a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 272/2009 2 uzupełnia wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 272/2009 powierza się Komisji zadanie uznawania równoważności norm ochrony stosowanych przez państwa trzecie, zgodnie z kryteriami określonymi w części E załącznika do tego rozporządzenia.
(3) W załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 3 wymieniono państwa trzecie, w których stosowane normy ochrony uznaje się za równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami ochrony lotnictwa cywilnego.
(4) Komisja sprawdziła, że Republika Serbii spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty oraz ochrony statków powietrznych w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie.
(5) Komisja sprawdziła, że Państwo Izrael spełnia kryteria określone w części E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 272/2009 w odniesieniu do ochrony statków powietrznych i kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona.
(6) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/111 4 zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 włączono zarówno Republikę Serbii, w odniesieniu do portu lotniczego im. Nikoli Tesli w Belgradzie, jak i Państwo Izrael, w odniesieniu do międzynarodowego portu lotniczego Ben Guriona, do odpowiednich załączników zawierających wykaz państw trzecich uznanych za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/413 5 zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 uznano Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami. Załącznik do tego rozporządzenia między innymi zastąpił całą treść dodatków 3-B, 4-B, 5-A i 6-F nowymi dodatkami zawierającymi również Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(8) Datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413 określono w art. 3 jako dzień następujący po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zgodnie z art. 50 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Opóźnione wejście w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413 w dniu 1 stycznia 2021 r. spowodowało zastąpienie od tego dnia dodatków 3-B, 4-B, 5-A i 6-F dodatkami zawierającymi wykazy, które nie odzwierciedlają zmian, jakie zaszły po przyjęciu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/413, a mianowicie wykazy wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/111.
(9) Konieczne jest zatem przywrócenie prawidłowych wykazów państw trzecich uznanych za stosujące normy ochrony równoważne ze wspólnymi podstawowymi normami poprzez dodanie tych państw trzecich, które zostały już dodane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/111.
(10) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/255 6 zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 wprowadzono nowy plan działania dotyczący stopniowego ukończenia instalacji systemów wykrywania materiałów wybuchowych (EDS) spełniających normę 3 do kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego w europejskich portach lotniczych, dodając niezbędną elastyczność w związku z pandemią COVID-19. Opracowując taki plan działania, omyłkowo nie przyznano podobnej dodatkowej elastyczności od dnia 1 września 2021 r. operatorom nadal stosującym normę 2 EDS do kontroli bezpieczeństwa ładunku i poczty. Właściwe organy powinny mieć możliwość zezwolenia na rozsądne rozszerzenie stosowania normy 2 EDS również na operatorów zaangażowanych w kontrolę bezpieczeństwa ładunku i poczty.
(11) Doświadczenie zdobyte w trakcie wdrażania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1998 wskazuje na potrzebę wprowadzenia pewnych zmian w sposobach wdrażania niektórych wspólnych podstawowych norm w obszarach unijnych podmiotów zatwierdzających ds. ochrony lotnictwa oraz stopniowego wycofania jednoobrazowych urządzeń rentgenowskich. Należy dostosować odpowiednie przepisy załącznika, aby poprawić jasność prawa, ujednolicić wspólną interpretację prawodawstwa oraz zapewnić jak najlepsze wdrożenie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 300/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: