Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

DECYZJA RADY (UE) 2023/1335
z dnia 27 czerwca 2023 r.
w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwanej dalej "EPPO") 1 , w szczególności jego art. 16,

uwzględniając decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 2 ,

uwzględniając decyzję Rady (UE) 2023/133 z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie mianowania członków komisji selekcyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 3 ,

uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem i ranking kandydatów sporządzone przez komisję selekcyjną, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EPPO została ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/1939.

(2) Prokuratorzy europejscy mają za zadanie nadzór nad postępowaniami przygotowawczymi oraz wnoszeniem i popie

raniem oskarżeń zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(3) W dniu 28 lipca 2023 r. wygasają mandaty ośmiu prokuratorów europejskich mianowanych na nieodnawialną trzyletnią kadencję decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1117 4 . Aby zapewnić ciągłość funkcjonowania Kolegium Prokuratury Europejskiej, w skład którego wchodzi Europejski Prokurator Generalny i po jednym prokuratorze europejskim z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego, konieczne jest, by Rada powołała ośmiu prokuratorów europejskich na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(4) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1696 określa zasady działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 (zwane dalej "zasadami działalności komisji selekcyjnej").

(5) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939 każde uczestniczące państwo członkowskie ma wskazać trzech kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego spośród kandydatów, którzy: są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa tego państwa członkowskiego, odznaczają się niekwestionowaną niezależnością oraz posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na wysokie stanowisko prokuratorskie lub sędziowskie w swoich państwach członkowskich oraz mają odpowiednie doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

(6) Grecja, Włochy, Cypr, Litwa i Austria zgłosiły kandydatów na stanowiska zwalniające się od dnia 29 lipca 2023 r.

(7) Komisja selekcyjna sporządziła opinie wraz z uzasadnieniem i ranking w odniesieniu do każdego z kandydatów wskazanych przez te państwa członkowskie, które spełniały warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, i przedłożyła je Radzie, która otrzymała je w dniu 2 maja 2023 r.

(8) Zgodnie z akapitem czwartym pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej, komisja selekcyjna sporządziła ranking kandydatów na podstawie ich kwalifikacji i doświadczenia. W rankingu komisja selekcyjna wskazuje preferowaną kolejność kandydatur, jednak nie jest on wiążący dla Rady.

(9) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej opinii wraz z uzasadnieniem Rada ma wybrać i powołać jednego z kandydatów na stanowisko prokuratora europejskiego z odpowiedniego uczestniczącego państwa członkowskiego.

(10) Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 Rada, stanowiąc zwykłą większością głosów, ma wybrać i powołać prokuratorów europejskich na nieodnawialną sześcioletnią kadencję.

(11) Rada oceniła stosowne kompetencje kandydatów, uwzględniając opinie wraz z uzasadnieniem przedłożone przez komisję selekcyjną.

(12) W odniesieniu do opinii z uzasadnieniem dotyczącej kandydatów wskazanych przez Cypr, powody przedstawione przez komisję selekcyjną wykazują w sposób wystarczający, że przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, nie ma ono obiektywnie rzecz biorąc możliwości znalezienia w rozsądnym terminie kolejnych kwalifikujących się kandydatów, mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. W związku z tym warunki zawarte w akapicie trzecim pkt VII.2 zasad działalności komisji selekcyjnej zostały spełnione. W świetle wspomnianych powyżej wyjątkowych okoliczności Rada uznała, że w opinii z uzasadnieniem przedłożonej w odniesieniu do kandydatów wskazanych przez Cypr przedstawiono jej wystarczającą grupę kwalifikujących się kandydatów, a ponieważ jakiekolwiek dalsze opóźnienie w powołaniu prokuratorów europejskich miałoby niekorzystne konsekwencja dla skuteczności prawa Unii Europejskiej, zdecydowała o procedowaniu na tej podstawie.

(13) Na podstawie oceny stosownych kompetencji kandydatów Rada zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną odnoszącej się do kandydatów wskazanych przez Grecję, Cypr, Litwę i Austrię.

(14) W przypadku kandydatów wskazanych przez Włochy, na podstawie oceny kompetencji tych kandydatów przeprowadzonej przez odpowiednie organy przygotowawcze Rady, oraz biorąc pod uwagę uzasadnioną opinię komisji selekcyjnej, informacje uzupełniające oraz odpowiednie dokumenty przedłożone Włochy, Rada nie zastosowała się do niewiążącej kolejności preferencji wskazanej przez komisję selekcyjną,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Następujące osoby zostają niniejszym powołane na stanowisko prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej na nieodnawialną sześcioletnią kadencję rozpoczynającą się w dniu 29 lipca 2023 r.:

Nikolaos PASCHALIS 5 ,

Andrea VENEGONI 6 ,

Anne PANTAZI LAMPROU 7 ,

Gedgaudas NORKUNAS 8 ,

Ursula SCHMUDERMAYER 9 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 czerwca 2023 r.
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8.
3 Dz.U. L 17 z 19.1.2023, s. 90.
4 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1117 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej (Dz.U. L 244 z 29.7.2020, s. 18).
5 Wskazany przez Grecję.
6 Wskazany przez Włochy.
7 Wskazana przez Cypr.
8 Wskazany przez Litwę.
9 Wskazana przez Austrię.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.166.116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1335 w sprawie powołania prokuratorów europejskich w Prokuraturze Europejskiej
Data aktu: 27/06/2023
Data ogłoszenia: 30/06/2023