uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) 13 grudnia 2022 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) acetamiprydu, biksafenu, chlorotalonilu, klofentezyny, klotianidyny, cyprodynilu, difenokona- zolu, etiprolu, fenheksamidu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, fluensulfonu, fluopyramu, flutianilu, imazalilu, izo- protiolanu, izoksaflutolu, mandipropamidu, metkonazolu, metoprenu, metoksyfenozydu, protiokonazolu, pydiflu- metofenu, pyrasulfotolu, pyraziflumidu, chinoksyfenu, spinetoramu, spiropidionu, tebukonazolu, tiametoksamu, trifloksystrobiny oraz trineksapaku etylu 2 .
(2) W załącznikach II, III oraz V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy (NDP) tych substancji z wyjątkiem etiprolu, fluensulfonu oraz pydiflumetofenu, dla których nie określono szczególnego NDP, ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił ryzyko dla konsumentów i sporządził sprawozdanie naukowe 4 . W przypadkach, w których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów, Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 5 ,6 wobec proponowanych CXL. Dotyczy to następujących kombinacji pestycydów i produktów: acetamiprydu (wszystkie produkty), chlorotalonilu (wszystkie produkty), klofentezyny (wszystkie produkty), klotianidyny (wszystkie produkty), difenokonazolu (wszystkie produkty), etiprolu (wszystkie produkty), fenpiroksymatu (cytryny i limonki, pomarańcza olbrzymia i grejpfruty), fluen- sulfonu (wszystkie produkty), imazalilu (wszystkie produkty), izoprotiolanu (wszystkie produkty), metkonazolu (wszystkie produkty), metoprenu (wszystkie produkty), protiokonazolu (wszystkie produkty), pydiflumetofenu (wszystkie produkty), pyrasulfotolu (wszystkie produkty), pyraziflumidu (wszystkie produkty), chinoksyfenu (wszystkie produkty), spinetoramu (herbata, zielona, czarna), spiropidionu (wszystkie produkty), tebukonazolu (wszystkie produkty), tiametoksamu (wszystkie produkty), trifloksystrobiny (wszystkie produkty) oraz trineksapaku etylowego (wszystkie produkty).
(5) Te CXL, w odniesieniu do których Unia nie zgłosiła zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów, ponieważ Urząd nie określił zagrożeń dla konsumentów w Unii, można zatem uznać za bezpieczne. Dotyczy to niektórych CXL dla biksafenu, cyprodynilu, fenheksamidu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, flutianilu, izoksaflutolu, mandipropamidu, metoksyfenozydu i spinetoramu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. W związku z tym nie należy wprowadzać żadnych zmian w odniesieniu do NDP fluopyramu.
(6) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że odpowiednie zmiany NDP spełniają wymogi tego artykułu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.143.40 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1069 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości biksafenu, cyprodynilu, fenheksamidu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, flutianilu, izoksaflutolu, mandipropamidu, metoksyfenozydu oraz spinetoramu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 01/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 22/06/2023 |