Decyzja EBC/2022/6 (2022/368) zmieniająca decyzję (UE) 2015/2218 w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/368
z dnia 18 lutego 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2015/2218 w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej (EBC/2022/6)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 6 oraz art. 132,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 604/2014 2  ustanowiono kryteria jakościowe i ilościowe w celu określenia kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka danej instytucji. Rozporządzenie to ustanowiło również procedurę, w ramach której instytucja może stwierdzić, że chociaż pracownik spełnia kryteria ilościowe, jego działalność zawodowa nie jest uznawana za mającą istotny wpływ na profil ryzyka tej instytucji, i na podstawie takiego ustalenia może powiadomić właściwy organ o wyłączeniu takiego pracownika z domniemania, że jego działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji, lub też zwrócić się tego organu o zezwolenie na takie wyłączenie. EBC, jako podmiot odpowiedzialny za zapewnienie, by podmioty podlegające jego bezpośredniemu nadzorowi stosowały przepisy dotyczące identyfikacji pracowników w sposób spójny i gwarantujący prawidłowość takiej identyfikacji, przyjął decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38) 3 , której celem jest doprecyzowanie procedury wyłączenia pracowników zgodnie z postanowieniami art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014.

(2) W związku z wprowadzeniem zmian do dyrektywy 2013/36/UE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  rozporządzenie delegowane (UE) nr 604/2014 zostało uchylone w odniesieniu do instytucji kredytowych i zastąpione w dniu 14 czerwca 2021 r. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/923 5 , które odzwierciedla nowe projektowane regulacyjne standardy techniczne, w celu zdefiniowania pojęcia obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnej, istotnej jednostki gospodarczej oraz znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz w celu określenia pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 94 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE. Rozporządzenie delegowane (UE) 2021/923 eliminuje również procedurę powiadamiania i określa kryteria oceny wyjątkowych okoliczności zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.

(3) Zagwarantowanie pewności prawnej instytucjom kredytowym, które złożyły zawiadomienia i wnioski zgodnie z niniejszym rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 604/2014 lub wnioski o uprzednią zgodę zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/923 przed wejściem niniejszej decyzji w życie wymaga ustanowienia środków przejściowych.

(4) Decyzja (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Niniejsza decyzja określa wymogi proceduralne dotyczące występowania przez nadzorowane instytucje kredytowe do EBC z wnioskami o uprzednią zgodę na wyłączanie pracowników lub kategorii pracowników z domniemania bycia ustalonymi pracownikami zgodnie z kryteriami ilościowymi określonymi w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/923 * .";

2)
w art. 2 pkt 3) otrzymuje brzmienie:

"3) »ustaleni pracownicy« - a) wszystkich pracowników i kategorie pracowników nadzorowanej instytucji kredytowej, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka tej instytucji kredytowej i którzy zostali wskazani w art. 92 ust. 3 lit. a)-c) dyrektywy 2013/36/UE; oraz b) pozostałych pracowników i kategorie pracowników, którzy nie są wyraźnie wskazani w art. 92 ust. 3 lit. a)-c) dyrektywy 2013/36/UE i których działalność zawodowa ma wpływ na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej równie istotny jak profil ryzyka pracowników lub kategorii pracowników ustalonych zgodnie z art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.";

3)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Wnioski o uprzednią zgodę składane zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 zawierają następujące informacje na koniec poprzedniego roku obrachunkowego oraz za bieżący rok obrachunkowy:";

b)
w ust. 1 lit. e) i f) otrzymują brzmienie:

"e) liczbę ustalonych pracowników określoną na podstawie kryteriów jakościowych wskazanych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923;";

"f) liczbę ustalonych pracowników określoną wyłącznie na podstawie kryteriów ilościowych wskazanych w art. 92 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 wraz ze wskazaniem, do których kategorii określonych w art. 92 ust. 3 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 6 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 dany ustalony pracownik należy;";

c)
w ust. 2 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"2. Wnioski o uprzednią zgodę składane zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 zawierają następujące informacje dla każdego pracownika, w odniesieniu do którego występuje się o stosowanie art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923:";

d)
w ust. 2 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) łączną kwotę wynagrodzenia w euro oraz stosunek stałych składników wynagrodzenia do zmiennych składników wynagrodzenia przyznanych pracownikowi w roku odniesienia;";

e)
w ust. 2 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) kryteria ilościowe, na podstawie których pracownika zakwalifikowano jako ustalonego pracownika (art. 6 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923);";

f)
w ust. 2 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) kryteria, na podstawie których wnioskuje się o uprzednią zgodę na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 w odniesieniu do pracownika (art. 6 ust. 2 lit. a) lub b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923).";

g)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wniosek o uprzednią zgodę, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, zawiera roczne sprawozdanie z audytu wewnętrznego lub zewnętrznego dotyczące procesu identyfikacji pracowników i jego wyników w odniesieniu do każdego pracownika, dla którego złożono wniosek o uprzednią zgodę na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923.";

4)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Dokumentacja wymagana do udowodnienia, że pracownik lub kategoria pracowników prowadzi działalność zawodową i posiada uprawnienia jedynie w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą";

b)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Składając wnioski o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 nadzorowana instytucja kredytowa składa w EBC następującą dokumentację w celu wykazania, że dany pracownik lub kategoria pracowników, do której dany pracownik należy, prowadzi działalność zawodową oraz posiada uprawnienia w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą w rozumieniu art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:";

c)
w ust. 1 dodaje się lit. da) w brzmieniu:

"da) oświadczenie uzasadniające, dlaczego dana jednostka gospodarcza nie jest uważana za mającą istotny wpływ na kapitał wewnętrzny nadzorowanej instytucji kredytowej;";

d)
w ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) oświadczenie wyjaśniające, dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała pracownikowi lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, wynagrodzenie spełniające kryteria określone w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 pomimo tego, że pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik ten należy, prowadzi działalność zawodową w jednostce gospodarczej, która nie jest istotną jednostką gospodarczą;";

e)
w ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) oświadczenie wraz z uzasadnieniem wyjaśniające, dlaczego pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik należy, nie spełnia kryteriów jakościowych określonych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923;";

f)
w ust. 1 dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g) szczegółowe i wyczerpujące oświadczenie wyjaśniające, dlaczego dana jednostka gospodarcza nie jest główną linią biznesową w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 36) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE * lub w rozumieniu innego aktu delegowanego, do przyjęcia którego Komisja jest uprawniona na podstawie art. 2 ust. 2 tej dyrektywy.";

5)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Dokumentacja wymagana na potrzeby wykazania, że działalność zawodowa pracownika lub kategorii pracowników nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej";

b)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Składając wnioski o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, nadzorowane instytucje kredytowe składają w EBC następującą dokumentację w celu wykazania, że działalność zawodowa danego pracownika lub kategorii pracowników, do której dany pracownik należy, nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej w rozumieniu art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:";

c)
w ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) szczegółowy opis kryteriów ustanowionych w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 i które zostały wykorzystane do stwierdzenia, że działalność zawodowa pracownika lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej, wraz ze wskazaniem, w jaki sposób kryteria te zostały zastosowane oraz w jaki sposób uwzględniono wszystkie odpowiednie wskaźniki ryzyka i wyników wykorzystywane na potrzeby wewnętrznych pomiarów ryzyka;";

d)
w ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) oświadczenie wyjaśniające, dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała pracownikowi lub kategorii pracowników, do której pracownik należy, wynagrodzenie spełniające kryteria ustanowione w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 pomimo tego, że pracownik nie ma znaczącego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej;";

e)
w ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) oświadczenie wraz z uzasadnieniem wyjaśniające, dlaczego dany pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik ten należy, nie spełnia kryteriów jakościowych określonych w art. 92 ust. 3 lit. a) oraz b) dyrektywy 2013/36/UE oraz w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923;";

6)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Składając wniosek o uprzednią zgodę zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 dotyczący pracownika, któremu w poprzednim roku obrachunkowym lub za poprzedni rok obrachunkowy przyznano łączne wynagrodzenie wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR, nadzorowana instytucja kredytowa składa w EBC następującą dokumentację w celu wykazania istnienia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923:";

b)
w ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) szczegółowy opis wyjątkowych okoliczności związanych z danym pracownikiem, wyjaśniający dlaczego nadzorowana instytucja kredytowa przyznała takiemu pracownikowi wynagrodzenie nie mniejsze niż 1 000 000 EUR, pomimo tego, że pracownik nie ma istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej.";

7)
skreśla się art. 7;
8)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Termin składania wniosków o udzielenie uprzedniej zgody

Wnioski o udzielenie uprzedniej zgody, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923 składa się niezwłocznie, nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia poprzedniego roku obrachunkowego.";

9)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Na podstawie informacji zawartych we wniosku o uprzednią zgodę, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, EBC ocenia:";

b)
w ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) przesłanki, na podstawie których nadzorowana instytucja kredytowa ustaliła, że dany pracownik lub kategoria pracowników, do której pracownik należy, spełnia jeden z warunków określonych w art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923;";

c)
w ust. 1 lit. c) pkt (i) oraz (ii) otrzymują brzmienie:

"i) czy nadzorowana instytucja kredytowa należycie uwzględniła warunek określony, w zależności od przypadku, w art. 6 ust. 2 lit. a) lub w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923; oraz

ii) czy nadzorowana instytucja kredytowa wykazała, że pracownik (lub kategoria pracowników, do której ten pracownik należy), w odniesieniu do którego złożono wniosek o uprzednią zgodę, o której mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/923, nie ma wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej równie istotnego jak wpływ kategorii pracowników określonych w art. 92 ust. 3 lit. a), b) lub c) dyrektywy 2013/36/UE;";

d)
w ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) w odniesieniu do wniosków o udzielenie uprzedniej zgody e odniesieniu do pracowników, którym przyznano wynagrodzenie w łącznej wysokości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR - czy zaistniały nadzwyczajne okoliczności. W wymienionych przypadkach EBC przed podjęciem decyzji informuje o wynikach wstępnej oceny Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.";

e)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. EBC wydaje decyzję w terminie 3 miesięcy od otrzymania kompletnej dokumentacji.";

f)
skreśla się ust. 3;
10)
w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Uprzednia zgoda udzielona przez EBC na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923 ma zastosowanie jedynie do wyników pracownika w trakcie roku obrachunkowego następującego po roku, w którym decyzja nadzorcza EBC obejmująca taką zgodę została przekazana nadzorowanej instytucji kredytowej.".

Artykuł  2

Przepisy przejściowe

1. 
Zawiadomienia na podstawie art. 4 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 604/2014 oraz wnioski na podstawie art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia delegowanego, które zostały złożone przed dniem 14 czerwca 2021 r., nadal podlegają procedurom i wymogom określonym w decyzji (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38), jako że mają one zastosowanie przed dniem wejścia niniejszej decyzji w życie.
2. 
Wnioski o uprzednią zgodę na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2021/923, które zostały złożone przed dniem wejścia niniejszej decyzji w życie, nadal podlegają procedurom i wymogom określonym w decyzji (UE) 2015/2218 (EBC/2015/38), jako że mają one zastosowanie przed dniem wejścia niniejszej decyzji w życie.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 18 lutego 2022 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 604/2014 z dnia 4 marca 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w odniesieniu do kryteriów jakościowych i właściwych kryteriów ilościowych ustalania kategorii pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka instytucji (Dz.U. L 167 z 6.6.2014, s. 30).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/2218 z dnia 20 listopada 2015 roku w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej (Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 66).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (Dz.U. L 203 z 9.6.2021, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy (Dz.U. L 203 z 9.6.2021, s. 1).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.69.117

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/6 (2022/368) zmieniająca decyzję (UE) 2015/2218 w sprawie procedury dotyczącej wyłączenia pracowników spod domniemania posiadania istotnego wpływu na profil ryzyka nadzorowanej instytucji kredytowej
Data aktu: 18/02/2022
Data ogłoszenia: 04/03/2022
Data wejścia w życie: 24/03/2022