Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii

DECYZJA DELEGOWANA URZĄD NADZORU EFTA nr 271/21/COL
z dnia 3 grudnia 2021 r.
ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii [2022/293]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności protokół 1,

uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 11b i rozdziale II pkt 31q załącznika I do porozumienia EOG oraz w rozdziale XII pkt 164 załącznika II do porozumienia EOG, a mianowicie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1  ("rozporządzenie (UE) 2017/625"), w szczególności jego art. 118 ust. 1,

w brzmieniu zmienionym i dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załącznikach I i II do niego,

a także mając na uwadze, co następuje:

Za egzekwowanie prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii odpowiadają państwa EOG, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi EOG są skutecznie przestrzegane i egzekwowane.

Z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że eksperci Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") są zobowiązani do przeprowadzania kontroli, w tym audytów, w Norwegii i Islandii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG. Kontrole Urzędu należy przeprowadzać w obszarach bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, środków ochrony roślin, produkcji ekologicznej oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy.

Z art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że Urząd jest zobowiązany określić program kontroli dotyczący kontroli, jakie mają przeprowadzić jego eksperci w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 tego rozporządzenia.

Wieloletni program kontroli na lata 2022-2026 dotyczy niektórych obszarów priorytetowych. Kryteria stosowane w celu określenia priorytetów obejmują m.in. zidentyfikowane zagrożenia i nowe pojawiające się zagadnienia (np. choroby zwierząt lub kryzysy żywnościowe lub paszowe), znaczenie danego sektora w Islandii i Norwegii, wyniki osiągane w przeszłości przez Islandię i Norwegię w danej dziedzinie oraz informacje z odpowiednich źródeł, w tym priorytety określone przez Komisję Europejską w jej programie kontroli 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1.
Wieloletni program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii i Norwegii.
3.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej podpisania.
4.
Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2021 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL,

Högni S. KRISTJÁNSSON Melpo-Menie JOSÉPHIDÈS
Odpowiedzialny członek Kolegium Zatwierdzająca jako dyrektor
ds. prawnych i wykonawczych

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

Wieloletni program kontroli obejmuje obszary, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a także inne obszary przewidziane w tym rozporządzeniu, takie jak kontrole dotyczące oszustw i kontrole przywozu.

Urząd określił pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, produkcji ekologicznej, kontroli dotyczących oszustw i kontroli przywozu oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów.

Kontrole Urzędu obejmują określone obszary priorytetowe w Islandii i Norwegii. Konkretne kwestie objęte indywidualnymi kontrolami zostaną dostosowane do sytuacji w każdym z tych państw, a w przypadku Islandii - będą podlegały wyjątkom mającym zastosowanie w odniesieniu do przepisów w dziedzinie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Eksperci Urzędu prowadzą kontrole, w tym weryfikacje na miejscu, audyty i analizy dokumentacji, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Kontrole przeprowadzane przez Urząd mają na celu objęcie w znacznym zakresie obszarów, które Urząd określił jako priorytetowe i które wymagają sprawdzenia stopnia wdrożenia i skuteczności systemów kontroli urzędowych i środków egzekwowania przepisów.

W części A załącznika wymieniono istotne obszary kontroli wraz z celami kontroli Urzędu na lata 2022-2026. W części B załącznika określono obszary priorytetowe każdego z obszarów kontroli.

Część A - Obszary kontroli i cele kontroli Urzędu

1)
Żywność i bezpieczeństwo żywności

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa żywności dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego (w tym również identyfikowalności i etykietowania, bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz chorób odzwierzęcych przenoszonych przez żywność), pozostałości i zanieczyszczeń, informacji na temat żywności dla konsumentów, a także stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

2)
Pasze i bezpieczeństwo pasz

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa pasz (w tym higieny pasz, zatwierdzania i rejestracji zakładów, zanieczyszczenia, identyfikowalności i etykietowania pasz), paszy leczniczej, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

3)
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

4)
Zdrowie zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie zdrowia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania zdrowiem zwierząt, programów na rzecz osiągnięcia statusu obszaru wolnego od choroby i jego utrzymania, kontroli głównych aktywnych chorób zwierząt oraz gotowości do reagowania w przypadku wystąpienia wielu ognisk chorób epizootycznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

5)
Dobrostan zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie dobrostanu zwierząt w gospodarstwach rolnych, podczas transportu i uboju, zmniejszania liczebności i uśmiercania z konieczności, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

6)
Produkcja ekologiczna

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących produkcji i etykietowania produktów ekologicznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

7)
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Islandii i Norwegii z państw trzecich, w tym zgodności z wymogami dotyczącymi punktów kontroli granicznej, a także ogólnymi i szczegółowymi wymogami EOG mającymi zastosowanie do odpowiednich zwierząt i towarów. Szczególny nacisk zostanie położony na przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz powiązanymi aktami delegowanymi i wykonawczymi.

8)
Aspekty ogólne i horyzontalne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie identyfikacji nieuczciwych lub wprowadzających w błąd praktyk w obszarach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz podejmowania działań następczych w związku z tymi praktykami, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie. Zweryfikowanie, czy Islandia i Norwegia podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w trakcie kontroli przeprowadzanych przez Urząd. Zweryfikowanie zastosowanych rozwiązań w zakresie weryfikacji i skuteczności kontroli urzędowych.

CZĘŚĆ B - Obszary priorytetowe

Obszar priorytetowy 2022-2026
Żywność i bezpieczeństwo żywności Żywność pochodzenia zwierzęcego Bezpieczeństwo mięsa ssaków i ptaków oraz produktów z nich otrzymywanych, mleka i przetworów mlecznych, produktów rybołówstwa oraz higieny produkcji żywych małży
Żywność niepochodząca od zwierząt Bezpieczeństwo owoców i warzyw, ziół, przypraw i kiełków, w tym substancji zanieczyszczających
Pozostałości i zanieczyszczenia Pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń środowiskowych
Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych
Materiały i wyroby, które mają kontakt z żywnością Materiały i wyroby, które mają bezpośredni lub pośredni kontakt z żywnością
Pasze

i bezpieczeństwo pasz

Ogólna higiena pasz Bezpieczeństwo pasz na wszystkich etapach, w tym produkcji pierwotnej, zatwierdzania i rejestracji zakładów, higieny pasz, identyfikowalności, etykietowania i zanieczyszczeń.
Pasza lecznicza Produkcja, dystrybucja i stosowanie paszy leczniczej
Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz, w tym etykietowanie i informowanie konsumentów, pakowanie i prezentacja
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne
Zdrowie zwierząt Zdrowie zwierząt wodnych

Zdrowie zwierząt lądowych

Zarządzanie zdrowiem zwierząt, w tym programy na rzecz uzyskania statusu obszaru wolnego od choroby oraz utrzymania takiego statusu, a także aktywne choroby epizootyczne (np. ptasia grypa)
Gotowość i zapobieganie Planowanie awaryjne
Dobrostan zwierząt W gospodarstwie Transport Świniowate, kury nioski, kurczęta rzeźne, małe przeżuwacze oraz bydło
Podczas uśmiercania Ubój, uśmiercanie z konieczności i w celu zmniejszenia liczebności
Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami Zgodność ponownie i nowo wyznaczonych punktów kontroli granicznej i ośrodków inspekcyjnych
Kontrole urzędowe zwierząt i towarów Kontrole urzędowe żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz niepochodzących od zwierząt z państw trzecich
Aspekty ogólne i horyzontalne Zalecenia dotyczące działań następczych Zalecenia sektorowe działań następczych i przegląd ogólny
Oszustwa Rozwiązania stosowane w celu zwalczania nieuczciwych lub oszukańczych praktyk
Weryfikacja skuteczności kontroli urzędowych Obowiązujące ustalenia mające na celu weryfikację skuteczności kontroli urzędowych
1 Włączone do Porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 210/2019 z dnia 27 września 2019 r..
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1550 z dnia 23 października 2020 r. ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego (Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 9).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.43.87

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii
Data aktu: 03/12/2021
Data ogłoszenia: 24/02/2022