w życie: | 16/08/2023 |