uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyromazyny, topramezonu i triflumizolu zostały określone w załączniku II i części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w zależności od produktu.
(2) Zatwierdzenie cyromazyny jako substancji czynnej w środkach ochrony roślin wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Cyromazyna jest jednak również substancją farmakologicznie czynną w weterynaryjnych produktach leczniczych, a NDP tej substancji w produktach owczych (z wyjątkiem mleka) określono na podstawie zaleceń Europejskiej Agencji ds. Oceny Produktów Leczniczych 2 zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 37/2010 3 . Te NDP należy utrzymać na istniejących poziomach tak, aby obejmowały narażenie związane ze stosowaniem w weterynaryjnych produktach leczniczych u owiec. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów należy skreślić odpowiednie NDP określone w odniesieniu do cyromazyny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przeprowadził ocenę ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącą substancji czynnej topramezon w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę w 2014 r. 4 . W 2020 r. wycofano wszystkie wnioski o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej topramezon, a procedura odnowienia zakończyła się niezatwierdzeniem topramezonu 5 . Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających topramezon zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do topramezonu w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(4) Zatwierdzenie triflumizolu wygasło w dniu 30 czerwca 2020 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających triflumizol zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do triflumizolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przystosowanie się do spełnienia wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.20.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/147 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyromazyny, topramezonu i triflumizolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 20/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/2023 |