Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii

DECYZJA DELEGOWANA URZĄD NADZORU EFTA nr 271/21/COL
z dnia 3 grudnia 2021 r.
ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii [2022/293]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności protokół 1,

uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 11b i rozdziale II pkt 31q załącznika I do porozumienia EOG oraz w rozdziale XII pkt 164 załącznika II do porozumienia EOG, a mianowicie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1  ("rozporządzenie (UE) 2017/625"), w szczególności jego art. 118 ust. 1,

w brzmieniu zmienionym i dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załącznikach I i II do niego,

a także mając na uwadze, co następuje:

Za egzekwowanie prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii odpowiadają państwa EOG, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi EOG są skutecznie przestrzegane i egzekwowane.

Z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że eksperci Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") są zobowiązani do przeprowadzania kontroli, w tym audytów, w Norwegii i Islandii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG. Kontrole Urzędu należy przeprowadzać w obszarach bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, środków ochrony roślin, produkcji ekologicznej oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy.

Z art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że Urząd jest zobowiązany określić program kontroli dotyczący kontroli, jakie mają przeprowadzić jego eksperci w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 tego rozporządzenia.

Wieloletni program kontroli na lata 2022-2026 dotyczy niektórych obszarów priorytetowych. Kryteria stosowane w celu określenia priorytetów obejmują m.in. zidentyfikowane zagrożenia i nowe pojawiające się zagadnienia (np. choroby zwierząt lub kryzysy żywnościowe lub paszowe), znaczenie danego sektora w Islandii i Norwegii, wyniki osiągane w przeszłości przez Islandię i Norwegię w danej dziedzinie oraz informacje z odpowiednich źródeł, w tym priorytety określone przez Komisję Europejską w jej programie kontroli 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

1.
Wieloletni program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku do niniejszej decyzji.
2.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii i Norwegii.
3.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej podpisania.
4.
Niniejsza decyzja jest autentyczna w języku angielskim.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2021 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL,

Högni S. KRISTJÁNSSON Melpo-Menie JOSÉPHIDÈS
Odpowiedzialny członek Kolegium Zatwierdzająca jako dyrektor
ds. prawnych i wykonawczych

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono program kontroli, które mają być przeprowadzane w latach 2022-2026 przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.

Wieloletni program kontroli obejmuje obszary, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a także inne obszary przewidziane w tym rozporządzeniu, takie jak kontrole dotyczące oszustw i kontrole przywozu.

Urząd określił pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, produkcji ekologicznej, kontroli dotyczących oszustw i kontroli przywozu oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów.

Kontrole Urzędu obejmują określone obszary priorytetowe w Islandii i Norwegii. Konkretne kwestie objęte indywidualnymi kontrolami zostaną dostosowane do sytuacji w każdym z tych państw, a w przypadku Islandii - będą podlegały wyjątkom mającym zastosowanie w odniesieniu do przepisów w dziedzinie zdrowia i dobrostanu zwierząt.

Eksperci Urzędu prowadzą kontrole, w tym weryfikacje na miejscu, audyty i analizy dokumentacji, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.

Kontrole przeprowadzane przez Urząd mają na celu objęcie w znacznym zakresie obszarów, które Urząd określił jako priorytetowe i które wymagają sprawdzenia stopnia wdrożenia i skuteczności systemów kontroli urzędowych i środków egzekwowania przepisów.

W części A załącznika wymieniono istotne obszary kontroli wraz z celami kontroli Urzędu na lata 2022-2026. W części B załącznika określono obszary priorytetowe każdego z obszarów kontroli.

Część A - Obszary kontroli i cele kontroli Urzędu

1)
Żywność i bezpieczeństwo żywności

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa żywności dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego (w tym również identyfikowalności i etykietowania, bezpieczeństwa mikrobiologicznego oraz chorób odzwierzęcych przenoszonych przez żywność), pozostałości i zanieczyszczeń, informacji na temat żywności dla konsumentów, a także stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

2)
Pasze i bezpieczeństwo pasz

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie bezpieczeństwa pasz (w tym higieny pasz, zatwierdzania i rejestracji zakładów, zanieczyszczenia, identyfikowalności i etykietowania pasz), paszy leczniczej, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

3)
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych oraz przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

4)
Zdrowie zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie zdrowia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania zdrowiem zwierząt, programów na rzecz osiągnięcia statusu obszaru wolnego od choroby i jego utrzymania, kontroli głównych aktywnych chorób zwierząt oraz gotowości do reagowania w przypadku wystąpienia wielu ognisk chorób epizootycznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

5)
Dobrostan zwierząt

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie dobrostanu zwierząt w gospodarstwach rolnych, podczas transportu i uboju, zmniejszania liczebności i uśmiercania z konieczności, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

6)
Produkcja ekologiczna

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących produkcji i etykietowania produktów ekologicznych, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie.

7)
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Islandii i Norwegii z państw trzecich, w tym zgodności z wymogami dotyczącymi punktów kontroli granicznej, a także ogólnymi i szczegółowymi wymogami EOG mającymi zastosowanie do odpowiednich zwierząt i towarów. Szczególny nacisk zostanie położony na przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz powiązanymi aktami delegowanymi i wykonawczymi.

8)
Aspekty ogólne i horyzontalne

Zweryfikowanie przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG w zakresie identyfikacji nieuczciwych lub wprowadzających w błąd praktyk w obszarach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625 oraz podejmowania działań następczych w związku z tymi praktykami, a także przeprowadzania kontroli urzędowych w tym zakresie. Zweryfikowanie, czy Islandia i Norwegia podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w trakcie kontroli przeprowadzanych przez Urząd. Zweryfikowanie zastosowanych rozwiązań w zakresie weryfikacji i skuteczności kontroli urzędowych.

CZĘŚĆ B - Obszary priorytetowe

Obszar priorytetowy 2022-2026
Żywność i bezpieczeństwo żywności Żywność pochodzenia zwierzęcego Bezpieczeństwo mięsa ssaków i ptaków oraz produktów z nich otrzymywanych, mleka i przetworów mlecznych, produktów rybołówstwa oraz higieny produkcji żywych małży
Żywność niepochodząca od zwierząt Bezpieczeństwo owoców i warzyw, ziół, przypraw i kiełków, w tym substancji zanieczyszczających
Pozostałości i zanieczyszczenia Pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń środowiskowych
Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych
Materiały i wyroby, które mają kontakt z żywnością Materiały i wyroby, które mają bezpośredni lub pośredni kontakt z żywnością
Pasze

i bezpieczeństwo pasz

Ogólna higiena pasz Bezpieczeństwo pasz na wszystkich etapach, w tym produkcji pierwotnej, zatwierdzania i rejestracji zakładów, higieny pasz, identyfikowalności, etykietowania i zanieczyszczeń.
Pasza lecznicza Produkcja, dystrybucja i stosowanie paszy leczniczej
Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz Wprowadzanie do obrotu i stosowanie pasz, w tym etykietowanie i informowanie konsumentów, pakowanie i prezentacja
Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne
Zdrowie zwierząt Zdrowie zwierząt wodnych

Zdrowie zwierząt lądowych

Zarządzanie zdrowiem zwierząt, w tym programy na rzecz uzyskania statusu obszaru wolnego od choroby oraz utrzymania takiego statusu, a także aktywne choroby epizootyczne (np. ptasia grypa)
Gotowość i zapobieganie Planowanie awaryjne
Dobrostan zwierząt W gospodarstwie Transport Świniowate, kury nioski, kurczęta rzeźne, małe przeżuwacze oraz bydło
Podczas uśmiercania Ubój, uśmiercanie z konieczności i w celu zmniejszenia liczebności
Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna Produkcja ekologiczna
Wprowadzanie na terytorium EOG towarów i zwierząt z państw trzecich Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami Zgodność ponownie i nowo wyznaczonych punktów kontroli granicznej i ośrodków inspekcyjnych
Kontrole urzędowe zwierząt i towarów Kontrole urzędowe żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz niepochodzących od zwierząt z państw trzecich
Aspekty ogólne i horyzontalne Zalecenia dotyczące działań następczych Zalecenia sektorowe działań następczych i przegląd ogólny
Oszustwa Rozwiązania stosowane w celu zwalczania nieuczciwych lub oszukańczych praktyk
Weryfikacja skuteczności kontroli urzędowych Obowiązujące ustalenia mające na celu weryfikację skuteczności kontroli urzędowych
1 Włączone do Porozumienia EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 210/2019 z dnia 27 września 2019 r..
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1550 z dnia 23 października 2020 r. ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego (Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 9).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.43.87

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 271/21/COL ustanawiająca wieloletni program kontroli, które należy przeprowadzić w latach 2022-2026 w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii
Data aktu: 03/12/2021
Data ogłoszenia: 24/02/2022