Rozporządzenie wykonawcze 2022/2499 zmieniające i sprostowujące rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/220 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2499
z dnia 12 grudnia 2022 r.
zmieniające i sprostowujące rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/220 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit trzeci, art. 5a ust. 2, art. 8 ust. 3 akapity trzeci i czwarty oraz art. 19 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 10 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/220 2  przewiduje możliwość przedłużenia o 3 miesiące terminu przekazania danych ze sprawozdań z gospodarstw rolnych upływającego 31 grudnia po zakończeniu danego roku obrachunkowego. Możliwość ta została przyznana od roku obrachunkowego 2019 ze względu na pandemię COVID-19. Presja spowodowana pandemią maleje i większość państw członkowskich przekazała dane, nie korzystając z przedłużenia. Możliwość przedłużenia terminu przekazania danych nie jest już zatem potrzebna. W celu zapewnienia państwom członkowskim wystarczającej ilości czasu na dostosowanie się do tej zmiany możliwość przedłużenia terminu powinna przestać obowiązywać od roku obrachunkowego 2022.

(2) Aby służby Komisji mogły odpowiednio wspierać organy państw członkowskich odpowiedzialne za przekazywanie danych rachunkowych przed upływem terminu przekazania danych oraz aby uniknąć mobilizacji pracowników Komisji i państw członkowskich pod koniec roku, termin przekazania danych należy wyznaczyć na 15 grudnia po zakończeniu danego roku obrachunkowego. Zmiana ta powinna obowiązywać od roku obrachunkowego 2022. Jednak ze względu na specyfikę przepisów dotyczących rachunkowości w Niemczech oraz biorąc pod uwagę dotychczasowe wyniki Niemiec w dostarczaniu takich danych, Niemcy powinny mieć możliwość przedkładania Komisji sprawozdań z gospodarstw rolnych w terminie do 15 tygodni po upływie terminu przypadającego 15 grudnia.

(3) Art. 14 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 przewiduje wkład finansowy ze strony Unii w koszty gromadzenia danych ponoszone przez państwa członkowskie. Obecna opłata standardowa za sprawozdanie z gospodarstwa rolnego składa się z części stałej i zmiennej. Aby znacząco uprościć strukturę opłaty standardowej oraz przetwarzanie danych przez państwa członkowskie i Komisję, należy ustanowić opłatę standardową zawierającą jedynie część stałą, stanowiącą sumę obecnych części stałej i zmiennej. Takie uproszczenie jest łatwe do wprowadzenia i powinno obowiązywać od roku obrachunkowego 2022.

(4) Francja złożyła wniosek o połączenie jej dwóch okręgów FADN "Gwadelupa" i "Martynika" w jeden okręg FADN o nazwie "Antilles françaises", ponieważ w gospodarstwach rolnych w obu obecnych okręgach FADN występują bardzo podobne typy rolnicze (wysoce wyspecjalizowane w uprawie owoców, zwłaszcza bananów, a także w produkcji trzciny cukrowej i ogrodnictwie). Połączenie to zapewni większą próbę i bardziej rzetelne wyniki z większej liczby typów rolniczych. Należy zezwolić temu państwu członkowskiemu na zmianę jego planu wyboru w odniesieniu do roku obrachunkowego 2023. W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220.

(5) W odpowiedzi na wniosek Węgier o zmianę liczby gospodarstw przekazujących dane oraz progu wielkości ekonomicznej ze względu na zmiany strukturalne w rolnictwie należy zezwolić temu państwu członkowskiemu na wprowadzenie zmian do jego planu wyboru i zmian progu wielkości ekonomicznej w odniesieniu do roku obrachunkowego 2023 i odpowiednio na ponowne rozdzielenie lub skorygowanie liczby gospodarstw przekazujących dane. W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220.

(6) Po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii gromadzenie danych FADN nie będzie prowadzone w tym państwie. W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załączniki I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220.

(7) Ponieważ Unia zamierza zdywersyfikować swoje źródła energii, kategorię paliw opałowych w tabeli H załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 należy podzielić na gaz ziemny i przemysłowy, ropę naftową i produkty ropopochodne, stałe paliwa kopalne oraz paliwa odnawialne, aby lepiej informować o ich kosztach bezpośrednich na poziomie gospodarstwa; proponowany podział kategorii paliw opałowych powinien mieć zastosowanie od roku obrachunkowego 2023 na zasadzie dobrowolności i obowiązkowo od roku obrachunkowego 2025.

(8) Tabela J w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 zobowiązuje państwa członkowskie do podania stanu średniorocznego zwierząt w gospodarstwie rolnym. Tę liczbę wykorzystuje się następnie do obliczenia standardowej produkcji gospodarstwa i jego wielkości ekonomicznej. Aby umożliwić odzwierciedlenie sytuacji wyjątkowej (np. choroby w gospodarstwie lub eliminacji ze względów sanitarnych), która prowadzi do tymczasowego spadku średniej liczby zwierząt bez wpływu na zdolność produkcyjną gospodarstwa po zakończeniu sytuacji wyjątkowej, proponuje się wprowadzenie liczby referencyjnej zwierząt w celu scharakteryzowania zdolności produkcyjnych danego gospodarstwa. Proponowana nowa zmienna powinna mieć zastosowanie dobrowolnie od roku obrachunkowego 2022.

(9) Od 2023 r. zastosowanie będzie miało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3  dotyczące reformy wspólnej polityki rolnej, w związku z czym konieczna jest aktualizacja wykazu płatności i dotacji zamieszczonego w tabeli M w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220.

(10) W załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 określono format i układ danych rachunkowych podawanych w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych. W celu uproszczenia i doprecyzowania kwestionariusza sprawozdań z gospodarstw rolnych, załącznik ten powinien zostać dostosowany tak, aby odzwierciedlał pierwszą serię wyników przedstawionych przez grupę roboczą ds. uproszczenia i modernizacji FADN. W notach wyjaśniających do tabeli B nota do kodu UO (B.UO. Powierzchnia użytkowanych użytków rolnych własnych) zawiera nieprawidłowe odniesienie do kodu uprawy 11300, który już nie obowiązuje. Błąd ten należy sprostować.

(11) W części B załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 przedstawiono tabelę zgodności i kody przegrupowujące łączące rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1874 4  i sprawozdania z gospodarstw rolnych w ramach FADN. W wykazie kodów przegrupowujących kilka zmiennych zawartych w IFS 2020, przedstawionym w części B sekcja II, w pozycji dotyczącej kodu P16 znajduje się błąd drukarski, który wymaga korekty.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/220.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/220

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/220 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Sprawozdania z gospodarstw rolnych przekazuje się Komisji do dnia 15 grudnia po zakończeniu danego roku obrachunkowego.

Niemcy mogą jednak przedłożyć Komisji sprawozdania z gospodarstw rolnych w terminie 15 tygodni od upływu terminu, o którym mowa w akapicie pierwszym.";

2)
art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Wysokość opłaty standardowej

1. Wysokość opłaty standardowej, o której mowa w art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, ustala się na 180 EUR za sprawozdanie z gospodarstwa rolnego.

2. Jeżeli próg 80 %, o którym mowa w art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, nie został spełniony ani na szczeblu okręgu FADN, ani na szczeblu danego państwa członkowskiego, zmniejszenie, o którym mowa w tym przepisie, stosuje się tylko na poziomie krajowym.";

3)
w załącznikach I, II oraz VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
4)
w tabeli J w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Sprostowania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/220 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 wpis dotyczący kodu P16 otrzymuje brzmienie:

"P16. = Rośliny oleiste na nasiona = SO_CLND022 (rzepak i rzepik na ziarno) + SO_CLND023 (słonecznik na ziarno) + SO_CLND024 (soja) + SO_CLND025 (len oleisty (siemię lniane)) + SO_CLND026 (pozostałe rośliny oleiste g.i.n.)";

2)
w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 nota wyjaśniająca do kodu B.UO. "Powierzchnia użytkowanych użytków rolnych własnych" otrzymuje brzmienie:

"B.UO.10.A Powierzchnia użytkowanych użytków rolnych (grunty orne, trwałe użytki zielone, uprawy trwałe i ogrody przydomowe), uprawiana przez właściciela, dożywotniego dzierżawcę lub dzierżawcę lub powierzchnia użytków rolnych użytkowana na podobnych zasadach.".

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 1, 2 i 4 stosuje się do przekazywania sprawozdań z gospodarstw rolnych od roku obrachunkowego 2022.

Art. 1. pkt 3 stosuje się od roku obrachunkowego 2023.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach I, II i VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
wpis dotyczący Francji otrzymuje brzmienie:
"Francja (z wyłączeniem La Réunioni Antilles françaises) 25 000
Francja (tylko La Réunion i Antilles françaises) 15 000"
b)
wpis dotyczący Węgier otrzymuje brzmienie:
"Węgry 8 000"
c)
skreśla się wpis dotyczący Zjednoczonego Królestwa;
2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
wpis dotyczący Francji otrzymuje brzmienie:
"Francja
121 Île-de-France 190
131 Champagne-Ardenne 370
132 Picardie 270
133 Haute-Normandie 170
134 Centre 410
135 Basse-Normandie 240
136 Bourgogne 340
141 Nord-Pas de Calais 280
151 Lorraine 230
152 Alsace 200
153 Franche-Comté 210
162 Pays de la Loire 460
163 Bretagne 480
164 Poitou-Charentes 360
182 Aquitaine 550
183 Midi-Pyrénées 480
184 Limousin 220
192 Rhône-Alpes 480
193 Auvergne 360
201 Languedoc-Roussillon 430
203 Provence-Alpes-Côte d'Azur 420
204 Corse 170
207 La Réunion 160
208 Antilles françaises 120
Łącznie Francja 7 600"
b)
wpis dotyczący Węgier otrzymuje brzmienie:
"Węgry
764 Észak-Magyarország 180
767 Alföld 1 200
768 Dunántúl 570
Łącznie Węgry 1 950"
c)
skreśla się wpis dotyczący Zjednoczonego Królestwa;
3)
w załączniku VIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapity pod tytułem otrzymują brzmienie:

"Gromadzone dane klasyfikuje się w tabelach w podziale na grupy, kategorie i kolumny. Sposób odsyłania do konkretnego pola z danymi jest następujący:

<litera tabeli>.<grupa>.<kod kategorii>(.<inne konkretne kody kategorii).kolumna

Konkretne wartości danych wpisuje się na poziomie kolumn. W tabelach określonych poniżej komórki niewypełnione, w przypadkach gdy wartości danych są dopuszczalne; komórki zaznaczone na szaro oznaczone »-« nie mają znaczenia w kontekście danej grupy, dlatego nie dopuszcza się danych w tych komórkach.

Przykłady:

– B.UT.20.A (kolumna A grupy UT, kategoria 20, z tabeli B) dotyczy »powierzchni« z »powierzchni użytkowanych użytków rolnych wziętych w dzierżawę«, które należy wpisać w ramach »powierzchni użytkowanych użytków rolnych na uprawy rolne dzierżawcy« w tabeli B.

– I.A.10110.1.0.TA (kolumna TA grupy A, kategorii 10110, z tabeli I) dotyczy łącznej powierzchni »pszenicy zwyczajnej i orkiszu« dla rodzaju upraw 1 »uprawy polowe - rośliny uprawiane w plonie głównym, uprawy łączone« i kod braku danych 0 »wszystkie dane dostępne«.

– M.S.1150.1.2.V (kolumna V grupy S, kategorii 1150 z innymi konkretnymi kodami kategorii 1 i 2 z tabeli M) dotyczy wartości subsydium »Podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności - opartego na uprawnieniach do płatności«, które jest finansowane wyłącznie z budżetu Unii i przyznawane od hektara.

W przypadku gdy w odniesieniu do któregokolwiek gospodarstwa dana wartość jest mało istotna lub brak jest danych, nie należy wstawiać wartości »0«.

Tabele oznacza się pojedynczymi literami, grupy pojedynczymi literami lub grupami liter, kategorie kodami cyfrowymi, a kolumny pojedynczymi literami lub grupami liter.

Dla tabel A-M pierwsza tabela ukazuje podstawowy wzór w odniesieniu do grup i kolumn. Druga tabela ukazuje jego podział na kategorie, a każda z kategorii oznaczona jest jednym kodem lub kilkoma kodami i kodami dodatkowymi.

Dane w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego powinny być podane z następującą dokładnością:

wartości finansowe: wartości w EUR lub krajowych jednostkach monetarnych w postaci liczb całkowitych. Niemniej jednak dla walut krajowych, gdzie wartość jednostkowa przedstawia niską wartość w stosunku do EUR, w drodze uzgodnienia między agencją łącznikową danego państwa członkowskiego a pracownikami Komisji zarządzającymi FADN, można dopuścić wyrażanie wartości w setkach lub tysiącach krajowych jednostek monetarnych,

wielkości fizyczne: w kwintalach (1 q = 100 kg), z wyjątkiem jaj, które wyraża się w tysiącach sztuk, oraz wina i produktów pochodnych, które wyraża się w hektolitrach,

powierzchnia: w arach (1 a = 100 m2), oprócz grzybów wyrażanych w metrach kwadratowych całkowitej powierzchni upraw, a także z wyjątkiem tabeli M »Subsydia«, w przypadku której jednostki podstawowe należy rejestrować w ha,

stan średnioroczny inwentarza żywego: do dwóch miejsc po przecinku, z wyjątkiem drobiu i królików, wyszczególnianych w liczbach całkowitych, oraz pszczół, podawanych w liczbie zajętych pni pszczelich,

jednostki pracy: z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Pod daną tabelą określone są dalsze definicje i instrukcje dla każdej kategorii w tabeli i wartości w kolumnie.";

b)
w tabeli A (Ogólne informacje dotyczące gospodarstwa) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w pierwszej i drugiej części tabeli skreśla się kolumnę "Numer biura rachunkowego" (AO);
(ii)
w drugiej części tabeli wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się wiersz dla kodu 50;
2)
wiersze dla kodów 230, 231 i 232 otrzymują brzmienie:
Kod (*) Opis Grupa R S H DG MI N DT W TF ES C
"230 Członek organizacji producentów (OP) OT - - - - - - - - - - AO- T230C
231 Znaczenie ekonomiczne organizacji producentów (OP) dla gospodarstwa OT - - - - - - - - - - AO- T231C
232 Liczba członków organizacji producentów (OP) OT - - - - - - - - - - AO- T232C"
c)
w notach wyjaśniających do tabeli A wprowadza się następujące zmiany:
(i)
noty do kodów 60 i 70 w A.AI. (Informacje związane z prowadzeniem rachunkowości) tabeli A otrzymują brzmienie:

"A.AI. Informacje związane z prowadzeniem rachunkowości

A.AI.60.C. Rodzaj rachunkowości: należy określić rodzaj rachunkowości, jaką gospodarstwo prowadzi. Stosuje się następujące kody:

1. podwójny zapis;

2. zapis pojedynczy;

3. brak.

A.AI.70.DT. Data zamknięcia roku obrachunkowego: należy wpisywać w formacie »RRRR-MM-DD«, np. 2009-06-30 lub 2009-12-31.";

(ii)
nota do kodu 230 w A.OT. (Pozostałe szczegółowe dane dotyczące gospodarstwa) tabeli A otrzymuje brzmienie:

"A.OT.230.C Członek organizacji producentów (OP): należy określić, czy gospodarstwo (posiadacz(e) lub zarządca (-y)) jest (są) członkiem organizacji producentów, która dzieli się kosztami lub promuje wprowadzanie produktów rolnych na rynek, a jeśli tak, to które z produktów gospodarstwa są wprowadzane do obrotu przez organizację producentów (należy wybrać wszystkie sektory objęte OP, których gospodarstwo jest członkiem). Do celów niniejszego badania »organizacje producentów« odnoszą się do każdego rodzaju podmiotu utworzonego z inicjatywy producentów w celu prowadzenia wspólnych działań w określonym sektorze (współpraca horyzontalna). Organizacje producentów muszą być kontrolowane przez producentów i mogą one przyjmować różne formy prawne, np. Spółdzielnie rolnicze, stowarzyszenia rolników lub przedsiębiorstwa prywatne, których udziałowcami są producenci.

0. nie jest członkiem organizacji producentów;

Jest członkiem organizacji producentów w celu podziału kosztów produkcji, kosztów administracyjnych i kosztów inwestycji lub jest członkiem organizacji producentów w celu wprowadzania na rynek produktów gospodarstwa, takich jak:

31. zboża;

32. nasiona oleiste i rośliny wysokobiałkowe;

33. owoce i warzywa (obejmuje owoce cytrusowe, ale z wyłączeniem oliwek);

34. oliwki;

35. winnice;

36. wołowina;

37. mleko krowie;

38. wieprzowina;

39. mięso baranie i kozie oraz mleko owcze i kozie;

40. mięso drobiowe;

41. jaja;

42. pozostałe sektory.";

d)
tabela C (Siła robocza) otrzymuje brzmienie:
"Kategoria siły roboczej Kod (*)
Kolumny
Grupa informacji Ogólne Łącznie praca w gospodarstwie (związana z działalnością rolniczą i praca na rzecz OGA bezpośrednio związanej z gospodarstwem) Udział pracy na rzecz OGA bezpośrednio związanej zgospodarst- wem
Liczba osób Płeć Rok urodzenia Wykształcenie zarządcy w zakresie rolnictwa Czas przepracowany w ciągu roku Liczba jednostek przeliczeniowych pracy % czasu przepracowanego w ciągu roku
P G B T Y1 W1 Y2
Liczba całkowita Należy wpisać kod Cztery cyfry Należy wpisać kod (godziny) (jednostki przeliczeniowe pracy) %
UR Stała nieopłacana siła robocza
UC Dorywcza nieopłacana siła robocza - - - - -
PR Stała opłacana siła robocza
PC Dorywcza opłacana siła robocza - - - - -
Kod (*) Opis Grupa P G B T Y1 W1 Y2
10 Posiadacz(e)/zarządca (-y) UR - -
20 Posiadacz(e)/osoba(-y) niebędąca(-e) zarządcą UR - - -
30 Zarządca(-y)/osoba(-y) niebędąca(-e) posiadaczem UR - -
40 Małżonek/partner (małżonkowie/ partnerzy) posiadacza (posiadaczy) UR - - -
50 Pozostałe UR, PR - - -
60 Dorywcza siła robocza UC, PC - - - - -
70 Opłacany zarządca PR - -"
e)
w notach wyjaśniających do tabeli C wprowadza się następujące zmiany:
(i)
noty do pozycji w C.PR (Stała opłacana siła robocza) otrzymują brzmienie:

"C.PR. Stała opłacana siła robocza

Siła robocza opłacana (w gotówce lub w naturze) według standardowych stawek za wykonywaną pracę, i która podczas roku obrachunkowego (z wyjątkiem normalnego urlopu) pracowała na rzecz gospodarstwa przez przynajmniej jeden cały dzień tygodniowo.

Należy wykazać następujące kategorie:

C.PR.70. Opłacany zarządca

Osoba otrzymująca wynagrodzenie, odpowiedzialna za bieżące zarządzanie gospodarstwem.

C.PR.50. Pozostałe osoby

Całą stałą opłacaną siłę roboczą (z wyjątkiem otrzymującego wynagrodzenie zarządcy) należy umieścić w tej pozycji. Obejmuje ona także brygadzistę i kierowników, którzy nie odpowiadają za zarządzanie całością gospodarstwa.";

(ii)
w notach do kolumn w tabeli C skreśla się notę do "Procentowy udział OGA w rocznych jednostkach pracy (kolumna W2)";
f)
w tabeli D (Aktywa) część druga otrzymuje brzmienie:
"Kod (*) Opis kategorii OV AD DY IP S SA CV
1005 Środki pieniężne, należności, pozostałe aktywa obrotowe i ekwiwalenty środków pieniężnych - - - - -"
1040 Zapasy - -
2010 Aktywa biologiczne - rośliny
3010 Grunty rolne - -
3020 Ulepszenia gruntów
3030 Budynki gospodarstwa
4010 Maszyny i urządzenia
5010 Grunty leśne, w tym drzewostan - -
7005 Wartości niematerialne
8010 Inne aktywa trwałe
g)
w notach wyjaśniających do tabeli D wprowadza się następujące zmiany:
(i)
skreśla się noty do kodów 1010, 1020 i 1030, a przed kodem 1040 dodaje się notę w brzmieniu:

"1005. Środki pieniężne, należności, pozostałe aktywa obrotowe i ekwiwalenty środków pieniężnych

Środki pieniężne i inne aktywa, które można łatwo spieniężyć. Krótkoterminowe aktywa, kwoty należne gospodarstwu pochodzące z normalnej działalności gospodarczej. Wszelkie pozostałe łatwo zbywalne aktywa lub kwoty, które mają zostać otrzymane w ciągu roku.";

(ii)
skreśla się noty do kodów 7010 i 7020, a po kodzie 5010 dodaje się notę w brzmieniu:

"7005. Wartości niematerialne

Wszelkie wartości niematerialne, zarówno te, które można łatwo kupić lub sprzedać (np. Kwoty lub uprawnienia, jeżeli są zbywalne bez gruntów i istnieje aktywny rynek), jak i te, których nie można łatwo kupić lub sprzedać (np. Oprogramowanie, pozwolenia itp.). Wypełnienie tej pozycji jest obowiązkowe, a podane kwoty podlegają amortyzacji określonej w kolumnie DY.";

h)
w tabeli H (Nakłady) część druga otrzymuje brzmienie:
"Kod

(*)

Grupa Opis kategorii V Q
1010 LM Płace i koszty ubezpieczenia społecznego opłacanej siły roboczej -
1020 LM Usługi i wynajem maszyn -
1030 LM Bieżące utrzymanie maszyn i urządzeń -
1040 LM Paliwa i oleje napędowe -
1050 LM Koszty samochodów prywatnych -
2010 SL Zakupione pasze treściwe dla zwierząt żywionych paszami objętościowymi (koniowate, przeżuwacze) -
2020 SL Zakupione pasze objętościowe dla zwierząt żywionych paszami objętościowymi (koniowate, przeżuwacze) -
2030 SL Zakupione pasze dla trzody chlewnej -
2040 SL Zakupione pasze dla drobiu i innych małych zwierząt -
2050 SL Wyprodukowane w gospodarstwie pasze treściwe dla zwierząt żywionych paszami objętościowymi (koniowate, przeżuwacze) -
2060 SL Wyprodukowane w gospodarstwie pasze dla trzody chlewnej -
2070 SL Wyprodukowane w gospodarstwie pasze dla drobiu i innych małych zwierząt -
2080 SL Wydatki weterynaryjne -
2090 SL Pozostałe koszty bezpośrednie produkcji zwierzęcej -
3010 SC Zakupione nasiona i sadzonki -
3020 SC Nasiona i sadzonki własnej produkcji zużyte w gospodarstwie -
3030 SC Nawozy i środki uszlachetniające glebę -
3031 SC Ilość N zastosowanego w nawozach mineralnych -
3032 SC Ilość P2O5 zastosowanego w nawozach mineralnych -
3033 SC Ilość K2O zastosowanego w nawozach mineralnych -
3034 SC Zakupiony obornik -
3040 SC Środki ochrony roślin -
3090 SC Pozostałe koszty bezpośrednie produkcji roślinnej -
4010 OS Koszty bezpośrednie leśnictwa i przetwórstwa drewna -
4020 OS Koszty bezpośrednie przetwórstwa roślin -
4030 OS Koszty bezpośrednie przetwórstwa mleka krowiego -
4045 OS Koszty bezpośrednie przetwórstwa mleka innych zwierząt -
4070 OS Koszty bezpośrednie przetwórstwa mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego -
4090 OS Pozostałe koszty bezpośrednie OGA -
5010 FO Bieżące utrzymanie budynków i ulepszeń gruntów -
5020 FO Energia elektryczna -
5030 FO Paliwa opałowe, ogółem -
5031 FO w tym gaz ziemny i przemysłowy -
5032 FO w tym ropa naftowa i produkty ropopochodne -
5033 FO w tym stałe paliwa kopalne -
5034 FO w tym paliwa odnawialne (drewno, słoma, biogaz itd.) -
5040 FO Woda -
5051 FO Ubezpieczenie rolnicze -
5055 FO Pozostałe ubezpieczenia gospodarstwa -
5061 FO Podatki i pozostałe opłaty -
5062 FO Podatki i pozostałe opłaty od gruntów i budynków -
5070 FO Czynsz zapłacony; ogółem -
5071 FO w tym czynsz zapłacony za grunty -
5080 FO Zapłacone odsetki i opłaty finansowe -
5090 FO Pozostałe koszty ogólnogospodarcze -"
i)
w notach wyjaśniających do tabeli H wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się noty do kodów 4040, 4050 i 4060, a po kodzie 4030 dodaje się notę w brzmieniu:

"4045. Koszty bezpośrednie przetwórstwa mleka innych zwierząt

Składniki, surowce lub półprodukty, własne lub zakupione, oraz pozostałe koszty bezpośrednie przetwórstwa mleka innych zwierząt (np.: bawolego, owczego, koziego) (np. Koszty bezpośrednie pakowania lub wprowadzenia na rynek). Nie zalicza się tu kosztów siły roboczej, usług i mechanizacji, które wykazuje się w ramach odpowiednich kodów kosztów.";

2)
nota do kodu 5030 otrzymuje brzmienie:

"5030. Paliwa opałowe (ogółem)

Całkowita wartość zużycia zakupionych paliw opałowych na potrzeby gospodarstwa, w tym na ogrzewanie szklarni. Kategoria ta obejmuje zużycie energii do celów ogrzewania z zakupionych paliw kopalnych: gaz ziemny i przemysłowy, ropa naftowa, produkty ropopochodne i stałe paliwa kopalne, a także zużycie zakupionych odnawialnych źródeł energii (np. drewno, słoma, granulat, biogaz).

5031. W tym gaz ziemny i przemysłowy

Całkowite zużycie gazu ziemnego i innych gazów przemysłowych na bazie paliw kopalnych na potrzeby gospodarstwa, w tym na ogrzewanie szklarni.

5032. W tym ropa naftowa i produkty ropopochodne

Całkowite zużycie ropy naftowej i produktów ropopochodnych na potrzeby gospodarstwa, w tym na ogrzewanie szklarni.

5033. W tym stałe paliwa kopalne

Całkowite zużycie stałych paliw kopalnych (np. węgla) na potrzeby gospodarstwa, w tym na ogrzewanie szklarni.

5034. W tym paliwa odnawialne

Całkowite zużycie paliw odnawialnych (np. drewna, słomy, granulatu, biogazu) na potrzeby gospodarstwa, w tym na ogrzewanie szklarni.

Przekazywanie danych dotyczących zmiennych 5031, 5032, 5033 i 5034 jest dobrowolne od roku obrachunkowego 2023 i obowiązkowe od roku obrachunkowego 2025.";

j)
w tabeli I (Uprawy) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w drugiej części tabeli wpisy w tytule "Korzenie i bulwy" otrzymują brzmienie:
"Korzenie i bulwy
10300 Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków na sadzeniaki)
10310 - w tym ziemniaki na skrobię
10390 - w tym pozostałe ziemniaki
10400 Buraki cukrowe (z wyjątkiem upraw nasiennych)
10500 Pozostałe rośliny okopowe, buraki pastewne i rośliny pastewne z rodziny Brassicae, uprawiane dla korzeni lub łodyg, oraz pozostałe korzeniowe i bulwiaste rośliny pastewne g.i.

n."

(ii)
czwarta część tabeli dotycząca kodów brakujących danych otrzymuje brzmienie:

"Kody brakujących danych należy wybrać z poniższego wykazu:

Kod (***) Opis
0 Gdy wszystkie dane są dostępne, wprowadza się kod 0.
1 Kod 1 stosuje się, jeśli nie można podać informacji dotyczącej powierzchni wykorzystywanej pod daną uprawę, np. w przypadku sprzedaży przeznaczonych do obrotu produktów roślinnych zakupionych na pniu lub pochodzących z gruntu wziętego w dzierżawę okazjonalnie na okres krótszy niż 1 rok.
2 Kod 2 należy wpisać w przypadku gdy faktycznej produkcji nie można określić w kwintalach (lub hektolitrach w przypadku wina i produktów winopochodnych) ze względu na warunki sprzedaży lub jeśli nie ma faktycznej produkcji.
4 Kod 4 stosuje się, jeśli nie można podać informacji dotyczącej powierzchni wykorzystywanej pod daną uprawę i nie ma faktycznej produkcji lub faktycznej produkcji nie można określić w kwintalach (lub hektolitrach w przypadku wina i produktów winopochodnych)."
k)
w notach wyjaśniających do grup informacji w tabeli I nota do pozycji w I.PR (Produkcja) otrzymuje brzmienie:

"I.PR Produkcja

W odniesieniu do grupy informacji produkcja (PR) należy wskazać wyprodukowaną ilość (Q) w ciągu roku obrachunkowego (z wyłączeniem wszelkich strat na polu i w gospodarstwie). Ilości te wykazuje się dla najważniejszych produktów wytwarzanych przez dane gospodarstwo (z wyłączeniem produktów ubocznych).

Ilości te podaje się w kwintalach (100 kg), z wyjątkiem ilości win i produktów winopochodnych, które podaje się w hektolitrach. Jeżeli ze względu na warunki sprzedaży nie można określić faktycznej produkcji w kwintalach, należy wprowadzić kod brakujących danych 2.

W przypadku pozycji 10790 »Pozostałe warzywa« i 90900 »Pozostałe« nie należy podawać ilości.";

l)
w tabeli K (Produkty pochodzenia zwierzęcego i usługi) druga część dotycząca opisu produktów i usług oraz trzecia część dotycząca kodów brakujących danych otrzymują brzmienie:
"Kod (*) Opis
261 Mleko krowie
262 Mleko bawole
311 Mleko owcze
321 Mleko kozie
330 Wełna
531 Jaja przeznaczone do spożycia przez ludzi (wszystkie rodzaje drobiu)
532 Jaja wylęgowe (wszystkie rodzaje drobiu)
700 Miód i produkty pszczelarstwa
800 Obornik
900 Inne produkty pochodzenia zwierzęcego
1100 Usługowy odchów zwierząt
1200 Pozostałe usługi dotyczące zwierząt
Kod (**) Opis
0 Gdy wszystkie dane są dostępne, wprowadza się kod 0.
2 Kod 2 należy wpisać w przypadku gdy faktycznej produkcji nie można określić w kwintalach (lub tysiącach jaj) ze względu na warunki sprzedaży.
4 Kod 4 należy wpisać, jeżeli istnieją tylko zapasy, a nie faktyczna produkcja."
m)
w notach wyjaśniających do tabeli K wprowadza się następujące zmiany:
(i)
nota do kodu 1100 otrzymuje brzmienie:

"1100. Usługowy odchów zwierząt

Kwota przychodów z odchowu usługowego zwierząt, odnosząca się głównie do płatności za wykonane usługi, oraz w przypadku gdy posiadacz nie ponosił ekonomicznego ryzyka zwykle związanego z chowem i tuczem zwierząt, np.: bydła, owiec, kóz, trzody chlewnej, drobiu.";

(ii)
skreśla się noty do kodów brakujących danych;
(iii)
akapit trzeci pod tytułem "Grupy informacji w tabeli K" otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do usług związanych ze zwierzętami, takich jak usługowy odchów zwierząt (kod 1100), i pozostałych usług (kod 1200) należy podać tylko informację dotyczącą wpływów wykazywaną w ramach informacji o sprzedaży (SA) w kolumnie wartość (V).";

n)
w tabeli L (Działalność gospodarcza inna niż rolnicza bezpośrednio związana z gospodarstwem) druga część dotycząca opisu kodów OGA oraz trzecia część dotycząca kodów brakujących danych otrzymują brzmienie:
"Kod (*) Opis
261 Przetwórstwo mleka krowiego
263 Przetwórstwo mleka innych zwierząt
900 Przetwórstwo mięsa lub pozostałych produktów pochodzenia zwierzęcego
1010 Przetwórstwo roślin
1020 Leśnictwo i przetwórstwo drewna
2010 Usługi
2020 Turystyka, pokoje gościnne, usługi gastronomiczne i inna działalność związana z wypoczynkiem
2030 Produkcja energii odnawialnej
9000 Pozostała OGA bezpośrednio związana z gospodarstwem
Kod (**) Opis
0 Gdy wszystkie dane są dostępne, wprowadza się kod 0.
1 Kod 1 należy wprowadzić w przypadku produkcji uzyskanej w wyniku przetworzenia nabytych produktów pochodzenia zwierzęcego lub produktów roślinnych.
2 Kod 2 należy wpisać w przypadku gdy faktycznej produkcji nie można określić w kwintalach ze względu na warunki sprzedaży.
4 Kod 4 należy wpisać, jeżeli istnieją tylko zapasy, a nie faktyczna produkcja."
o)
w notach wyjaśniających do tabeli L wprowadza się następujące zmiany:
(i)
nota do kodu 262 otrzymuje brzmienie:

"263. Przetwórstwo mleka innych zwierząt, np. mleka bawolego, owczego, koziego";

(ii)
skreśla się noty do kodów brakujących danych;
(iii)
akapit drugi pod tytułem "Grupy informacji w tabeli L" (Ilość (kolumna Q)) otrzymuje brzmienie:

"W przypadku przetworzonych produktów z mleka (kody 261, 263) podaje się ilość mleka w płynie, niezależnie od postaci, w jakiej mleko to jest sprzedawane, spożywane w gospodarstwie lub wykorzystywane jako świadczenia w naturze albo do celów gospodarstwa (śmietana, masło, ser itp.).";

p)
tabela M (Subsydia) oraz odnośne noty wyjaśniające otrzymują brzmienie:

"Struktura tabeli

Kategoria subsydiów/informacje administracyjne Kod (*)
Finansowanie Kod (**)
Jednostka podstawowa Kod (***)
Kolumny
Grupa informacji Liczba jednostek podstawowych Wartość Rodzaj
N V T
S Subsydia -
AI Informacje administracyjne -

Kategorie należy wybrać z poniższego wykazu:

Kod (*) Grupa Opis kategorii Kolumny
N V T
Płatności niezwiązane z wielkością produkcji
1250 S Podstawowe wsparcie dochodów do celów zrównoważoności -
1300 S Uzupełniające redystrybucyjne wsparcie dochodów do celów zrównoważoności -
1400 S Schematy na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt (ekoschematy) -
1600 S Uzupełniające wsparcie dochodu dla młodych rolników -
1700 S Płatności dla małych gospodarstw -
Wsparcie dochodów związane z wielkością produkcji
Rośliny uprawne
Zboża, nasiona oleiste i rośliny wysokobiałkowe
23111 S Zboża -
23112 S Rośliny oleiste -
23114 S Rośliny wysokobiałkowe i rośliny strączkowe -
2312 S Ziemniaki -
23121 S Z czego ziemniaki na skrobię -
2313 S Buraki cukrowe -
Uprawy przemysłowe
23141 S Len -
23142 S Konopie -
23143 S Chmiel -
23144 S Trzcina cukrowa -
23145 S Cykoria -
23149 S Pozostałe rośliny przemysłowe -
2315 S Warzywa -
2316 S Grunty ugorowane -
2317 S Ryż -
2319 S Rośliny uprawne bez wskazania gatunku -
2320 S Trwałe użytki zielone -
2321 S Susz paszowy -
2322 S Płatność specyficzna w odniesieniu do bawełny -
2323 S Krajowe programy restrukturyzacji sektora bawełny -
2324 S Produkcja nasion -
Uprawy trwałe
23311 S Jagody -
23312 S Orzechy -
2332 S Owoce ziarnkowe i pestkowe -
2333 S Plantacje owoców cytrusowych -
2334 S Plantacje oliwek - oliwa z oliwek i oliwki stołowe -
2335 S Winnice -
2339 S Uprawy trwałe, gdzie indziej niewymienione -
Zwierzęta
2341 S Bydło mleczne -
2342 S Bydło opasowe -
2343 S Bydło (rodzaj nieokreślony) -
2344 S Owce i kozy -
2345 S Trzoda chlewna i drób -
2346 S Jedwabniki -
2347 S Produkty pszczelarskie -
2349 S Zwierzęta, gdzie indziej niewymienione -
2410 S Zagajniki o krótkiej rotacji -
2490 S Pozostałe płatności związane z wielkością produkcji, gdzie indziej niewymienione -
Dotacje i subsydia o charakterze wyjątkowym
2810 S Płatności z tytułu klęsk żywiołowych -
2890 S Inne dotacje i subsydia o charakterze wyjątkowym -
2900 S Pozostałe płatności bezpośrednie, gdzie indziej niewymienione -
Rozwój obszarów wiejskich
3100 S Inwestycje, w tym w nawadnianie -
3200 S Rozpoczynanie działalności przez młodych rolników oraz nowych rolników i zakładanie przedsiębiorstw wiejskich -
3310 S Zobowiązania w dziedzinie zarządzania (związane ze środowiskiem, klimatem i inne) (z wyłączeniem dobrostanu zwierząt i rolnictwa ekologicznego) -
3320 S Płatności z tytułu dobrostanu zwierząt -
3350 S Rolnictwo ekologiczne -
3400 S Niekorzystne warunki specyficzne dla danego obszaru wynikające z niektórych obowiązkowych wymogów (np. związanych z siecią Natura 2000, ramową dyrektywą wodną) -
3500 S Ograniczenia naturalne lub inne ograniczenia specyficzne dla obszaru -
S Leśnictwo/inwestycje nieprodukcyjne
3610 S Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i zwiększenie żywotności lasów -
3620 S Płatności dla obszarów Natura 2000 w leśnictwie, płatności z tytułu usług leśnośrodowiskowych i klimatycznych oraz wsparcie na ochronę lasów -
3750 S Wsparcie na przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych -
3760 S Narzędzia zarządzania ryzykiem -
3900 S Pozostałe płatności na rozwój obszarów wiejskich -
Dotacje i subsydia na pokrycie kosztów
4100 S Płac i ubezpieczenia społecznego -
4200 S Paliw napędowych -
Zwierząt gospodarskich
4310 S Paszy dla zwierząt żywionych paszami objętościowymi -
4320 S Paszy dla trzody chlewnej i drobiu -
4330 S Pozostałych kosztów bezpośrednich produkcji zwierzęcej -
Upraw
4410 S Nasion -
4420 S Nawozów -
4430 S Ochrony roślin -
4440 S Pozostałych kosztów bezpośrednich produkcji roślinnej -
Kosztów ogólnogospodarczych
4510 S Energii elektrycznej -
4520 S Paliw opałowych, ogółem -
4521 S w tym gazu ziemnego i przemysłowego -
4522 S w tym ropy naftowej i produktów ropopochodnych -
4523 S w tym stałych paliw kopalnych -
4524 S w tym paliw odnawialnych -
4530 S Wody -
4540 S Ubezpieczeń -
4550 S Odsetek -
4600 S Kosztów działalności gospodarczej innej niż rolnicza bezpośrednio związanej z gospodarstwem -
4900 S Innych kosztów -
Dotacje i subsydia na zakup zwierząt gospodarskich
5100 S Zakup bydła mlecznego -
5200 S Zakup bydła opasowego -
5300 S Zakup owiec i kóz -
5400 S Zakup trzody chlewnej i drobiu -
5900 S Zakup pozostałych zwierząt -
9000 S Różnice z poprzednich lat obrachunkowych -
Obowiązki państw członkowskich w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy 2, 8 i 9 GAEC)
10010 AI Norma 2 GAEC dotycząca terenów podmokłych i torfowisk - -
10011 AI Norma GAEC 2: liczba hektarów terenów podmokłych i torfowisk - trwałe użytki zielone - -
10012 AI Norma GAEC 2: liczba hektarów terenów podmokłych i torfowisk - grunty orne - -
10013 AI Norma GAEC 2: liczba hektarów terenów podmokłych i torfowisk - uprawy trwałe - -
10300 AI Norma GAEC 8: minimalny udział powierzchni gruntów ornych przeznaczonych na obszary i elementy nieprodukcyjne - -
10310 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów gruntów ugorowanych - -
10311 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów tarasów - -
10312 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów żywopłotów, pojedynczych drzew lub grup drzew, rzędów drzew - -
10313 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów miedz śródpolnych, działek lub stref buforowych - -
10318 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów międzyplonów - -
10319 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów upraw wiążących azot - -
10324 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów rowów - -
10325 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów strumieni - -
10326 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów małych stawów - -
10327 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów małych terenów podmokłych - -
10328 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów murków kamiennych - -
10329 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów kopców kamieni - -
10330 AI Norma GAEC 8: liczba hektarów elementów związanych z kulturą - -
10400 AI Norma GAEC 9: zakaz przekształcania lub orania - -
10401 AI Norma GAEC 9: liczba hektarów trwałych użytków zielonych na obszarach Natura 2000 - -
10402 AI Norma GAEC 9: liczba hektarów wyznaczonych jako trwałe użytki zielone wrażliwe pod względem środowiskowym na obszarach Natura 2000 chronionych w ramach GAEC 9 i zadeklarowanych przez rolników - -
10403 AI Norma GAEC 9: liczba hektarów wyznaczonych jako trwałe użytki zielone wrażliwe pod względem środowiskowym poza obszarami Natura 2000 chronionych w ramach GAEC 9 i zadeklarowanych przez rolników, w stosownych przypadkach - -

Kody określające, w jaki sposób subsydia są finansowane, należy wybrać z poniższego wykazu:

Kod (**) Opis
0 Nie dotyczy: kod ten stosuje się w przypadku informacji administracyjnych.
1 Subsydium finansowane wyłącznie z budżetu UE.
2 Środek współfinansowany przez UE i państwo członkowskie.
3 Środek nie jest finansowany z budżetu UE, ale z innych źródeł publicznych.

Kody określające jednostki podstawowe należy wybrać z poniższego wykazu:

Kod (***) Opis
0 Nie dotyczy: kod ten stosuje się w przypadku informacji administracyjnych.
1 Subsydium przyznawane na sztukę zwierząt gospodarskich.
2 Subsydium przyznawane na hektar.
3 Subsydium przyznawane na tonę.
4 Gospodarstwo/pozostałe: subsydium przyznawane jest dla całego gospodarstwa lub na podstawie klucza, którego nie można przypisać do pozostałych kategorii.

Tabela M »Subsydia« obejmuje dotacje i subsydia otrzymane przez gospodarstwa rolne od instytucji publicznych, zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym. Obejmuje także informacje administracyjne na temat płatności z tytułu zazieleniania.

GRUPY INFORMACJI W TABELI M

S Subsydia

Dotacje i subsydia są określane przez kategorię subsydium (S), źródło finansowania i jednostkę podstawową. Dla każdego wpisu podaje się liczbę jednostek podstawowych (N) oraz otrzymaną kwotę (V). Danej kategorii subsydiów może odpowiadać kilka wpisów, jako że mogą się one różnić w zakresie jednostek podstawowych lub źródła finansowania.

Jako zasadę ogólną należy przyjąć, że dotacje i subsydia wpisane w tabeli M odnoszą się do bieżącego roku obrachunkowego niezależnie od tego, kiedy dana płatność wpłynie (rok obrachunkowy jest tożsamy z rokiem składania wniosków). Subsydia inwestycyjne i płatności na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, inne niż płatności na rzecz obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, stanowią wyjątek od tej ogólnej zasady, gdyż zarejestrowane kwoty powinny odnosić się do płatności faktycznie otrzymanych w trakcie roku obrachunkowego (rok obrachunkowy jest tożsamy z rokiem płatności).

AI Informacje administracyjne

Określone obowiązki państw członkowskich w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy 2, 8 i 9 GAEC) określa się przez kategorię informacji administracyjnych (AI). Dla każdego wpisu podaje się liczbę jednostek podstawowych (N) lub rodzaj (T), jak określono w tabeli.

Liczba jednostek podstawowych (N) odpowiada obszarowi podlegającemu normom GAEC, wyrażonemu w hektarach.

Rodzaj (T) odnosi się do stosowania normy GAEC na poziomie gospodarstwa i należy go wybrać z poniższego wykazu:

Kod Opis
1 Gospodarstwo rolne ma obowiązek spełnienia wymogu administracyjnego.
2 Gospodarstwo rolne korzysta z wyłączenia określonego w normie GAEC."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/220 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli J (Produkcja zwierzęca) część pierwsza otrzymuje brzmienie:

"Struktura tabeli

Kategoria zwierząt gospodarskich Kod (*)
Kolumny
Grupa informacji Stan średni Ilość Wartość
A N V
AN Stan średni - -
RN Liczba referencyjna - -"
OV Stan na początek roku -
CV Stan na koniec roku -
PU Zakupy -
SA Całkowita sprzedaż -
SS Sprzedaż na ubój -
SR Sprzedaż do dalszego chowu/hodowli -
SU Sprzedaż z niewiadomym przeznaczeniem -
FC Spożycie w gospodarstwie domowym -
FU Zużycie w gospodarstwie -
2)
w notach wyjaśniających do tabeli J po uwadze "J.AN. Stan średnioroczny (należy wpisać tylko w kolumnie A)" dodaje się notę w brzmieniu:

"J.RN. Liczba referencyjna (należy wpisać tylko w kolumnie N)

Liczba referencyjna to liczba zwierząt zwykle przebywających w gospodarstwie w danym momencie. Jest stosowana do obliczania standardowej produkcji gospodarstwa i jego wielkości ekonomicznej. W przeciwieństwie do stanu średniorocznego (AN) umożliwia ona uwzględnienie wyjątkowego okresu, w którym liczba zwierząt gospodarskich w gospodarstwie jest niższa lub w którym w gospodarstwie nie przebywają żadne zwierzęta, z powodu wyjątkowej przerwy w cyklu produkcyjnym (np. w wyniku ognisk epidemicznych).

Liczba (kolumna N)

Liczbę zwierząt gospodarskich podaje się w sztukach lub w pniach pszczelich, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

W odniesieniu do pozostałych zwierząt nie podaje się tej informacji (kategoria 900).

Dane odnoszące się do zmiennej »J.RN. Liczba referencyjna« można przekazywać w wyjątkowych przypadkach (np. choroba w gospodarstwie lub eliminacja ze względów sanitarnych) od roku obrachunkowego 2022. Przekazywanie danych jest dobrowolne."

1 Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/220 z dnia 3 lutego 2015 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 46 z 19.2.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1874 z dnia 29 listopada 2018 r. dotyczące danych, które mają być dostarczane za 2020 r. na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 w sprawie zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 1166/2008 i (UE) nr 1337/2011 w odniesieniu do wykazu zmiennych i ich opisu (Dz.U. L 306 z 30.11.2018, s. 14).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.325.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2499 zmieniające i sprostowujące rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/220 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej
Data aktu: 12/12/2022
Data ogłoszenia: 20/12/2022
Data wejścia w życie: 23/12/2022, 01/01/2023