uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c), art. 12 ust. 4, art. 53 ust. 2, art. 55 ust. 7, art. 82, art. 92 i art. 100, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/128 2 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) 2021/2116 w odniesieniu do publikowania informacji na temat beneficjentów Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR- ROW) ("przejrzystość").
(2) Aby ułatwić ogółowi społeczeństwa dostęp do opublikowanych informacji na temat beneficjentów EFRG i EFRROW i zwiększyć go, informacje publikowane przez państwa członkowskie na ich stronach internetowych powinny być również dostępne w co najmniej jednym z trzech języków roboczych Komisji.
(3) Art. 44 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 stanowi, że państwa członkowskie mają zbierać od beneficjentów informacje niezbędne do ich identyfikacji, w tym, w stosownych przypadkach, do identyfikacji grupy. Należy wyjaśnić, że państwo członkowskie powinno publikować ex post jedynie nazwę i numer VAT lub numer identyfikacji podatkowej podmiotu dominującego. Należy zatem odpowiednio sprostować ten artykuł.
(4) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne państw członkowskich, należy wyjaśnić, że od 2024 r. w odniesieniu do wszystkich płatności, w tym płatności dokonanych za cały rok budżetowy 2023 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 3 , do publikowania informacji o beneficjentach EFRG i EFRROW należy stosować jeden wspólny formularz.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/128 uchylono rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 4 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Nie wzięto jednak pod uwagę, że niektóre przepisy muszą nadal mieć zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz systemów wsparcia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 5 do roku kalendarzowego 2022 włącznie, do środków wdrażanych na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 6 , (UE) nr 229/2013 7 , (UE) nr 1308/2013 8 i (UE) nr 1144/2014 9 do dnia 31 grudnia 2022 r., w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz operacji wdrażanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 po dniu 31 grudnia 2022 r. i do zakończenia tych programów pomocy oraz w odniesieniu do wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 10 . Stworzyło to lukę prawną.
(6) Przy utrzymaniu art. 59 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 mającego zastosowanie do płatności dokonanych za lata budżetowe 2021, 2022 i 2023 rozdział VI rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 dotyczący przejrzystości ma zastosowanie wyłącznie do płatności dokonywanych począwszy od roku budżetowego 2024. W związku z tym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/128 nie uwzględniono w wystarczającym stopniu przepisów przejściowych zawartych w art. 104 rozporządzenia (UE) 2021/2116 i stworzono lukę prawną w odniesieniu do roku budżetowego 2023.
(7) Należy sprostować zakres i datę rozpoczęcia stosowania odnośnych przepisów rozporządzeń wykonawczych (UE) 2022/128 i (UE) nr 908/2014. Chociaż nadal obowiązują przepisy określone w art. 111 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i w art. 57 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 dotyczące informacji, które mają zostać opublikowane do dnia 31 maja 2023 r., nowe wymogi dotyczące publikacji mają zastosowanie do obowiązków publikacji od dnia 31 maja 2024 r., a zatem w odniesieniu do roku budżetowego 2023.
(8) W celu zwiększenia jasności prawa w odniesieniu do informacji, które mają być przekazywane beneficjentom, należy sprostować art. 61 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(9) Należy również wyjaśnić, że informacje na temat płatności z tytułu nowych środków lub rodzajów interwencji, które mogą być możliwe na podstawie przyszłych przepisów w dziedzinie polityki rolnej, powinny być również publikowane przez państwa członkowskie, nawet jeżeli dany środek lub rodzaj interwencji nie jest jeszcze ujęty w wykazie określonym w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(10) Aby uwzględnić potrzebę ciągłego stosowania niektórych przepisów w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz systemów wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ułatwić przekazywanie informacji między państwami członkowskimi a Komisją oraz zapewnić spójność przejścia do obecnych ram prawnych mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., państwa członkowskie powinny składać tylko jedną deklarację zarządczą obejmującą wydatki na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2116 oraz rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Należy zatem sprostować załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(11) W załącznikach VIII i IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 należy wprowadzić pewne sprostowania, aby zapewnić jednolite brzmienie w całym akcie.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/128.
(13) Ponieważ niniejsze rozporządzenie przewiduje sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, które ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., sprostowania te powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.111.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/860 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 w odniesieniu do przejrzystości, deklaracji zarządczej, jednostki koordynującej, jednostki certyfikującej oraz niektórych przepisów dotyczących EFRG i EFRROW |
| Data aktu: | 25/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 26/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2023, 01/01/2023 |