Decyzja 2023/151 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

DECYZJA RADY (UE) 2023/151
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przejściowa umowa o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (zwana dalej "umową") 1 , została podpisana w Brukseli w dniu 22 stycznia 2009 r. zgodnie z decyzją Rady 2009/152/WE 2  i jest stosowana tymczasowo od dnia 4 sierpnia 2014 r.

(2) Zgodnie z umową w skład strony Środkowoafrykańskiej wchodzi Republika Kamerunu.

(3) Zgodnie z art. 92 umowy ustanowiono Komitet UPG UE-Afryka Środkowa, który jest odpowiedzialny za zarządza nie wszystkimi dziedzinami objętymi tą umową i realizację wszystkich wskazanych w niej zadań.

(4) Zgodnie z art. 5 regulaminu wewnętrznego Komitetu UPG UE-Afryka Środkowa, przyjętego w dniu 15 grudnia 2016 r. decyzją nr 1/2016 Komitetu UPG 3  dla skutecznego wykonywania swych zadań Komitet UPG UE-Afryka Środkowa może ustanowić podległe mu podkomitety odpowiedzialne za konkretne kwestie związane z umową. W związku z tym Komitet UPG UE-Afryka Środkowa może ustanowić Podkomitet UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, aby osiągnąć cele umowy.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, ponieważ będzie to miało skutki prawne w Unii.

(6) Stanowisko Unii w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich powinno się zatem opierać na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG ustanowionego na podstawie Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, opiera się na projekcie decyzji Komitetu UPG dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Po przyjęciu decyzja Komitetu UPG zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA nr .../2023 KOMITETU UPG ustanowionego na mocy PRZEJŚCIOWEJ UMOWY O PARTNERSTWIE GOSPODARCZYM między WSPÓLNOTĄ EUROPEJSKĄ i JEJ PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, z jednej strony, a STRONĄ ŚRODKOWOAFRYKAŃSKĄ, z drugiej strony

z dnia ...

dotycząca ustanowienia Podkomitetu UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich

KOMITET UPG,

uwzględniając Przejściową umowę o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, a w szczególności jej art. 92,

uwzględniając decyzję nr 1/2016 Komitetu UPG z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego, a w szczególności jej art. 5

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Artykuł 92 Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (zwanej dalej "umową") 4  stanowi, że Komitet UPG odpowiedzialny jest za zarządzanie wszystkimi dziedzinami objętymi tą umową i realizację wszystkich zadań, o których w niej mowa.
(2)
Artykuł 5 decyzji nr 1/2016 Komitetu UPG z 15 grudnia 2016 r. dotyczącej przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego 5  stanowi, że Komitet UPG może ustanowić podległe mu podkomitety, które są odpowiedzialne za konkretne kwestie związane z umową.
(3)
Konieczne jest ustanowienie Podkomitetu EPA ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na potrzeby partnerstwa między Wspólnotą Europejską a stroną Środkowoafrykańską w celu wykonywania zadań określonych w art. 2.
2. 
Głównym celem Podkomitetu UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest ułatwienie wymiany na temat kwestii związanych z rolnictwem, pasterstwem i rozwojem obszarów wiejskich.
Artykuł  2
1. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest odpowiedzialny za analizowanie dokumentów w celu wydawania opinii, opracowywanie i wydawanie opinii oraz przedstawianie propozycji na temat kwestii dotyczących rolnictwa, pasterstwa i rozwoju obszarów wiejskich. Umożliwia on stronom wymianę doświadczeń, informacji i najlepszych praktyk oraz wzajemne konsultacje we wszystkich kwestiach związanych z celami ogólnymi i szczegółowymi, które określono w tytule I art. 2 umowy, i wchodzących w zakres kompetencji podkomitetu, jak opisano poniżej.
2. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, podległy Komitetowi UPG, jest odpowiedzialny za:
a)
monitorowanie wszystkich aspektów tytułów II, III i V umowy dotyczących handlu produktami rolnymi i zwierzęcymi, kwestii sanitarnych i fitosanitarnych, bezpieczeństwa żywnościowego i rozwoju obszarów wiejskich, a także kwestii własności intelektualnej i zrównoważonego rozwoju, w zakresie, w jakim mają one zastosowanie do produktów rolnych i zwierzęcych;
b)
zaangażowanie w dialog polityczny na temat rolnictwa, zwierząt gospodarskich i rozwoju obszarów wiejskich w następujących obszarach:
(i)
wytwarzania produktów rolnych i zwierzęcych, ich konsumpcji, promocji handlu tymi produktami oraz rozwoju odnośnego rynku;
(ii)
promowania inwestycji w sektorze rolnym i pasterskim, w tym działalności na małą skalę;
(iii)
polityki rolnej i polityki rozwoju obszarów wiejskich, przepisów ustawowych i wykonawczych, w tym polityk dotyczących oznaczeń geograficznych i rolnictwa ekologicznego;
(iv)
nowych technologii, badań naukowych i innowacji oraz transferu wiedzy do sektorów rolnictwa, a także działań niezbędnych do promowania przejścia na zrównoważone systemy żywnościowe.
3. 
Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich jest również odpowiedzialny za monitorowanie wdrażania zaleceń Komitetu UPG w zakresie, w jakim dotyczą one obszaru kompetencji określonego w ust. 2.
4. 
Podkomitet UPG przedstawia swoje opinie Komitetowi UPG.
Artykuł  3

Podkomitet UPG ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich składa się z przedstawicieli Komisji Europejskiej, z jednej strony, i z przedstawicieli strony Środkowoafrykańskej, z drugiej strony. Reprezentowane strony mogą wspólnie podjąć decyzję o zaproszeniu innych uczestników, w szczególności przedstawicieli zainteresowanych stron objętych zakresem kompetencji podkomitetu.

Artykuł  4

Posiedzenia podkomitetu UPG odbywają się osobiście lub za pomocą wszelkich innych odpowiednich środków uzgodnionych za obopólną zgodą stron. Porządek obrad i częstotliwość posiedzeń podkomitetu są ustalane w drodze konsensusu między stronami.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

1 Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 2.
2 Decyzja Rady 2009/152/WE z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania Przejściowej umowy o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony (Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 1).
3 Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 46.
4 Dz.U. L 57 z 28.2.2009, s. 2.
5 Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 46.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.20.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/151 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu UPG, ustanowionego w Przejściowej umowie o partnerstwie gospodarczym między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a stroną Środkowoafrykańską, z drugiej strony, w odniesieniu do ustanowienia Podkomitetu UPG ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich
Data aktu: 17/01/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2023