Decyzja 2023/124 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/124
z dnia 17 stycznia 2023 r.
w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.

(2) W dniu 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB 1 , w którym wezwała Unię do przekonania możliwie jak najwięcej państw do podpisania haskiego kodeksu postępowania, w szczególności tych, które mają możliwość posiadania rakiet balistycznych. W tym wspólnym stanowisku wezwano również do dalszego rozwoju i wdrażania tego kodeksu, w szczególności przewidzianych w nim środków budowy zaufania, oraz do wspierania ściślejszego powiązania kodeksu z wielostronnym systemem nieproliferacji Organizacji Narodów Zjednoczonych.

(3) W przyjętej w 2016 r. globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej podkreśla się, że Unia zwiększy swój wkład w bezpieczeństwo zbiorowe.

(4) W przyjętym w 2022 r. Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony zwraca się uwagę na utrzymujące się zagrożenie rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz wskazuje się cel Unii dotyczący wzmocnienia konkretnych działań Unii na rzecz rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń.

(5) Rada przyjęła już cztery decyzje w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych: decyzję 2008/974/WPZiB 2 , decyzję 2012/423/WPZiB 3 , decyzję 2014/913/WPZiB 4  i decyzję (WPZiB) 2017/2370 5 , zmienioną decyzjami (WPZiB) 2020/1066 6  i (WPZiB) 2021/2074 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o wprowadzaniu w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony Unia nadal wspiera - poprzez działanie operacyjne - upowszechnianie, pełne wdrożenie i rozszerzenie haskiego kodeksu postępowania.
2. 
Cele działania, o którym mowa w ust. 1, są następujące:
a)
propagowanie powszechnego przystępowania do haskiego kodeksu postępowania;
b)
propagowanie pełnego wdrażania haskiego kodeksu postępowania przez państwa sygnatariuszy; oraz
c)
przyczynianie się do tego, aby haski kodeks postępowania był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych.
3. 
Szczegółowy opis działania, o którym mowa w ust. 1, zamieszczono w załączniku.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel (zwany dalej "WP").
2. 
Techniczną realizacją działania, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Fundacja na rzecz Badań Strategicznych (Fondation pour la recherche stratégique) (zwana dalej "FRS").
3. 
FRS wykonuje zadanie, o którym mowa w ust. 2, pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z FRS.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację działania, o którym mowa w art. 1, wynosi 1 042 614,72 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty referencyjnej, o której mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z FRS umowę o udzielenie dotacji. Umowa o udzielenie dotacji zobowiązuje FRS do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, w możliwie najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez FRS. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2. 
Komisja przedstawia informacje na temat aspektów finansowych realizacji działania, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja traci moc 36 miesięcy od zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja traci jednak moc sześć miesięcy po dacie wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

DZIAŁANIE W SPRAWIE WSPARCIA HASKIEGO KODEKSU POSTĘPOWANIA I NIEROZPRZESTRZENIANIA RAKIET BALISTYCZNYCH W RAMACH WPROWADZANIA W ŻYCIE STRATEGII UE PRZECIW ROZPRZESTRZENIANIU BRONI MASOWEGO RAŻENIA (HCoC V)

HR(2022) 287

1.
KONTEKST I UZASADNIENIE

Haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych (zwany dalej "kodeksem") uzgodniono w 2002 r. w celu ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych zdolnych do przenoszenia broni masowego rażenia ("BMR"). Kodeks zawiera również środki budowy zaufania, które mają ograniczyć ryzyko błędnych obliczeń wiążące się z próbami lotów rakiet balistycznych i wystrzeliwaniem pokojowych rakiet nośnych służących do wynoszenia satelitów na orbitę okołoziemską.

Dwadzieścia lat po jego przyjęciu kodeks ma większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ w wielu regionach świata nadal rozwijane są technologie balistyczne, a napięcia między krajami, które posiadają takie technologie, sprawiają, że do uniknięcia eskalacji niezbędny staje się mechanizm służący przejrzystości i komunikacji. Do tej pory kodeks podpisały 143 państwa członkowskie, ale potrzebne są dalsze wysiłki w celu jego pełnego upowszechnienia. UE wnosi istotny wkład w działania informacyjne służące propagowaniu upowszechniania kodeksu, jak również jego wdrażania i włączania do szerzej rozumianego systemu nieproliferacji.

2.
CEL OGÓLNY

Celem ogólnym niniejszego działania jest przyczynianie się - poprzez propagowanie upowszechniania, pełnego wdrożenia i rozszerzenia kodeksu - do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, budowy zaufania i zapewniania przejrzystości oraz do wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia. Niniejsze działanie będzie uzupełniać i wspierać działalność dyplomatyczną Unii w odniesieniu do państw sygnatariuszy i państw niebędących sygnatariuszami kodeksu.

3.
CELE SZCZEGÓŁOWE

Cele szczegółowe niniejszego działania są następujące:

a.
propagowanie przystępowania do kodeksu, tak by zapewnić jego powszechne obowiązywanie, w tym poprzez propagowanie dialogu między państwami sygnatariuszami i państwami niebędącymi sygnatariuszami;
b.
propagowanie pełnego wdrożenia kodeksu przez państwa sygnatariuszy;
c.
przyczynianie się do tego, aby kodeks był w większym stopniu uwzględniany w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Obejmuje to zwiększanie wyeksponowania kodeksu oraz pogłębianie publicznej świadomości ryzyka i zagrożeń, jakie wiążą się z rozprzestrzenianiem rakiet balistycznych, a także badanie, w szczególności poprzez przeprowadzanie analiz, dynamiki rozprzestrzeniania rakiet balistycznych, rozwoju sytuacji w przestrzeni kosmicznej oraz możliwości rozszerzenia kodeksu i propagowania interakcji między kodeksem a innymi odpowiednimi instrumentami wielostronnymi.
4.
OCZEKIWANE WYNIKI
a.
Wyniki związane z upowszechnianiem kodeksu będą obejmować różne działania informacyjne. Wydarzenia informacyjne pomogą zwiększać świadomość na temat rozprzestrzeniania rakiet balistycznych i znaczenia kodeksu dla przestrzeni kosmicznej, będą służyć ekspertom jako platforma nieformalnej wymiany informacji na temat kwestii strategicznych i tym samym będą wspierać budowę zaufania między państwami, a także będą propagować unijne cele w zakresie upowszechniania kodeksu. W szczególności Fondation pour la Recherche Stratégique (FRS) będzie organizować:
i.
Spotkania z urzędnikami z pięciu wybranych państw niebędących sygnatariuszami wykazującymi potencjalne zainteresowanie przystąpieniem do kodeksu. Działania informacyjne będą miały na celu zaangażowanie mię- dzyagencyjne na wysokim szczeblu. Aby zapewnić ciągłość informacji i ich dostosowanie do potrzeb, w trakcie całego projektu zapewnione będą działania następcze. To ukierunkowane podejście będzie opierać się na informacjach zapewnianych przez przewodniczącego, ESDZ, bezpośredni centralny punkt kontaktowy i państwa członkowskie UE oraz, w miarę możliwości, będzie wspierać ich wysiłki. W spotkaniach mogą uczestniczyć przewodniczący i przedstawiciele z różnych państw UE i z państw sygnatariuszy, w zależności od potrzeb.
ii.
Maksymalnie pięć regionalnych lub subregionalnych seminariów w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i w Azji Południowo-Wschodniej. Wydarzenia te należy prowadzić w ścisłej współpracy z odnośnymi rządami przyjmującymi oraz, w stosownych przypadkach, z ośrodkami akademickimi. Wydarzenia będą prowadzone przede wszystkim z myślą o państwach niebędących sygnatariuszami. Szczególny nacisk zostanie położony na udział państw sygnatariuszy, które są "regionalnymi liderami", co umożliwi uwzględnianie priorytetów i perspektyw z regionalnego punktu widzenia. W wydarzeniach uczestniczyć będą eksperci regionalni, przedstawiciele organizacji regionalnych, eksperci z FRS, urzędnicy z UE i z państw członkowskich, przewodniczący i bezpośredni centralny punkt kontaktowy.
iii.
Przygotowane zostaną dwa nagrania wideo, co umożliwi rozpowszechnianie ukierunkowanych informacji na temat kodeksu. Będą one stanowić narzędzie wspierające działania na rzecz upowszechniania i będą wykorzystywane podczas wydarzeń informacyjnych, a także zostaną przekazane bezpośrednim centralnym punktom kontaktowym, przewodniczącemu i uczestniczącym na zasadzie dobrowolności państwom sygnatariuszom do celów prowadzenia działań dyplomatycznych wspierających kodeks.
iv.
Dwa wydarzenia towarzyszące poświęcone kodeksowi - jedno przy okazji sesji Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku w 2024 r., a drugie przy okazji innego istotnego wydarzenia wielostronnego. Ponadto przy okazji wielostronnych wydarzeń, takich jak Zgromadzenie Ogólne ONZ, organizowane będą dyplomatyczne śniadania lub obiady w celu wspierania współpracy między przewodniczącym, bezpośrednim centralnym punktem kontaktowym lub państwami członkowskimi UE i państwami niebędącymi sygnatariuszami, do których kierowane są działania.
b.
Działanie przyniesie wyniki przyczyniające się do wzmocnienia kodeksu i, w ogólnym ujęciu, do nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych. FRS będzie w szczególności wspierać bezpośredni centralny punkt kontaktowy w identyfikowaniu ewentualnych trudności we wdrażaniu kodeksu, zapewni wiedzę ekspertów oraz będzie udostępniać aktualne analizy i badania w zakresie rozprzestrzeniania pocisków rakietowych i technologii rakietowych.
i.
FRS będzie wspierać wysiłki podejmowane przez odpowiednie podmioty na rzecz jeszcze skuteczniejszego wdrażania narzędzia, jakim jest kodeks. Przygotuje plan prac, w szczególności we współpracy z bezpośrednim centralnym punktem kontaktowym, aby dotrzeć do państw, które napotykają trudności we wdrażaniu kodeksu. Pomoże bezpośredniemu centralnemu punktowi kontaktowemu w zaktualizowaniu i przetłumaczeniu "Podręcznika państw sygnatariuszy". Działanie to będzie prowadzone w celu wsparcia działań już realizowanych przez bezpośredni centralny punkt kontaktowy, przewodniczącego i, w stosownych przypadkach, inne państwa członkowskie UE, i w zakresie, w jakim jest pomocne w propagowaniu wdrażania kodeksu.
ii.
FRS zorganizuje trzy wydarzenia towarzyszące przy okazji odbywających się w Wiedniu dorocznych regularnych spotkań poświęconych kodeksowi - pomoże to zwiększyć interakcję i wymianę informacji między urzędnikami uczestniczącymi w danym spotkaniu, przebywającymi w Wiedniu delegatami reprezentującymi państwa członkowskie niebędące sygnatariuszami i ekspertami zajmującymi się kwestiami rozprzestrzeniania rakiet balistycznych.
iii.
Zorganizowane zostaną nieformalne warsztaty służące przedyskutowaniu praktycznych sposobów skuteczniejszego wdrażania kodeksu - warsztaty te stanowić będą przestrzeń dla wszystkich państw i podmiotów niepaństwowych do dyskusji na temat obecnych i przyszłych wyzwań związanych z kodeksem.
iv.
FRS, w ścisłej współpracy z odnośnymi organami, zorganizuje wizytę międzynarodowej grupy ekspertów w bazie kosmicznej zgodnie z art. 4 lit. a) ppkt (ii) tiret trzecie kodeksu, w miarę możliwość w stosownym państwie azjatyckim.
c.
Działanie przyniesie wyniki, które pozwolą w większym stopniu uwzględniać kodeks w wysiłkach na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania rakiet balistycznych. Podjęte zostaną starania w celu dotarcia do regionalnych specjalistów ds. nieproliferacji, lepszego wykorzystywania sieci społecznościowych z myślą o zwiększaniu świadomości na temat kodeksu, tworzenia sieci młodych ekspertów oraz podkreślania znaczenia kodeksu dla przestrzeni kosmicznej.
i.
Aby osiągnąć ten cel, eksperci z FRS będą uczestniczyć w kluczowych etapach międzynarodowego programu nieproliferacji z myślą o ograniczeniu rozprzestrzeniania BMR.
ii.
FRS zwiększy wyeksponowanie projektu poprzez opracowanie zaktualizowanej identyfikacji wizualnej, aktualizację i dystrybucję ulotek i pakietu startowego, prezentowanie projektu, jakim jest kodeks, w mediach społecz- nościowych oraz przygotowanie biuletynu na temat prowadzonych działań. Z materiałów tych będą korzystać bezpośredni centralny punkt kontaktowy i przewodniczący przy wykonywaniu swoich zadań.
iii.
FRS utworzy grupę młodzieżową, która będzie rozwijać wiedzę fachową na temat kwestii związanych z pociskami rakietowymi. Grupa ta zbierze się dwa razy na fizycznym spotkaniu w okresie wdrażania i kilka razy w trybie online. Każde spotkanie będzie okazją do zachęcania członków grupy do publikacji dokumentów. Grupa młodzieżowa będzie liczyć 15 członków i będzie otwarta dla państw sygnatariuszy i państw niebędących sygnatariuszami, do których kierowane są działania. W skład grupy wejdą młodzi specjaliści i studenci, a przy wyborze uwzględniona zostanie równowaga geograficzna i równowaga płci, a także różnorodność. Działanie to zwiększy wiedzę na temat kodeksu, ponieważ dzięki niemu przedstawiciele młodszego pokolenia, którzy są zaangażowani w kwestie rozbrojenia i nieproliferacji na całym świecie, zapoznają się ze specyfiką rozprzestrzeniania pocisków rakietowych.
iv.
FRS zapewni ponadto wiedzę fachową na temat rakiet balistycznych, rakiet nośnych i dynamiki proliferacji. FRS będzie dalej rozwijać bazę danych dotyczącą pocisków rakietowych i rakiet nośnych, tak by zapewnić jej aktualność, oraz zwiększy liczbę infografik na odpowiednich stronach internetowych. FRS sporządzi i opublikuje trzy dokumenty naukowe i trzy krótkie dokumenty dotyczące aspektów technicznych, prawnych i politycznych związanych z kodeksem lub zleci ich sporządzenie; dokumenty te można będzie wykorzystać podczas odnośnych wydarzeń informacyjnych i warsztatów tematycznych opisanych powyżej.
5.
BENEFICJENCI KOŃCOWI
a.
państwa - zarówno państwa sygnatariusze, jak i państwa niebędące sygnatariuszami kodeksu;
b.
urzędnicy państwowi, decydenci, organy regulacyjne, eksperci, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;
c.
organizacje międzynarodowe, regionalne i subregionalne;
d.
ośrodki akademickie i społeczeństwo obywatelskie, zwłaszcza przedstawiciele młodszego pokolenia ekspertów;
e.
przewodniczący kodeksu;
f.
bezpośredni centralny punkt kontaktowy kodeksu (austriackie Ministerstwo Spraw Zagranicznych).
6.
MIEJSCE

FRS wybierze - w konsultacji z odnośnymi służbami ESDZ - możliwe miejsca spotkań, warsztatów i innych wydarzeń. Kryteria wyboru miejsca będą obejmować chęć i zaangażowanie danego państwa lub danej organizacji międzyrządowej w konkretnym regionie na rzecz bycia gospodarzem danego wydarzenia. Konkretne miejsca wizyt w państwach lub działań w poszczególnych państwach będą zależały od zaproszenia przez zainteresowane państwa lub organizacje międzyrządowe. Chociaż fizyczne spotkania i wydarzenia mają bardzo dużą wartość, w stosownych przypadkach organizowane będą spotkania wirtualne w celu zapewnienia efektywności kosztowej.

7.
CZAS TRWANIA

Szacowany całkowity czas trwania działania wynosi 36 miesięcy.

1 Wspólne stanowisko Rady 2003/805/WPZiB z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia (Dz.U. L 302 z 20.11.2003, s. 34).
2 Decyzja Rady 2008/974/WPZiB z dnia 18 grudnia 2008 r. wspierająca haski kodeks postępowania przeciwko rozprzestrzenianiu rakiet balistycznych w ramach realizacji strategii UE przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 345 z 23.12.2008, s. 91).
3 Decyzja Rady 2012/423/WPZiB z dnia 23 lipca 2012 r. w sprawie wsparcia - w ramach wdrażania strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz wspólnego stanowiska Rady 2003/805/WPZiB - nierozprzestrzenianie rakiet balistycznych (Dz.U. L 196 z 24.7.2012, s. 74).
4 Decyzja Rady 2014/913/WPZiB z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie wsparcia Haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 360 z 17.12.2014, s. 44).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2370 z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 337 z 19.12.2017, s. 28).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/1066 z dnia 20 lipca 2020 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2370 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 234 I z 21.7.2020, s. 1).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2074 z dnia 25 listopada 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2370 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 70).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.16.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/124 w sprawie wsparcia haskiego kodeksu postępowania i nierozprzestrzeniania rakiet balistycznych w ramach wprowadzania w życie strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 17/01/2023
Data ogłoszenia: 18/01/2023
Data wejścia w życie: 17/01/2023