uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 2 , w szczególności jego art. 56 ust. 5,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1259 3 Komisja Europejska nałożyła ostateczne cła antydumpingowe na przywóz gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, z wyłączeniem elementów podstawowych łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13 oraz okrągłych skrzynek przyłączowych z żeliwa ciągliwego bez pokrywy, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") i Tajlandii ("produkt objęty postępowaniem").
(2) Główne surowce wykorzystywane do produkcji produktu objętego przeglądem to złom metalowy, koks/energia elektryczna/gaz, piach (do formowania) oraz cynk (do cynkowania). Pierwszym etapem procesu wytwarzania jest topienie złomu metalowego. W dalszej kolejności przeprowadza się proces formowania i odlewania różnych kształtów, które dzieli się następnie na pojedyncze sztuki. Produkty muszą przejść długi proces wyżarzania, który gwarantuje, że są one w wystarczającym stopniu ciągliwe i mogą być wykorzystane tam, gdzie wymagana jest na przykład odporność na wstrząsy i wibracje, oraz że są w stanie wytrzymać gwałtowne zmiany temperatur. Następnie łączniki mogą być cynkowane. Na kolejnym etapie przeprowadza się gwintowanie i innego rodzaju obróbkę skrawaniem.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1259 chiński producent eksportujący Jinan Meide Casting Co., Ltd ("Jinan Meide"), dodatkowy kod TARIC 4 B336, podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1259.
(4) W latach 2021-2022 unijni producenci produktu podobnego przekazali Komisji informacje o przejęciu kontroli nad Odlewnią Zawiercie S.A., producentem produktu podobnego z siedzibą w Polsce, przez Meide Group Co., Ltd. ("Meide Group"), przedsiębiorstwo z siedzibą w ChRL.
(5) Jak wynika z publicznie dostępnych informacji, transakcja została zatwierdzona przez właściwe organy krajowe 5 , a następnie sfinalizowana 6 .
(6) Meide Group prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży m.in. produktu objętego postępowaniem. Ponadto Meide Group zajmuje się przywozem i wywozem swoich produktów oraz produktów osób trzecich 7 . Produkt objęty postępowaniem wywożony przez Meide Group z ChRL do Unii podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1259.
(7) Meide Group i Jinan Meide to przedsiębiorstwa powiązane.
(8) W związku z tym Komisja uznała, że przeprowadzenie tej transakcji uzasadnia zmianę odpowiednich kodów TARIC, tak aby umożliwić lepsze monitorowanie przywozu, z następujących powodów.
(9) Produkt objęty postępowaniem jest obecnie objęty kodem Nomenklatury scalonej ("CN") ex 7307 19 10 (kody TARIC 7307 19 10 10 i 7307 19 10 20).
(10) Oprócz kodów TARIC objętych środkami dopełniający kod TARIC 7307 19 10 90 ("Pozostałe") obejmuje szereg produktów, w tym dwa produkty wyraźnie wyłączone z definicji produktu objętego postępowaniem (tj. elementy podstawowe łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13 oraz okrągłe skrzynki przyłączowe z żeliwa ciągliwego bez pokrywy), a także niegwintowane łączniki rur lub przewodów rurowych.
(11) Gwintowanie jest tylko ostatnim etapem wytwarzania produktu objętego postępowaniem. W związku z tym nie- gwintowane odlewane półprodukty łączników rur lub przewodów rurowych mogą być przywożone do Unii w ramach dopełniającego kodu TARIC, do którego nie mają zastosowania środki antydumpingowe, i mogą zostać poddane procesowi gwintowania w Unii.
(12) Komisja uznała, że dane, które można uzyskać z obecnej struktury kodów TARIC, nie są wystarczające, aby monitorować przepływy przywozu niegwintowanych odlewanych łączników rur lub przewodów rurowych z ChRL, ponieważ są one obecnie mieszane z dużą liczbą produktów objętych dopełniającym kodem TARIC 7307 19 10 90.
(13) W związku z tym kody TARIC istniejące w ramach kodu CN ex 7307 19 10 należy przekształcić w kody dotyczące produktów gwintowanych (kody TARIC 7307 19 10 03, 7307 19 10 05, 7307 19 10 10, 7307 19 10 13, 7307 19 10 20, 7307 19 10 30) lub niegwintowanych (kody TARIC 7307 19 10 35, 7307 19 10 40, 7307 19 10 45). Ponadto w odniesieniu do zarówno do produktów gwintowanych, jak i niegwintowanych należy określić, czy są one wykonane z żeliwa ciągliwego (odpowiednio kody TARIC 7307 19 10 10 i 7307 19 10 35), żeliwa sferoidalnego (odpowiednio kody TARIC 7307 19 10 20 i 7307 19 10 40), czy z innych materiałów (odpowiednio kody TARIC 7307 19 10 30 i 7307 19 10 45). W obrębie gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, należy stworzyć nowe specyficzne kody TARIC dla produktów wyraźnie wyłączonych z definicji produktu objętego postępowaniem, a mianowicie elementów podstawowych łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13, z żeliwa ciągliwego (kod TARIC 7307 19 10 03), okrągłych gwintowanych skrzynek przyłączowych z żeliwa ciągliwego bez pokrywy (kod TARIC 7307 19 10 05) oraz elementów podstawowych łączników zaciskowych wykorzystujących gwinty metryczne ISO DIN 13, z żeliwa sferoidalnego (kod TARIC 7307 19 10 13).
(14) Kody TARIC, do których mają zastosowanie środki - kody TARIC 7307 19 10 10 i 7307 19 10 20 - pozostają niezmienione, i należy zaktualizować jedynie opis na "Pozostałe", aby zapewnić spójność z nową strukturą TARIC.
(15) Ta nowa struktura TARIC umożliwi Komisji odpowiednie monitorowanie zmian w przywozie odlewanych łączników rur lub przewodów rurowych z ChRL, w szczególności w przywozie niegwintowanych odlewanych łączników rur lub przewodów rurowych z ChRL, które nie podlegają środkom antydumpingowym, w porównaniu z przywozem odnośnego produktu objętego środkami antydumpingowymi. Aby zapewnić dostępność danych, przywóz odlewanych łączników rur lub przewodów rurowych z ChRL będzie objęty nadzorem.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036 oraz Komitetu Kodeksu Celnego ustanowionego na mocy art. 285 rozporządzenia (UE) nr 952/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.17.84 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/131 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1259 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz gwintowanych łączników rur lub przewodów rurowych, odlewanych z żeliwa ciągliwego i żeliwa sferoidalnego, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Tajlandii, oraz obejmujące nadzorem przywóz odlewanych łączników rur lub przewodów rurowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej |
| Data aktu: | 18/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 20/01/2023 |