uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 9 i 10, art. 4 ust. 4, art. 7 ust. 6 oraz art. 9 ust. 4,
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/792 ustanawia wspólne ramy tworzenia zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP), zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych przy stałych stawkach podatkowych (HICP-CT), wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych zamieszkiwanych przez właściciela (OOH) oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych (HPI).
(2) Na podstawie art. 3 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające podziały HPI i wskaźnika cen OOH.
(3) Na podstawie art. 3 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2016/792 co roku państwa członkowskie aktualizują wagi wskaźników częściowych dla HPI i dla wskaźnika cen OOH. Z tego względu należy określić jednolite warunki dotyczące jakości wag wskaźników zharmonizowanych.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/792 HPI i wskaźnik cen OOH mają być wskaźnikami typu Laspeyresa nawiązywanymi łańcuchowo z roczną częstotliwością. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić metody opracowywania wskaźników częściowych i elementarnych wskaźników cen.
(5) Wskaźniki cen dotyczące zakupu nieruchomości mieszkalnych powinny być reprezentatywne dla wszystkich odnośnych transakcji. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić reprezentatywność wykorzystywanych źródeł danych.
(6) Różnice jakościowe między nieruchomościami mieszkalnymi będącymi przedmiotem transakcji nie powinny wpływać na wskaźniki cen dotyczące zakupu nieruchomości mieszkalnych. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) i (iv) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady gromadzenia danych i opracowywania wskaźników.
(7) Zgodnie z art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2016/792 za pomocą HPI mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nabywanych przez gospodarstwa domowe. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady analizowania i uwzględniania cen wykorzystywanych do obliczania HPI.
(8) Celem wskaźnika cen OOH jest poprawa przydatności i porównywalności HICP. Z tego względu do opracowywania wskaźnika cen OOH konieczne jest określenie ram metodologicznych, które są spójne z ramami metodologicznymi opracowywania HICP.
(9) W sprawozdaniu dotyczącym stosowności objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP 2 Komisja stwierdziła, że wskaźnik cen OOH obecnie nie nadaje się do objęcia zakresem HICP. Zgodnie z art. 3 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/792 i w ścisłej współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym i państwami członkowskimi Komisja powinna prowadzić prace metodologiczne potrzebne do objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP.
(10) Ponieważ nie jest możliwa obserwacja wszystkich transakcji dotyczących zbiorowości docelowej wskaźnika cen OOH, Komisja - na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/792 - powinna bardziej szczegółowo określić zasady doboru próby.
(11) Zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia (UE) 2016/792 wskaźnikiem cen OOH mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nienależących dotychczas do sektora gospodarstw domowych oraz innych produktów nabywanych przez gospodarstwa domowe w roli właścicieli zamieszkujących własne mieszkanie lub dom. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady analizowania i uwzględniania cen wykorzystywanych do obliczania wskaźnika cen OOH.
(12) Wskaźnik cen OOH powinien stanowić miarę rzeczywistej zmiany cen, która jest nieobarczona zmianą jakości. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady podmian i korekt jakości, które należy stosować w odniesieniu do produktów innych niż nieruchomości mieszkalne.
(13) Zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/792 HPI, wskaźnik cen OOH i ich wskaźniki częściowe, które zostały już opublikowane, mogą być poddawane rewizji. Z tego względu na podstawie art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna określić jednolite warunki dokonywania rewizji HPI, wskaźnika cen OOH i ich wskaźników częściowych.
(14) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/792 państwa członkowskie mają przekazywać Eurostatowi standardowe roczne raporty jakości i zestawienia. Z tego względu na podstawie art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna wyznaczyć termin przekazywania tych raportów i zestawień.
(15) Na podstawie art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/792 państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji (Eurostatowi) dane i metadane zgodnie z określonymi standardami i procedurami wymiany. Z tego względu na podstawie art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna określić standardy wymiany danych i metadanych.
(16) Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1148 3 .
(17) Należy ustanowić okres przejściowy, aby uwzględnić szczególną sytuację właściwych organów w państwach członkowskich, które muszą wprowadzić niezbędne dostosowania, aby zapewnić zgodność z niniejszym rozporządzeniem.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowionego na mocy art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.181.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1470 określające specyfikacje metodologiczne i techniczne zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/792 w odniesieniu do wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych i wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych zamieszkiwanych przez właściciela oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1148 |
| Data aktu: | 17/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/07/2023 |
| Data wejścia w życie: | 07/08/2023 |