Wytyczne EBC/2022/50 (2023/833) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/833
z dnia 16 grudnia 2022 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2022/50)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 oraz art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .

(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony. W wyniku tego regularnego przeglądu w dniu 15 lipca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła wprowadzić pewne zmiany do zasad kontroli ryzyka.

(3) Rada Prezesów podjęła decyzję o dalszym wycofaniu tymczasowego zmniejszenia redukcji wartości w wycenie, o którym zadecydowano w ramach tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych przez Eurosystem w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Jest to drugi etap stopniowego wycofywania, o którym Rada Prezesów zadecydowała w dniu 23 marca 2022 r. i który zakończy to stopniowe wycofywanie zmniejszenia redukcji wartości w wycenie.

(4) Aby umożliwić bardziej precyzyjne i trafniejsze podejście do ryzyka związanego z instrumentami o długim okresie zapadalności, a tym samym poprawić pokrycie ryzyka w ramach schematu redukcji wartości, zdecydowano o podziale kategorii instrumentów o najdłuższym pozostałym okresie zapadalności (tj. powyżej dziesięciu lat ([10, ^)) na trzy nowe kategorie, od dziesięciu do piętnastu lat ([10, 15)), od piętnastu do trzydziestu lat ([15, 30)) i trzydzieści lat lub więcej ([30,^)). Decyzja ta, w połączeniu z decyzją o zastosowaniu obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny uzależnionej od okresu zapadalności, ma również na celu poprawę stopnia szczegółowości pokrycia ryzyka tej teoretycznej wyceny, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów o dłuższych okresach zapadalności.

(5) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zastąpieniu, zarówno w odniesieniu do stałych, jak i tymczasowych zasad dotyczących zabezpieczeń, obecnej zryczałtowanej obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny na poziomie 5 % mającej zastosowanie do aktywów rynkowych zgodnie z art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) schematem stopniowego obniżania wartości powiązanym z okresem zapadalności w odniesieniu do wszystkich teoretycznie wycenianych aktywów rynkowych, z wyjątkiem tych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości. Ma to na celu ochronę zabezpieczenia Eurosystemu w bardziej szczegółowy sposób przed ryzykiem modelu wynikającym z teoretycznej wyceny aktywów rynkowych.

(6) Ponadto, w celu odpowiedniego odzwierciedlenia ryzyka związanego z aktywami rynkowymi zmiennokuponowymi oraz w celu poprawy ochrony Eurosystemu przed ryzykiem zdecydowano o dostosowaniu klasyfikacji redukcji wartości aktywów rynkowych stałokuponowych i zmiennokuponowych, ponieważ wykazały one porównywalne poziomy całkowitego ryzyka.

(7) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2b. Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami kwalifikowane na podstawie w art. 3 ust. 1, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości. Obniżka wartości w wycenie zależy od średniego ważonego terminu do wykupu danego aktywu, na poziomach określonych w tabeli 4 załącznika do wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) (*).

_________________________________

(*) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).";

2)
art. 8b zatytułowany "Przyjmowanie określonych aktywów rynkowych i emitentów kwalifikowanych na dzień 7 kwietnia 2020 r." uchyla się;
3)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie określone w załączniku I do niniejszych wytycznych;
4)
załącznik IIb otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 29 czerwca 2023 r. Najpóźniej do dnia 17 lutego 2023 r. KBC powiadamiają EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Załącznik IIa do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych

Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 7,0
Stopień 3 [1,3) 10,0
[3,5) 13,0
[5,7) 15,0
[7,10) 18,0
[10,15) 27,0
[15,30) 31,0
[30, ") 33,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż
trzy lata itd."

ZAŁĄCZNIK  II

Załącznik IIb do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do aktywów rynkowych kwalifikowanych na podstawie art. 8a niniejszych wytycznych

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza
kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 8,0 8,0
[1,3) 12,0 13,0
[3,5) 14,0 15,0
Stopień 4 [5,7) 15,5 17,0
[7,10) 16,5 18,0
[10,15) 17,0 20,0
[15,30) 19,0 22,0
[30, ") 20,0 23,0
[0,1) 10,0 10,0
[1,3) 14,0 15,0
[3,5) 16,5 17,5
Stopień 5 [5,7) 18,0 19,5
[7,10) 19,0 20,5
[10,15) 20,0 23,0
[15,30) 21,0 24,0
[30, ") 23,0 26,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń i zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.104.48

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2022/50 (2023/833) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 16/12/2022
Data ogłoszenia: 19/04/2023
Data wejścia w życie: 29/06/2023