Decyzja wykonawcza 2023/1054 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1054
z dnia 30 maja 2023 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 63 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2021/696 w ramach komponentu rządowej łączności satelitarnej ("GOVSAT- COM") przepustowość i usługi łączności satelitarnej należy połączyć we wspólną unijną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej spełniającą odpowiednie wymogi bezpieczeństwa.

(2) Zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 należy zapewnić świadczenie przepustowości i usług GOV- SATCOM w sposób określony w pakiecie usług. Pakiet usług powinien opierać się na potrzebach społeczności użytkowników rządowej łączności satelitarnej przez uwzględnienie elastycznych i dostosowanych do użytkownika usług GOVSATCOM. Powinien zatem obejmować usługi typu koniec-koniec, usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej i usługi w zakresie przepustowości surowej.

(3) Zakres pakietu usług powinien obejmować istniejącą i oczekiwaną przepustowość oraz istniejące i oczekiwane usługi, które należy włączyć do wspólnej unijnej puli. W związku z tym w pakiecie usług należy uwzględnić różne warianty dotyczące opóźnień, pasm częstotliwości, poziomów bezpieczeństwa oraz innych atrybutów.

(4) Aby zapewnić świadczenie usług, konieczne jest określenie procesu składania wniosków o usługę przez użytkowników GOVSATCOM do centrum GOVSATCOM. Właściwe organy ds. GOVSATCOM powinny pełnić rolę pośredników w tym procesie.

(5) Aby zapewnić najlepsze dopasowanie podaży i popytu na usługi GOVSATCOM, należy oprzeć dostępność usług na podaży i popycie w zakresie łączonej i współdzielonej przepustowości satelitarnej oraz zamawianych usług.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. Programu w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w art. 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1055 2 .

Artykuł  2

Pakiet usług GOVSATCOM

1.  3
 Pakiet usług GOVSATCOM składa się z następujących kategorii usług łączności rządowej lub pozarządowej:
a)
usługi typu koniec-koniec pozwalające użytkownikowi na połączenie z siecią umożliwiającą świadczenie usług;
b)
usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej umożliwiające użytkownikowi korzystanie z przepustowości satelitarnej i związanej z nią stacji bazowej;
c)
usługi w zakresie przepustowości surowej umożliwiające użytkownikowi korzystanie z przepustowości satelitarnej (szerokości pasma).
2. 
Usługi, o których mowa w ust. 1 są zgodne z podstawowymi i drugorzędnymi atrybutami kategorii usług łączności określonymi w załączniku I.
2a.  4
 System świadczący usługi na rzecz władz publicznych spełnia następujące wymogi:
a)
jest kontrolowany przez państwo członkowskie i państwo to decyduje o jego głównych cechach, nadzoruje jego eksploatację i określa jego użytkowników;
b)
usługi na rzecz władz publicznych są przeznaczone wyłącznie do użytku państwa członkowskiego lub organu państwa członkowskiego;
c)
usługi na rzecz władz publicznych w ramach wspólnej puli unijnej spełniają atrybuty określone w załączniku II w odniesieniu do zwiększonej i niezawodnej łącznej puli usług.
3. 
Urządzenia użytkownika mogą być dostarczane użytkownikowi przez dostawcę zasobu w ramach jego usługi.
4. 
Usługi, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c), są świadczone za pośrednictwem infrastruktury centrum GOVSATCOM w początkowej konfiguracji operacyjnej usług.
Artykuł  3

Profile usług i wnioski o usługę

1. 
Profile usług GOVSATCOM określa się na podstawie wartości ich atrybutów podstawowych określonych w załączniku II ("wstępnie określone profile usług").
2. 
Użytkownicy muszą mieć możliwość składania wniosków o wstępnie określony profil usługi, przy czym użytkownik może przeglądać wstępnie określone profile usług zawierające informacje dostarczone przez odpowiedniego dostawcę zasobu.

Użytkownicy muszą również mieć możliwość składania wniosków o profile określane przez użytkownika z konkretnymi wartościami atrybutów usług, określonymi wcześniej przez użytkownika. Profil określony przez użytkownika wykorzystuje się przy wystosowywaniu wniosku o usługę do centrum GOVSATCOM, aby dopasować wstępnie określone profile usług.

Użytkownicy muszą również mieć możliwość składania wniosków o usługę charakteryzującą się wybranymi przez użytkownika wartościami atrybutów, przy czym wartości atrybutów wykorzystuje się przy wystosowywaniu wniosku o usługę do centrum GOVSATCOM, aby dopasować wstępnie określone profile usług.

3. 
W odpowiedzi na wnioski użytkowników centrum GOVSATCOM przedstawia dostępne usługi dopasowane do wniosków. Użytkownika informuje się o atrybutach podstawowych i drugorzędnych dostępnych usług, jak również przedstawia się mu wszelkie dodatkowe informacje i szczegóły dotyczące danych usług. Użytkownicy mogą wybrać spośród dostępnych usług te, które odpowiadają ich potrzebom.
4. 
Po dokonaniu wyboru usługi przez użytkownika i zgodnie z przepisami określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055, centrum GOVSATCOM przystępuje do przydziału zasobów w celu świadczenia usługi i informuje użytkownika o zarezerwowaniu i uruchomieniu usługi.
5. 
Po uruchomieniu usługi odpowiedni użytkownicy mogą uzyskać do niej dostęp za pomocą urządzeń użytkownika, jeżeli są one kompatybilne z usługą, albo za pomocą urządzeń użytkownika dostarczonych przez dostawcę zasobu za pośrednictwem GOVSATCOM.
Artykuł  4

Dostęp do pakietu usług i usług GOVSATCOM

1. 
Właściwe organy ds. GOVSATCOM ustanowione zgodnie z art. 68 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/696 mają dostęp do pakietu usług oraz do procesu wyboru usług.
2. 
W ramach procesu wyboru usług właściwy organ ds. GOVSATCOM:
a)
otrzymuje, w razie potrzeby anonimizuje i przekazuje do centrum GOVSATCOM wnioski użytkowników o usługę oraz ustala ich hierarchię;
b)
otrzymuje od centrum GOVSATCOM wyniki związane z wnioskami i przekazuje je użytkownikom;
c)
otrzymuje, w razie potrzeby anonimizuje i przekazuje do centrum GOVSATCOM informacje na temat wyboru usługi przez użytkownika.
3. 
W odniesieniu do anonimizacji, o której mowa w ust. 2, właściwy organ ds. GOVSATCOM podczas świadczenia usługi na rzecz użytkowników pełni rolę pełnomocnika do wszelkiego rodzaju komunikacji użytkownika z centrum GOV- SATCOM, co pozwala na anonimizację tożsamości użytkownika. W razie potrzeby do celów łączności wykorzystuje się odpowiednie kanały niejawne. Właściwy organ ds. GOVSATCOM może podjąć decyzję o nieanonimizowaniu użytkownika. W takim przypadku centrum GOVSATCOM udostępnia tożsamość użytkownika dostawcy zasobu w celu zapewnienia wsparcia w wyborze, ustanowieniu, utrzymaniu usługi świadczonej na rzecz użytkownika, rozwiązywaniu problemów z nią związanych i zarządzaniu tą usługą. Dostawca zasobu może ponadto zwrócić się z wnioskiem o deanonimizację użytkownika. W takim przypadku centrum GOVSATCOM przekazuje wspomniany wniosek właściwemu organowi ds. GOV- SATCOM do oceny.
4. 
Centrum GOVSATCOM przekazuje właściwym organom ds. GOVSATCOM informacje niezbędne do dokonania wyboru, rezerwacji, ustanowienia i świadczenia usług.
Artykuł  5

Ustalanie hierarchii usług i poziomy bezpieczeństwa

1. 
Ustalanie hierarchii w zakresie świadczenia usług odbywa się zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1055.
2. 
Użytkownicy mają dostęp do usług należących do pakietu usług na podstawie poziomu bezpieczeństwa, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) C(2023) 3204 z dnia 30 maja 2023 r. 5 .
Artykuł  6

Łączenie i dostępność usług GOVSATCOM

1. 
Łączną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej udostępnia się za pośrednictwem pakietu usług z uwzględnieniem ich wartości atrybutów.
2. 
Dostępność usług w pakiecie jest zależna od podaży i popytu na łączoną i współdzieloną przepustowość i usługi łączności satelitarnej zamówione przez podmioty, o których mowa w art. 64 rozporządzenia (UE) 2021/696.
Artykuł  6a  6  

Przegląd zdolności i infrastruktury państw członkowskich

1. 
Uwzględniając monitorowanie podaży i popytu na GOVSATCOM, o którym mowa w art. 69 rozporządzenia (UE) 2021/696, państwa członkowskie informują Komisję, na jej wniosek lub na wniosek innego państwa członkowskiego i w terminie dwóch miesięcy od złożenia tego wniosku, czy zgadzają się na współdzielenie przepustowości lub infrastruktury naziemnej w ramach GOVSATCOM.
2. 
Komisja przeprowadza ocenę przepustowości lub infrastruktury naziemnej, o których mowa w ust. 1, w terminie sześciu miesięcy od otrzymania odpowiedzi od państwa członkowskiego i w razie potrzeby przystępuje do realizacji procedur nabycia.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Atrybuty kategorii usług łączności

Tabela 1

Usługa typu koniec-koniec

Atrybuty podstawowe
[Maksymalne] opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms (milisekundach)
Przepustowość* Szczytowa szybkość przesyłania informacji w Mb/s (megabitach na sekundę)
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika (FWD)/zwrotnego (RTN)

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Gwarantowana szybkość przesyłania informacji* Gwarantowana szybkość przesyłania informacji w Mb/s
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie
Połączenie z sieciami naziemnymi Tak/Nie

Uwaga: W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wymienić sieci naziemne, w odniesieniu do których zapewniono łączność

Tabela 2

Usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej

Atrybuty podstawowe
Maksymalne opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms
Szerokość pasma* Przepustowość w MHz
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika/zwrotnego

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Pasmo częstotliwości HF-VHF-UHF/L/S/C/X/Ku/Ka/Ka Gov/V/Q
Rodzaj usługi w zakresie częstotliwości FSS/MSS/BSS
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Interfejs stacji bazowej Opis interfejsu używanego do podłączenia urządzenia dostarczonego przez użytkownika do stacji bazowej
Dodatkowe możliwości kotwiczenia Tak/Nie

Uwaga: W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wymienić dodatkowe możliwości kotwiczenia (np. wieloprotokołowe przełączanie etykiet - ang. Multiprotocol Label Switching, łączność za pośrednictwem sieci Ethernet itp.)

Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie

Tabela 3

Usługi w zakresie przepustowości surowej

Atrybuty podstawowe
Maksymalne opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms
Szerokość pasma* Przepustowość w MHz
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika/zwrotnego

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Pasmo częstotliwości HF-VHF-UHF/L/S/C/X/Ku/Ka/Ka Gov/V/Q
Rodzaj usługi w zakresie częstotliwości FSS/MSS/BSS
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie

* W przypadku usługi niesymetrycznej atrybut ten przyjmuje dwie wartości; jedną w odniesieniu do łącza do użytkownika (satelita-użytkownik), a drugą w odniesieniu do łącza zwrotnego (użytkownik-satelita).

Rys.1

Obszary dostępności usług GOVSATCOM

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Wstępnie określone profile usług

Zwiększona łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 99,5 %
Poziom bezpieczeństwa Rozszerzone usługi, które zapewniają bardzo wysoki stopień dostępności i odporności oraz wysoki stopień poufności, integralności i dostępności.
Niezawodna łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 99,5 %
Poziom bezpieczeństwa Niezawodne usługi, które zapewniają wysoki stopień dostępności i odporności oraz wysoki stopień poufności, integralności i dostępności.
Gwarantowana łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 98 %
Poziom bezpieczeństwa Gwarantowane usługi, które zapewniają niższy stopień niezawodności i odporności oraz niższy stopień poufności, integralności i dostępności.
Poziomy bezpieczeństwa określono w decyzji wykonawczej (UE) C(2023)3204 z dnia 30 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1055 z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie określenia przepisów dotyczących współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii w celu spełnienia funkcji, o której mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (zob. s. 57 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2025/1211 z dnia 23 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1211) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lipca 2025 r.
4 Art. 2 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2025/1211 z dnia 23 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1211) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lipca 2025 r.
5 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 3204 z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia ogólnych wymogów bezpieczeństwa GOVSATCOM, o których mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696.
6 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2025/1211 z dnia 23 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1211) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 lipca 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.141.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1054 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego
Data aktu: 30/05/2023
Data ogłoszenia: 31/05/2023
Data wejścia w życie: 01/06/2023