(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2022 r.)
URZĄD NADZORU EFTA,
uwzględniając Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 1 ust. 2 oraz art. 3 protokołu 1 do tego porozumienia,
uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13 załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("rozporządzenie (UE) 2016/429") 1 , zmieniony i dostosowany do Porozumienia EOG poprzez dostosowania szczegółowe i sektorowe, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, w szczególności art. 257 ust. 1, art. 258 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 259 ust. 1 lit. c) tego aktu,
uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13e załącznika I do Porozumienia EOG, rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania ("rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687") 2 , zmieniony i dostosowany do Porozumienia EOG dostosowaniami szczegółowymi i sektorowymi, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, w szczególności art. 21, 39 i 55 tego aktu,
uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 13a załącznika I do Porozumienia EOG, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie ("rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1882") 3 , dostosowany do Porozumienia EOG dostosowaniami szczegółowymi i sektorowymi, o których mowa w załączniku I do tego porozumienia, a w szczególności jego art. 1 i 2 oraz załącznik do niego,
dostosowany do Porozumienia EOG przez pkt 4 lit. d) protokołu 1 do Porozumienia EOG,
a także mając na uwadze, co następuje:
Wysoce zjadliwa grypa ptaków jest wirusową chorobą zakaźną ptaków i może wywierać poważny wpływ na rentowność gospodarstw drobiarskich, co z kolei wywołuje zakłócenia w handlu wewnątrz Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG"). Wirusy wysoce zjadliwej grypy ptaków mogą zakażać ptaki migrujące i być przez nie następnie przenoszone na duże odległości podczas ich jesiennych i wiosennych migracji. Dlatego występowanie wirusów wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikiego ptactwa stwarza stałe ryzyko bezpośredniego i pośredniego wprowadzenia tych wirusów do gospodarstw, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli. W przypadku wystąpienia ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których utrzymuje się drób lub ptaki żyjące w niewoli.
Rozporządzenie (UE) 2016/429, rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1882 zostały włączone do załączników do Porozumienia EOG i są stosowane od dnia 21 kwietnia 2021 r.
W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono nowe ramy prawne dotyczące zapobiegania chorobom przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz zwalczania takich chorób. Wysoce zjadliwą grypę ptaków wymieniono w art. 9 ust. 1 lit. a) pkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/429 jako chorobę umieszczoną w wykazie, która podlega przepisom dotyczącym zapobiegania chorobom i ich zwalczania ustanowionym w tym rozporządzeniu. Załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1882 wymienia wysoce zjadliwą grypę ptaków jako chorobę kategorii A, D i E zgodnie z definicją w art. 1 tego rozporządzenia.
Art. 259. ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 zobowiązuje Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") do dokonywania przeglądu środków nadzwyczajnych wprowadzonych przez właściwe organy Norwegii na podstawie art. 257 ust. 1 lit. a) lub art. 258 tego rozporządzenia w przypadku wystąpienia ogniska choroby umieszczonej w wykazie, o której mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), w tym wysoce zjadliwej grypy ptaków ("środki norweskie"). Art. 259 ust. 1 lit. c) zobowiązuje Urząd do wprowadzenia środków nadzwyczajnych, o których mowa w art. 257 ust. 1, zatwierdzających środki norweskie, jeśli uzna on to za konieczne w celu uniknięcia nieuzasadnionych zakłóceń w przemieszczaniu zwierząt i produktów.
Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/687 uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób kategorii A, B i C określone w rozporządzeniu (UE) 2016/429, w tym środki zwalczania chorób w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków. W art. 21 wspomnianego rozporządzenia przewiduje się ustanowienie obszarów zapowietrzonych i obszarów zagrożonych w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym wysoce zjadliwej grypy ptaków. Ten podział na obszary służy w szczególności zachowaniu statusu zdrowotnego ptaków na pozostałym terytorium Norwegii poprzez uniemożliwianie wprowadzenia czynnika chorobotwórczego i zapewnianie wczesnego wykrywania choroby.
Norwegia zgłosiła wystąpienie na swoim terytorium ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków w stadzie kur niosek w dniu 12 listopada 2021 r. ("pierwsze ognisko") 4 . Właściwe organy norweskie wprowadziły niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tego ogniska.
W dniu 18 listopada 2021 r. Norwegia zgłosiła wystąpienie drugiego ogniska 5 wysoce zjadliwej grypy ptaków w gospodarstwie zajmującym się chowem kur niosek położonym w granicach obszarów już ustanowionych wokół pierwszego ogniska. Właściwe organy norweskie wprowadziły niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym dostosowały obszary zapowietrzone i zagrożone wokół pierwszego ogniska w celu uwzględnienia obszaru zapowietrzonego w promieniu co najmniej trzech kilometrów oraz obszaru zagrożonego w promieniu dziesięciu kilometrów wokół gospodarstwa, w którym wystąpiło drugie ognisko.
W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom handlu w EOG należy jak najszybciej określić obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione przez Norwegię w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków.
W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji zatwierdzającej środki norweskie na podstawie art. 259 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429 wymieniono obszary zapowietrzone i zagrożone w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków w Norwegii, gdzie stosuje się środki zwalczania chorób określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/687, oraz określono czas trwania regionalizacji.
We współpracy z Norwegią Urząd zbadał środki zwalczania chorób i stwierdził, że granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wyznaczone przez właściwe organy Norwegii znajdują się w wystarczającej odległości od wszystkich gospodarstw, w których potwierdzono wystąpienie ogniska choroby.
W dniu 17 listopada 2021 r. decyzją delegowaną nr 262/21/COL (dokument nr 1249845) Urząd należycie przedłożył Komitetowi EFTA ds. Weterynaryjnych i Fitosanitarnych ("Komitet EFTA") projekt decyzji zgodnie z art. 259 ust. 1 i art. 266 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429. W dniu 23 listopada 2021 r. Komitet EFTA wydał pozytywną opinię w sprawie projektu decyzji. Projekt decyzji jest zatem zgodny z opinią Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL,
| Hogni S. KRISTJANSSON | Melpo-Menie JOSEPHIDES |
| Odpowiedzialny członek Kolegium | zatwierdzająca jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.8.187 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 264/21/COL w sprawie środków nadzwyczajnych w Norwegii w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków na podstawie art. 259 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz art. 21, 39 i 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 |
| Data aktu: | 23/11/2021 |
| Data ogłoszenia: | 13/01/2022 |